חטיבת M של ב.מ.וו מציינת השנה יובל להיווסדה והמתנה שלה עבורה, ועבורנו, היא ב.מ.וו XM, קרוסאובר ביצועים היברידי שהוא דגם ייחודי לחטיבת M. הפעם האחרונה שחטיבת M הציגה דגם ייחודי משלה הייתה בשנת 1978, אז חטיבת M הציגה את מכונית הספורט M1.
נתחיל ממערכת ההנעה ההיברידית פלאג-אין של הדגם שכן זו הפעם הראשונה בה דגם M של ב.מ.וו עושה שימוש במערכת הנעה היברידית, ראשונה אך כנראה מאוד שלא האחרונה עד למעבר של חטיבת M להנעה חשמלית מלאה. הבסיס למערכת ההנעה ההיברידית שבדגם XM הוא מנוע ה-4.4 ליטר V8 טווין טורבו של החברה, כאן בגרסה מעודכנת שהותאמה לשימוש בהנעה היברידית.
ההספק הכולל של המערכת הזו עומד על 653 כ"ס והמומנט המרבי עומד על 81.5 קג"מ, אלו כבר נתונים שהופכים את הדגם לדגם M החזק ביותר כיום אך בהמשך יש עוד הפתעה חזקה יותר. עם מערכת ההנעה הזו לדגם נתון תאוצה 0-100 קמ"ש של 4.3 שניות ומהירות מרבית של 250 קמ"ש או 270 קמ"ש עם חבילת הנהג. מנוע הבנזין מייצר הספק מרבי של 489 כ"ס ומומנט מרבי של 66.2 קג"מ והמנוע החשמלי מייצר 197 כ"ס ו-28.5 קג"מ והוא משולב בתיבת השמונה הילוכים האוטומטית של הדגם.
את המנוע החשמלי מפעילה סוללות ליתיום-יון בקיבולת נטו של 25.7kWh המאפשרת לדגם נסיעה חשמלית מלאה לטווח של 82 - 90 ק"מ ומהירות חשמלית מרבית של 140 קמ"ש. טעינה של הסוללה אפשרית באמצעות מטען פנימי בהספק של 7.4kW כך שטעינה מלאה של הסוללה אורכת כ-4 שעות ו-15 דקות.
עכשיו להפתעה, בסתיו 2023 חטיבת M תשיק את דגם XM Red Lable שיהיה לרכב הכביש החזק ביותר אי פעם של ב.מ.וו. בדגם זה נמצא את אותו מנוע חשמלי אך מנוע הבנזין מייצר כאן הספק מרבי של 585 כ"ס ומומנט מרבי של 76.4 קג"מ ,כך שההספק הכולל של המערכת עומד על 748 כ"ס והמומנט המרבי על 102 קג"מ. בשלב זה ב.מ.וו לא מספקת פרטים על נתוני הביצועים של דגם רד לייבל.
ההנעה בדגמים כפולה כמובן באמצעות מערכת M xDrive שהיא בעלת תעדוף לציר האחורי, במיוחד כאשר בורר מצבי הנהיגה נמצא במצב 4WD Sport. הדגם נשען על חישוקי "21 עם צמיגים במידות של 275/45 מלפנים ו- 315/35 מאחור, בולמי M אדפטיביים ומתלה קדמי בתצורת עצמות עצה כפולות ואחורי בתצורת רב חיבורי. בנוסף נמצא מערכת בלימה עם קליפרים בעלי 6 בוכנות מלפנים וכן מוטות מייצבים אקטיביים נשלטים אלקטרונית ומפועלים באמצעות מערכת 48V.
ב.מ.וו XM נותר נאמן לחלוטין לעיצוב שהוצג עם הקונספט לדגם לפני פחות משנה, למעט כמובן שינויים מתבקשים במעבר מדגם קונספט לדגם ייצור. חטיבת M בחרה להציג את הדגם בגוון חדש וייחודי, עם הדגשה של צבע זהב (NightGold) וחישוקי "23 אופציונליים אך עם זה לא הטעם שלכם תמיד תוכלו לרכוש את הרכב בלא פחות מ-50 צבעים ייחודיים לדגם, כולל לדוגמה שחור מאיים עם חבילת השחרה. אולי לא רואים את זה בתמונות, אך להדגשה נוספת של הגריל הכוחני ב.מ.וו הוסיפה למסגרת הגריל פס תאורת LED.
ב.מ.וו XM הוא רכב גדול ממדים ודומה בגודלו לדגם X7, עם אורך של 5,110 מ"מ, רוחב של 2,005 מ"מ, גובה של 1,755 מ"מ ובסיס גלגלים של 3,105 מ"מ. למרות מידות הענק, ובניגוד לדגם X7, ב.מ.וו XM משווק עם 5 מושבים בלבד. נפח תא המטען בדגם עומד על 527 -1820 ליטר ומרווח הגחון עומד על 22 ס"מ, לא שיהיו יותר מידי לקוחות שירדו עם הרכב הזה לשטח.
תא הנוסעים שונה מזה שהוצג עם הקונספט והוא ללא ספק שגרתי יותר יחסית, אך הוא עדיין ייחודי ומיוחד לעומת שאר דגמי ה- SUV של ב.מ.וו, למעט אולי דגם iX החשמלי. שפע של עור איכותי, אמיתי כמובן, עוטף את תא הנוסעים ורוכשי הדגם יוכלו לבחור מבין מגוון רחב שילובי צבעים ייחודיים שלא תוכלו למצוא בדגמי ב.מ.וו אחרים.
לצד חומרים עשירים נמצא כמובן גם רשימה ארוכה מאוד של אבזור נוחות ובטיחות, כולל כמובן מערכת iDrive8 עם צמד מסכים בגודל של "12.3 ו-"14.9, בקרת אקלים מפוצלת ל-4 אזורים, מערכת שמע מבית Bowers & Wilkins, מושבי M בעיצוב ייחודי לדגם, תקרת אלקנטרה בגימור 3D ייחודי, מושבים אחוריים בתצורת טרקלין ועוד ועוד.
בשוק האמריקאי, שוק היעד העיקרי של הדגם, מחיר הבסיס של ב.מ.וו XM יעמוד על החל מ-$159,000 ושם הלקוחות כבר יכולים להירשם להזמנה מוקדמת.