לאחר שחשפה לא מעט טיזרים לדגם, וולוו חשפה היום (ד') בבכורה עולמית את וולוו EX90, קרוסאובר 7 מושבים חשמלי המהווה את ספינת הדגל החשמלית של וולוו. וולוו EX90 מציג שפת עיצוב חדשה למותג לצד טכנולוגיות חדשות ומתקדמות, במיוחד בתחום הבטיחות, אותן נפגוש בעתיד בשאר דגמי וולוו. לא מעט מהחידושים המוצגים כעת ב- וולוו EX90 הוצגו מוקדם יותר בפולסטאר 3 שנחשף בחודש שעבר.
באופן עקרוני, וולוו EX90 הוא דגם מחליף ל- וולוו XC90 אך בשל העבודה שב- וולוו יודעים שלא כל לקוחות המותג מוכנים עדיין לעבור להנעה חשמלית מלאה, וולוו תמשיך לשווק את ה- XC90 עם הנעה היברידית פלאג-אין כאשר בשנה הבאה הדגם יזכה למתיחת פנים מקיפה.
וולוו EX90 מציג אמנם את שפת העיצוב הבאה של וולוו אך אין כאן הפתעות מיוחדות שכן מדובר בהמשך ישיר לשפת העיצוב הנוכחית של החברה וטוב שכך, שכן שפת העיצוב הנוכחית של החברה, שהוצגה לראשונה עם ה- XC90 הנוכחי, מוצלחת מאוד ועשתה רק טוב למותג הזה.
תא הנוסעים של וולוו EX90 גם הוא המשך ישיר של המינימליזם השוודי המוכר לנו מדגמי וולוו הנוכחיים, מאוד נעים לעין וכעת אף מינימליסטי יותר שכן למעט כפתור גלגלת אחד בין המושבים, לשליטה על עוצמת השמע העברת שירים/תחנות ועוד, לא תמצאו עוד יותר מידי כפתורים בתא הנוסעים. מוט ההילוכים, כמו לא מעט רכבים חשמליים, עבר לצידו הימני של ההגה.
מאחורי ההגה נמצא לוח מחוונים דיגיטלי וכמו שאר המינימליזם המאפיין את הדגם גם הוא לא עמוס במידע מיותר ומציג בעיקר את המידע החשוב לנהג בצורה ברורה וקריאה. כמובן שאי אפשר לפספס את מסך המגע האנכי "14.5 המונח לו בצורה אלגנטית על הדשבורד, המערכת מופעלת באמצעות שבב של Qualcomm עם תקשורת 5G מהירה, מאיץ 3D Unreal Engine מבית Epic Game ועל בסיס מערכת הפעלה של גוגל לרכבים כך שמערכת המולטימדיה מספקת את כל שירותי הרשת המוכרים של גוגל, כגון ניווט, חנות אפליקציות (ייעודית לרכבים כמובן), צפייה בסרטוני youtube במצב סטטי, סייען קולי, פרופיל אישי, עדכוני OTA ועוד. על גלגל ההגה החדש של וולוו כבר לא נמצא כפתורים אלא משטחי מגע גדולים ולמי שחשובה לו חווית השמע ברכב יכול לבחור במערכת Bowers & Wilkins עם 25 רמקולים.
כמובן שנמצא גם אפליקציה למכשיר הסלולרי המאפשרת שליטה מרחוק על הרכב והמכשיר הסלולרי יכול לשמש גם כמפתח דיגיטלי, כך שכבר עם פתיחת הרכב פרופיל הנהג יפעל ויתאים את כיוון המושבים, מראות הצד וכמובן שגם את כל האפליקציות, יעדי הניווט ושירותי הרשת בהם הוא עושה שימוש.
וולוו EX90 ישווק בשלב הראשון עם שתי יחידות הנעה חשמליות, שתיהן מצוידות בסוללה עם תאים מתוצרת CATL בקיבולת של 111kWh (נטו 107kWh) המאפשרת טווח נסיעה של עד-600 ק"מ בדגם הרגיל או 590 כ"ס בגרסת הביצועים (WLTP - נתון לא סופי). וולוו מציינת כי בתקן EPA האמריקאי והמציאותי יותר אתם יכולים לצפות לטווח נסיעה של כ-482 ק"מ. הסוללה כוללת טכנולוגיית V2L או V2G להפעלת מכשירים חשמליים, טעינה של רכבים אחרים או חיבור של הסוללה לרשת החשמל הביתית. טעינה מהירה אפשרית עד להספק של 250kW כך שבזמן של 10 דקות ניתו להוסיף כ-180 ק"מ לטווח הנסיעה, טעינה של הסוללה מתבצעת בזמן נהיגה באמצעות מערכת הבלימה הרגנרטיבית הכוללת אפשרות לנהיגה בדוושה אחת.
מערכת ההנעה הבסיסית בשלב זה היא מערכת הנעה כפולה בהספק של 408 כ"ס ומומנט מרבי של 78.5 קג"מ המאפשרת לדגם נתון תאוצה 0-100 קמ"ש של 5.9 שניות. גרסת הביצועים של הדגם (חבילה) מציעה כבר 517 כ"ס ומומנט מרבי של 92.8 קג"מ ומאפשרת לדגם להשיג נתון תאוצה 0-100 קמ"ש של 4.9 שניות, נתון נאה בהתחשב במשקל האדיר של הדגם העומד על 2,818 ק"מ. בשני הדגמים המהירות המרבית מוגבלת ל-180 קמ"ש.
כמו פולסטאר 3 גם וולוו EX90 מבוסס על פלטפורמת SPA2 הייעודית להנעה חשמלית ולדגם אורך של 5,037 מ"מ, רוחב של 1,964 מ"מ, גובה של 1,744 מ"מ ובסיס גלגלים של 2,985 מ"מ, מידות דומות למדי לאלו של וולוו XC90 ומקבילות דגמים חשמליים מתחרים כגון ב.מ.וו iX או מרצדס EQE SUV החדש שהוצג לאחרונה - שני המתחרים משווקים עם 5 מושבים בלבד. לדגם נפח תא מטען של 310 ליטר כאשר כל המושבים בשימוש, 665 ליטר עם קיפול השורה השנייה ועד ל-1915 ליטר עם קיפול שתי שורות המושבים מאחור. הדגם נשען על קפיצי אוויר ובולמים אדפטיביים ומתלים בתצורת עצמות עצה כפולות מלפנים ורב חיבורי מאחור.
וולוו EX90 מצויד בדור החדש של מערכת הבטיחות של וולוו והחידוש העיקרי במערכת זו התוספת של חיישן LiDAR המספק לדגם מפת 3D מדויקת של סביבת הרכב בטווח של עד 250 מטר לפנים ומסוגל, לדוגמה, לזהות צמיג זרוק על הכביש במרחק של 120 מטר מהרכב בחושך מוחלט. עם החיישן הזה, ומערכת NVIDIA DRIVE המפעילה את התוכנה של וולוו, לדגם יכולות אוטונומיות ברמה 3 ועם הזמן המערכת תזכה לשיפורים באמצעות עדכוני OTA. לא רק הבטיחות מפני תאונות דרכים שודרגה אלא גם הההגנה על ילדים וחיות מחמד שכן וולוו ציידה את תא הנוסעים בחיישני רדאר מיוחדים, גם בתא המטען, המסוגלים לזהות כל תזוזה קטנה וכך להתריע מפני שכחה של מישהו ברכב.