קופרה החלה לאחרונה בשיווק הטווסקאן (TAVASCAN) באירופה, הקרוסאובר קופה החשמלי הראשון של החברה שהוצג לפני כשנה כדגם העצמאי האמיתי הראשון של המותג. נכון, הפורמנטור היה הדגם העצמאי הראשון של קופרה אך הכל עדיין הרגיש ונראה כמו סיאט משודרגת, קופרה טווסקאן כבר מציג שפת עיצוב חדש ושונה לחלוטין מזו של סיאט ולוקח את קופרה לדרך חדשה ועצמאית לחלוטין. מה יהיה המחיר של קופרה טווסקאן בישראל? לפי התמחור באירופה, אל תצפו למשהו פחות מ-250,000 שקל לדגם הבסיס.
קופרה טווסקאן אמנם נראה שונה וייחודי, אך הבסיס הוא עדיין מה שיש לקבוצת פולקסווגן להציע בתחום ההנעה החשמלית וזה אומר שימוש בפלטפורמת MEB הייעודית להנעה חשמלית ויחידות ההנעה החשמליות העדכניות של קבוצת פולקסווגן. לקופרה טווסקאן אורך של 4,644 מ"מ, רוחב של 1,861 מ"מ, גובה של 1,597 מ"מ ובסיס גלגלים של 2,766 מ"מ, כך שהדגם דומה בגודלו לרכבים כגון פולקסווגן ID5 והוא גדול יותר משמעותית מהפורמנטר, עם תוספת של 200 מ"מ לאורך ו-87 מ"מ לבסיס הגלגלים. לדגם יש גם תא מטען גדול ושימושי בנפח של 540 ליטר, 90 ליטר יותר מהפורמנטור. מה שלא נמצא הוא תא מטען קדמי, אפילו לא אחד קטן כזה שמספיק עבור כבל טעינה.
בצד הדינאמי, קופרה טווסקאן מציע חלוקת משקל אידיאלית של 50/50 ומרכז כובד נמוך, הוא נשען כאופציה על בולמים אדפטיביים DCC כאשר דגם הבסיס Endurance מצויד בחישוקי "19 וצמיגים מדורגים ברוחב של 235 מ"מ מלפנים ו-255 מ"מ מאחור. הקופרה VZ הבכיר מצויד בחישוקי "20 אותם ניתן לשדרג לחישוקי "21 מחושלים וקלים יותר עם צמיגי 255 מ"מ מלפנים ומאחור. הטווסקאן מצויד במערכת היגוי פרוגרסיבית ומעבר למגוון מצבי נהיגה, לרשות הנהג אפשרות לביטול מלא של בקרת היציבות ESC.
קופרה טווסקאן - מנועים, טווח נסיעה וטעינה:
קופרה טווסקאן ישווק בשלב הראשון בשתי גרסאות הנעה, דגם הנעה אחורית - טווסקאן Endurance - ובדגם הנעה כפולה - טווסקאן VZ. בתחום זה אין כאן משהו שלא פגשנו בשאר הדגמים החשמליים המעודכנים של קבוצת פולקסווגן, הנעה אחורית עם 286 כ"ס, הנעה כפולה עם 340 כ"ס וסוללה בקיבולת של 82kWh (נטו 77kWh).
קופרה טוואסקן Endurance: הנעה אחורית בהספק של 286 כ"ס ומומנט מרבי של 55.5 קג"מ, זה מספיק לנתון תאוצה 0-100 קמ"ש של 6.8 שניות ולמהירות מרבית של 180 קמ"ש. לקופרה טוואסקן Endurance טווח נסיעה של 568 ק"מ.
קופרה טווסקאן VZ: הנעה כפולה עם תוספת של מנוע קדמי בהספק של (109 כ"ס ו-13.6 קג"מ) כך שלמערכת הספק מרבי משולב של 340 כ"ס ומומנט מרבי של 55.5 קג"מ. כאן זה מספיק לנתון תאוצה 0-100 קמ"ש של 5.5 שניות ולמהירות מרבית של 80 קמ"ש. לקופרה טווסקאן VZ טווח נסיעה של 521 ק"מ.
לשני הדגמים כושר טעינה מהירה בהספק של עד 135kW כך שטעינה של 10-80% אורכת 28 דקות דקות וטעינה של כ-7 דקות תאפשר להוסיף כ-100 ק"מ לטווח הנסיעה. טעינה ביתית AC אפשרית עד להספק של 11kW כך שטעינה מלאה 0-100% אורכת קצת פחות מ-8 שעות. לקוחות שירצו להתאים את חוויית הטעינה לרכב יוכלו לרכוש מקופרה עמדת טעינה ביתית הנשלטת באמצעות האפליקציה של הרכב - אחת עם חיבור Wifi בלבד והשנייה עם תוספת של eSIM 4G. העברת הבורר שלצד הגה למצב B מכניס לפעולה את מערכת הבלימה הרגנרטיבית והמנופים שעל גלגל ההגה יאפשרו מעבר מבין 3 דרגות עוצמה שונות של המערכת.
אם יחידות התאורה האולטרה מודרניות והעיצוב החיצוני לא מספיק מיוחדים עבורכם, את זה כבר לא תוכלו לומר על עיצוב חלל תא הנוסעים המאוד ייחודי של הטווסקאן. בעידן בו תאי הנוסעים הופכים לשממה מינימליסטית (לטובת הפחתת עלויות לפני הכל), קופרה מוכיחה שעדיין אפשר לייצר תא נוסעים טכנולוגי שהוא לא שממון אחד גדול. למעט מושבי ה- CUP באקט של קופרה העטופים בעור, שאר המושבים מרופדים באריג מייקרופייבר בסגנון אלקטנרה מחומר ממוחזר וצריך להודות שהן פשוט נראים נהדר.
מול הנהג נמצא את גלגל ההגה החדש של קופרה עם כפתורי מגע ושני כפתורי גישה מהירה למצבי הנהיגה או קפיצה ישירה למצב קופרה. מאחורי גלגל ההגה נמצא לוח מחוונים דיגיטלי קטן המספק רק את המידע החיוני ואת מרבית המידע הזה תמצאו גם במערכת התצוגה העילית בטכנולוגיית מציאות רבודה. כל השאר נמצא במערכת המולטימדיה "15 החדשה של קופרה עם מסך בית המורכב מאריחים שהן אפליקציות הניתנות לאפיון אישי. המערכת כוללת את כל מה שאפשר לצפות לו ממערכת מודרנית כגון פרופיל אישי לכל נהג, תפעול קולי עם הרחבה ל- ChatGPT למענה לשאלות מורכבות, חיבור אלחוטי לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, אפליקציה לשליטה מרחוק, מפתח דיגיטלי ועוד. מאחורי אלמנט "עמוד השדרה" המרכזי נמצא שקעי טייפ C ומשטח טעינה אלחוטי ועל הסאונד אחראית מערכת מבית Sennheiser עם 12 רמקולים.
מה פחות חיובי? למרות תדמית הפרימיום, מאחור נמצא פלסטיקה קשיחה בדלתות, משטח הטעינה ושקעי ה-USB במקום קצת פחות נגיש על מזבח העיצוב, ממשק החלונות דורש לחיצה על כפתור כדי לשלוט בחלונות מאחור ואז ללחוץ שוב כדי לחזור לאלו הקדמיים ולחלון הגג הפנורמי הענק יש אמנם כיסוי חשמלי נגלל, שזה כבר יותר טוב מלא מעט רכבים אחרים, אך זה עדיין רק כיסוי דק שלא חוסם את החום כמו סיכוי קשיח.
לצד רשימת אבזור נוחות ארוכה נמצא לא מעט מערכות בטיחות מתקדמות, כולל מערכת TRAVEL ASSIST שהיא בקרת שיוט מתקדמת העושה שימוש במערכת הניווט לטובת התאמה אוטומטית של מהירות הנסיעה לתוואי וכן במידע על סכנות בדרך המתקבל באמצעות טכנולוגיית ענן. המערכת כוללת גם מעבר נתיב אוטונומי כאשר כל שעל הנהג לעשות הוא לאותת והרכב יבצע את מעבר הנתיב בצורה בטוחה. נמצא גם תקשורת Car2x עם רכבים אחרים (של קבוצת פולקסווגן), מערכת יציאה בטוחה העושה שימוש במצלמה ההיקפית כדי להתריע על סכנה בעת יציאה מהרכב, מערכת Emergency Assist תביא את הרכב לעצירה מלאה ותיצור קשר עם מוקד חירום אם הנהג איבד הכרה ומערכת החניה האוטומטית החדשה מאפשרת להכניס לזיכרון את 50 המטרים האחרונים של מקומות חניה קבועים (עד 5 נקודות) וכאשר הרכב מתקרב שוב לאזור החניה הוא יבצע את 50 המטרים האחרונים באופן אוטונומי.
לרוכשים אפשרות בחירה מבין 4 חבילות אבזור שונות:
- IMMERSIVE - מערכת שמע של Sennheiser, מצלמת 360 מעלות, חישוקי "20 ומושבים קדמיים חשמליים עם חימום.
- ADRENALINE - כל מה שיש בחבילת IMMERSIVE יחד עם חישוקי "21, פנסי מטריקס LED עם חתימת תאורת יום ייחודית, תצוגה עילית, בולמים אדפטיביים DCC Sport וחלון גג פנורמי.
- EXTREME - כל מה שיש בחבילת ADRENALINE יחד עם חישוקי "21 מחושלים וצמיגי 255 מ"מ ספורטיביים יותר, מושבי באקט בריפודי עור ועם אוורור. חבילה זו זמינה בדגם VZ בלבד.
- WINTER - חבילה המוסיפה משאבת חום לסוללה וחימום למושבים הקדמיים, האחוריים והשמשה הקדמית.