כאשר סוללות לרכבים חשמליים היו מוצר יקר מאוד, הברירה הייתה לייצר רכבים קטנים עם טווח מגוחך של 120 ק"מ או רכבים גדולים ויקרים בלי פשרות על טווח הנסיעה עבור לקוחות שיכולים לשלם על זה. תעשיית הרכב המסורתית ניסתה במשך שנים בעיקר את הדבר הראשון, אילון מאסק הבין טוב יותר מכולם את הדבר הברור שמה שצריך זה את הדבר השני, לזה הוא גם הוסיף ביצועי תאוצה שזה פחות או יותר הדבר המלהיב ביותר עבור הצרכן האמריקאי הממוצע, ולכן טסלה החלה את דרכה עם רכבים חשמליים יקרים וגם הצליחה בזה.
כיום עלות הייצור של סוללות לרכב חשמלי נמוכה משמעותית ובקרוב נפגוש באירופה וכמובן שגם בשוק המקומי שלנו מגוון רחב של רכבים חשמליים מסדר הגודל של רכב עירוני, סופרמיני ומשפחתיות קומפקטיות, חלקן יהיו מכוניות זולות לקהל הרחב וחלקן האחר פונה לחובבי הביצועים שיהיו מוכנים לשלם על זה.
רנו 5 E-TECH: סופרמיני חשמלית במראה רטרו בהשראת רנו 5 המקורית שהייתה הסופרמיני הקלאסית הראשונה של רנו ולימים הוחלפה בקליאו. לרנו 5 החשמלית אורך של 3.92 מטר, רוחב של 1.77 מטר, גובה של 1.50 מטר ובסיס גלגלים של 2.54 מטר, אלו מידות של סופרמיני ממוצעת למעט מידת האורך שקצרה יותר בכ-130 מ"מ מהממוצע, לעומת הקליאו לדוגמה.
הרנו 5 החשמלית תשווק עם שתי יחידות הנעה, זו הבסיסית והזולה יותר (כ-25,000 אירו) מצוידת במנוע חשמלי קדמי בהספק של 95 כ"ס וסוללה בקיבולת של 40kWh, גרסת הביניים עם מנוע בהספק של 120 כ"ס וסוללה בקיבולת של 40kWh או 52kWh ולגרסה הבכירה הספק של 150 כ"ס וסוללה בקיבולת של 52kWh בלבד. טווח הנסיעה עומד על כ-300 ק"מ עם הסוללה קטנה וכ-412 ק"מ עם הסוללה הגדולה יותר. בשלב זה רנו חשפה רק את נתוני הביצועים של הגרסה הבכירה: 0-100 קמ"ש ב-8.0 שניות ומהירות מרבית של 150 קמ"ש.
לכל הדגמים מטען פנימי העינה ביתית בהספק של 11kW וטעינה מהירה DC אפשרית בהספקים של 70kW עד 100kW בהתאם לגודל הסוללה.
אלפין A290: אם רנו 5 החשמלית פונה לשוק העממי יותר, אלפין A290 פונה לשוק הפרימיום החשמלי כאשר היא מהווה למעשה את גרסת הביצועים לרנו 5. המראה קרבי יותר, הכיול ספורטיבי יותר וההנעה חזקה יותר עם מנוע חשמלי בהספקים של 180 כ"ס או 220 כ"ס בגרסאות הביצועים (כבוסט זמני למשך של עד 10 שניות). זה מספיק לנתון תאוצה 0-100 קמ"ש של 7.4 שניות או 6.4 שניות ולמהירות מרבית של 160 קמ"ש או 170 קמ"ש, בהתאמה. אלפין A290 מצויד כסטנדרט בסוללת ה-52kWh של הדגמים הבכירים של רנו 5 וכאן טווח הנסיעה עומד על כ-380 ק"מ. אלפין A290 תתחרה מול דגמים כגון אבארט 500e החשמלית (155 כ"ס) או מיני קופר JCW החשמלית שתוצג ממש בקרוב (255 כ"ס).
יונדאי אינסטר: יונדאי אינסטר הוא קרוסאובר עירוני קטן המבוסס, עקרונית, על יונדאי קאספר ומהווה את הגרסה החשמלית של הדגם, רק עקרונית שכן האינסטר גדול יותר משמעותית מה- קאספר. ליונדאי אינסטר אורך של 3.82 מטר, רוחב של 1.61 מטר, גובה של 1.57 מטר ובסיס גלגלים של 2.58 מטר. למרות שמדובר ברכב קטן יונדאי הצליחה ליצור כאן מושב אחורי מרווח בצורה יוצאת דופן ברמה שגם רכבים גדולים יותר יכולים לקנא בו. הדגם הוצג עם שני מושבים אחוריים נפרדים הנעים על מסילה, אך הוא ישווק גם בגרסה עם ספסל אחורי מלאה לשלושה נוסעים.
יונדאי אינסטר הוצג עם שתי יחידות הנעה: 97 כ"ס עם סוללת 42kWh המאפשרת טווח נסיעה של כ-300 ק"מ או בגרסה בכירה יותר עם 115 כ"ס וסוללת 49kWh המאפשרת טווח נסיעה של כ-355 ק"מ (נתוני הטווח לא סופיים). לא פחות מרשים מהמרווח לנוסעים הוא רשימת האבזור העשירה של הדגם שהיא הרבה מעבר למה שאנחנו רגילים ברכבים קטנים, זה כולל גם מפרט בטיחות מרשים וכל מה שתוכלו למצוא בדגמים היקרים של יונדאי תוכלו למצוא גם כאן. מחירי הדגם באירופה טרם נחשפו.
BYD סיגל: מכונית המיני העירונית של BYD מצליחה מאוד בשוק הסיני ובמהלך 2025 היא צפויה להגיע לראשונה גם ליבשת אירופה. עם התמחור התחרותי של BYD, זו תהיה כנראה המכונית החשמלית הראשונה שתוכל להוות אלטרנטיבה של ממש למכוניות עירוניות כדוגמת יונדאי i10 וקיה פיקנטו במובן של רכב חשמלי במידות דומות ובמחיר דומה.
ל- BYD אורך של 3.78 מטר, רוחב של 1.71 מטר, גובה של 1.54 מטר ובסיס גלגלים של 2.50 מטר, אם נשווה לקיה פיקנטו אז "השחף" של BYD ארוכה יותר ב- 17 ס"מ, רחבה יותר 12 ס"מ, גבוהה יותר ועם תוספת של 10 ס"מ לבסיס הגלגלים, כך שמדובר במכונית עירונית גדולה יותר באופן משמעותי. למעשה מדובר במכונית שהיא קרובה יותר בגודלה לדגמים כגון סוזוקי סוויפט.
בשוק הסיני הדגם משווק עם מנוע חשמלי בהספק של 75 כ"ס ומומנט מרבי של 13.8 קג"מ בשילוב עם סוללת LFP בקיבולת של 30kWh או 39kWh ובתקן הסיני לדגם טווח נסיעה של 305 ק"מ או 405 ק"מ בתקן WLTP האירופי אפשר לצפות למשהו קרוב יותר ל-230 ק"מ או 300 ק"מ, בהתאמה. מסיבה זו סביר להניח כי גרסת הבסיס לא תשווק באירופה כלל.
דונגפנג בוקס: דונגפנג בוקס תשווק השנה בישראל ומדובר במכונית עם אורך של סופרמיני (4.0 מטר) אך עם בסיס גלגלים ורוחב של של משפחתית האצ'בק (2.66 מטר ו-1.80 מטר) כך שמדובר במכונית קצרה וקלה לתמרון וחנייה עם מרווח תא נוסעים שיספק כל משפחה צעירה.
בתחום ההנעה, דונגפנג בוקס מצוידת במנוע חשמלי קדמי בהספק של 95 כ"ס ומומנט מרבי של 16.3 קג"מ לו מוצמדת סוללת LFP בקיבולת של 42.3kWh. השילוב הזה מאפשר מהירות מרבית של 140 קמ"ש וטווח נסיעה של 310 ק"מ בתקן WLTP.
פולקסווגן ID2/קופרה ראוול/סקודה אפיק: שלישיית הדגמים החשמליים של קבוצת פולקסווגן, אשר יוצגו במהלך שנת 2025, אמנם לא דומים במבנה המרכב שלהם אך הם יעשו שימוש באותה פלטפורמת MEB Entry שהיא פלטפורמת הנעה קדמית ייעודית להנעה חשמלית, באותן יחידות הנעה חשמליות ובדור הבא של הסוללות של קבוצת פולקסווגן שהן זולות יותר לייצור עם הבטחה שדגמים חשמליים אלו ישווקו במחיר מקביל לדגמי בנזין דומים.
פולקסווגן בחרה עבור ה- ID2 במראה של סופרמיני קלאסית כדוגמת הפולו עם עיצוב בהשראת ה- ID3 הגדולה יותר, קופרה בחרה עבור הראוול מראה של סופרמיני ספורטיבית ואגרסיבית למראה עם הגבהת מרכב קלה ובסקודה בחרו כבור האפיק במראה של קרוסאובר קלאסי.
לכל הדגמים אורך של כ- 4.0-4.1 מטר ובסיס גלגלים של 2.60 מטר, כלומר רכבים קצרים עם בסיס גלגלים גדול יחסית המבטיח חלל תא נוסעים מרווח. עד היום קבוצת פולקסווגן חשפה רק יחידת הנעה אחת עם דגמים אלו, מנוע בהספק של 226 כ"ס וסוללה שתאפשר טווח נסיעה של כ-450 ק"מ. סביר להניח כי יחידת הנעה זו לא תשרת את הגרסאות הרגילות אלא את גרסאות הביצועים כדוגמת פולקסווגן ID2 GTI שהוצג גם היא כקונספט.
סיטרואן C3/פיאט גרנדה פנדה: סיטרואן C3 החדשה הפכה לקרוסאובר עירוני ועל בסיסה פיאט השיקה את הגרנדה פנדה המקבילה. לכל דגם עיצוב שונה כמובן אך הבסיס המכאני זהה וכולל מערכת הנעה קדמית בהספק של 113 כ"ס בשילוב עם סוללת LFP בקיבולת של 44kWh, שילוב המאפשר נתון 0-100 קמ"ש של כ-11 שניות וטווח נסיעה של כ-320 ק"מ.
הדגמים מצוידים במטען פנימי 11kW וטעינה מהירה אפשרית עד להספק של 100kW, כך שטעינה ביתית אורכת כ-4:30 שעות וטעינה מהירה של 20-80% אורכת כ-26 דקות. לשני הדגמים מידות דומות עם אורך של כ-4.0 מטר, רוחב של 1.75 מטר, גובה של 1.57 מטר ובסיס גלגלים של 2.54 מטר.
שני הדגמים פותחו מתוך מחשבה על שיווק של רכבים חשמליים במחיר נגיש וזה גם המחיר בו הדגמים משווקים באירופה (באזור ה-105 אלף שקל בממוצע). אמנם בשנה הבאה מס הקנייה על רכבים חשמליים בישראל יעלה, אך עדיין ניתן לצפות למחיר בגזרת ה- 130-140 אלף שקל.
אופל פרונטרה/סיטרואן C3 איירקרוס: מדובר בשני דגמים מקבילים שנולדו כדי להיות רכבי 5+2 החשמליים הזולים ביותר באירופה. הדגמים ישווקו עם אותה מערכת הנעה בסיסית של סיטרואן C3, כלומר 113 כ"ס וסוללת LFP בקיבולת של 44kWh שתאפשר טווח נסיעה של כ-300 ק"מ. לצד גרסה זו תשווק גם גרסה בכירה יותר עם טווח נסיעה של כ-400 ק"מ, סביר להניח שגרסאות אלו ישווקו עם אותה מערכת מוכרת מפיג'ו e-208 החשמלית, כלומר שילוב של מנוע 156 כ"ס וסוללת NMC בקיבולת של 51kWh.
ליפמוטור T03: את ליפמוטור T03 אנחנו כבר מכירים, מכונית מיני עירונית חשמלית באורך של 3.62 מטר, רוחב של 1.65 מטר, גובה של 1.57 מטר ובסיס גלגלים של 2.40 מטר. לדגם מערכת הנעה חשמלי עם מנוע בהספק של 108 כ"ס וסוללה בקיבולת של 41.3kWh המאפשרת לדגם טווח נסיעה של כ-280 ק"מ.
עד היום הדגם שווק עם שתי כריות אוויר בלבד וללא מערכות בטיחות מתקדמות, לאחר ההסכם בין ליפמוטור לקבוצת סטלנטיס, הדגם ישווק עם תקינה אירופאית מלאה ועם מפרט בטיחות מלא הכולל 6 כריות אוויר, בלימה אוטונומית, בקרת סטייה מנתיב אקטיבית, מגביל מהירות חכם ועוד.