כארבע שנים לאחר שהציגה את הקונספט החשמלי Mission E, פורשה חושפת סוף סוף את הרכב החשמלי הראשון של החברה, פורשה טייקן (Taycan), הרכב שבא ללמד את טסלה מודל S איך עושים את זה באמת. את הטייקן נפגוש גם בישראל במהלך שנת 2020 ומספר עשרות ישראלים כבר שילמו מקדמה/דמי רצינות, עבור הדגם.
הטייקן היא מכונית קופה 4 דלתות ו-4 מושבים חשמלית וכיאה למותג פורשה, על הצד הספורטיבי יותר של הסקאלה. הטייקן תשווק בשלב הראשון בשני דגמים, טייקן טורבו וטייקן טורבו S, שלמרות שהם לא מצוידים במגדש טורבו פורשה ממשיכה לעשות שימוש במילה הזו בכדי לתאר את הגרסאות החזקות יותר של הדגם. גרסאות חזקות פחות של הדגם יצטרפו להיצע בהמשך השנה.
שני הדגמים מצוידים במערכת הנעה חשמלית המשלבת שני מנועים חשמליים (סינכרוניים) בהספק כולל של 625 כ"ס במצב הבסיס. במצב "גדישת יתר" הטייקן טורבו מייצר הספק מרבי של 680 כ"ס ומומנט מרבי של 86.6 קג"מ והטייקן טורבו S מייצר הספק מרבי של 761 כ"ס ומומנט מרבי מפלצתי של 107 קג"מ. הכוח אל הגלגלים עובר דרך תיבת העברה בעלת שני הילוכים המותקנת על הציר האחורי, הילוך אחד לטובת האצה מהירה והשני ארוך לטובת נהיגה חסכונית.
לפי פורשה, זה מספיק בכדי להאיץ את הדגם מעמידה ל-100 קמ"ש בזמן של 3.2 שניות בדגם הטורבו או 2.8 שניות בדגם הטורבו S ומאיץ מעמידה ל-200 קמ"ש בזמן של 10.6 או 9.8 שניות בהתאמה. המהירות המרבית בשני הדגמים מוגבלת אלקטרונית ל-260 קמ"ש. מי שמכיר את טסלה מודל S בדגם הביצועים ומוד "Ludicrous" יצעק מיד כי לזו נתון תאוצה 0-100 קמ"ש של 2.4 שניות. זה נכון, אך ההבדל העצום הוא שבעוד שהטסלה צריכה לתת למערך הסוללות להתקרר אחרי כל מחזור האצה מלא והיא מאפשרת את המצב הזה רק בטמפרטורה מסוימת של הסוללות ובמצב טעינה מסויים, הטייקן יכול לעשות זאת שוב ושוב בלי שום מגבלה - כמו רכב ספורט אמיתי. מהנדסי החברה מספרים שלאחר 26 פעמים בהם הדגם האיץ ברציפות מעמידה למהירות המרבית, הם פשוט התייאשו והפסיקו לנסות "לשבור את הדגם".
בתחתית המרכב של הדגם נמצא מערך סוללות ליתיום-יון בקיבולת של 93.4kWh (במתח של 800V) המאפשר לדגם טווח נסיעה חשמלי של 450 ק"מ בדגם הטורבו ו-412 ק"מ בדגם הטורבו S - הנתונים בהתאם לתקן WLTP. מערכת רגנרציה מתקדמת מאפשרת ב-90% מהזמן לבלום את הרכב רק באמצעות הבלימה הרגנרטיבית ללא שימוש במערכת הבלימה הרגילה שבדגם.
פורשה לא השקיע רק בביצועים דינאמיים אלא גם בביצועי הסוללה. את מערך הסוללות של הדגם ניתן לטעון באמצעות מטען DC מהיר בהספק גבוה במיוחד של עד 270kW (אין כאלו בשוק עדיין) המאפשר לאחר טעינה של 5 דקות בלבד טווח נסיעה נוסף של 100 ק"מ או להטעין עד 80% מקיבולת הסוללה בזמן של 22 וחצי דקות בלבד. טעינה באמצעות מטען מהיר 150kW דורשת המשתנה של 36 דקות לטעינה של עד 80% מקיבולת הסוללה. מטען קיר ביתי בהספק של 9.6kW דורש המתנה של 11 שעות לטעינה ממצב מרוקן למלא.
פורשה לא רצתה לייצר עוד רכב חשמלי מוביל, אלא רכב המציג משהו שלא נראה עד היום. זו הסיבה שכל מערכות הבקרה הדינמיות מציגות בדגם רמת ביצועים מהירה יותר מכל מה שפורשה הציעה עד היום, התגובה לדוושת התאוצה מהירה פי 5 מזו של מנוע בעירה פנימית, מערכת בקרת המשיכה מגיבה מהר יותר פי 10, הדיפרנציאל מוגבל ההחלקה החשמלי מגיב פי 50 מהר יותר לאיבוד אחיזה באחד הגלגלים ועוד. את מערכת בקרת היציבות של הדגם ניתן לנתק באופן מלא ולרשות הנהג בורר מצבי נהיגה המאפשר בחירה מבין 4 מצבי כיול שונים.
הטייקן נשען על מתלי אוויר שנלקחו מהפאנאמרה (בגרסה משודרגת), אלו מאפשרים לדגם להנמיך את המרכב ב-22 מ"מ במהירויות גבוהות או להגביה את המרכב 20 מ"מ כאשר צריך לעבור פסי האטה מגלחי גחון, לדוגמה. מערכת בקרת שלדה PDCC המוצעת כאופציה מאפשרת הפחתה כמעט לאפס מעלות של זוויות הגלגול, גם בעומס מלא.
הטייקן הוא רכב גדול וכבד - דומה בגודלו לטסלה מודל S - עם משקל של 2.2 טון וחלוקת משקל ביחס של 49:51 לטובת הציר האחורי. לדגם אורך של 4,963 מ"מ, רוחב של 1,966 מ"מ ובסיס גלגלים של 2,900 מ"מ. נפח תא המטען בדגם עומד על 400 ליטר ולרשות הנהג או הנוסעים תא מטען נוסף בחזית הרכב בנפח של 82 ליטר.
אל תא הנוסעים של הטייקן כבר נחשפנו מוקדם יותר החודש. הוא נראה כמו תא נוסעים קלאסי של פורשה, אך עמוס במסכים ומשטחי מגע כתחליף לכפתורים פיזיים. לאורך הדשבורד נמצא שני מסכי מגע בגודל של "10.9, אחד עבור הנהג והשני עבור הנוסע. בקונסולה בין המושבים נמצא מסך מגע נוסף עבור שליטה על בקרת האקלים, קיצורים למערכת המולטימדיה ומשטח בו הנהג יכול להכניס יעד למערכת הניווט באמצעות זיהוי כתב יד. כאשר הרכב לא בשימוש, מסך זה מציג את מצב הטעינה של הדגם ומאפשר את ניהול הטעינה, כמובן שלרשות הנהג גם אפליקציה המאפשרת ניהול טעינה מרחוק, הפעלת בקרת האקלים עוד לפני הכניסה לרכב, פתיחה מרחוק של הרכב ועוד שלל מידע על מצב הרכב.
הנהג ימצא מולו לוח מחוונים דיגיטלי ענק בגודל של "16.5, המסך רחב באופן חריג בכדי לאפשר שליטה באמצעות מגע על התאורה, מצד שמאל, ועל מערכות הנהיגה - כיול בולמים, בקרת היציבות ועוד - בצידו הימני. ואם חסר לכם מסכים, אז תדעו שתמצאו אחד נוסף מאחור בגודל של "5.9 לשליטה על בקרת האקלים המפוצלת בדגם ל-4 אזורים.
מחירו של הטייקו טורבו עומד על החל מ-$153,310 ובעבור הטייקן טורבו S תאלצו להיפרד מסכום של $187,610, לפני תוספות כמובן.