39,236 רכבים חשמליים חדשים נמסרו בישראל במחצית הראשונה של 2024, כלומר 1 מכל 4 רכבים חדשים שנמסרו בישראל במהלך המחצית הראשונה של 2024 הוא רכב חשמלי, מדובר בקצב חדירה מהיותר גבוהים בעולם. בשוקי הרכב הגדולים באירופה הנתונים נמוכים יותר משמעותית, בצרפת, המעניקה הטבות נדיבות מאוד לרוכשי רכב חשמלי כולל מסלול ליסינג מסובסד, הנתון הזה עומד על 17.2%, בבריטניה על 16.7% באיטליה וספרד על פחות מ-5% ובגרמניה, שוק הרכב הגדול באירופה בו הופסק בתחילת השנה הסבסוד לרכבים חשמלי, נתח השוק של רכבים חשמליים משוק הרכב החדש עומד על 12.5% בלבד - ירידה של 16.5% לעומת המחצית הראשונה של 2023.
מי המדינות באירופה עם קצב חדירה גבוה יותר מזה של ישראל, נורווגיה כמובן בה 85% מהרכבים החדשים שנמכרו השנה היו רכבים חשמליים (למעשה מדובר בירידה קלה), שוודיה עם נתון של 31.7%, לוקסמבורג על 25.7% והולנד עם 31.2% ומאלטה עם 31%. להוציא את הולנד ושוודיה, שאר השווקים קטנים יותר משמעותית מזה הישראל.
נתח השוק של רכב חשמלי ב-27 מדינות האיחוד האירופי עומד על 12.5% במחצית הראשונה של 2024, רכבי פלאג-אין 6.9%, רכבים היברידיים 29.2%, רכבי בנזין 35.3% ורכבי דיזל 12.9%.
מסירות רכב חשמלי באירופה לפי דגמים מחצית ראשונה 2024 |
||
דגם | מסירות | |
---|---|---|
1 | טסלה מודל Y | 101,181 |
2 | טסלה מודל 3 | 58,400 |
3 | וולוו EX30 | 36,980 |
4 | MG4 | 31,922 |
5 | פולקסווגן ID4 | 29,146 |
6 | פולקסווגן ID3 | 29,136 |
7 | סקודה אניאק | 25,248 |
8 | וולוו EX40 | 25,233 |
9 | ב.מ.וו iX1 | 24,506 |
10 | אודי Q4 e-tron | 24,456 |
לא תופתעו לגלות שהטעם של הצרכן הישראלי ברכבים, בכלל או חשמליים, שונה מזה של הצרכן האירופי. בעוד שבישראל הסינים שולטים ביד רמה בשוק הרכב החשמלי, באירופה לעומת זאת עדיין נאמנים יותר לתוצרת המקומית. אם בעבר רכב אמריקאי היה דבר מוקצה בשוק האירופי, כיום שני הדגמים החשמליים הנמכרים ביותר הם אמריקאים במקור, טסלה מודל Y שרשמה אמנם ירידה חדה של 26% אך עדיין מובילה בפער משמעותי את שאר הדגמים בזכות מסירות של 101,181 יחידות וטסלה מודל 3 שרשמה גידול נאה במיוחד של 37% בזכות הדגם החדש עם מסירות של 58,400 יחידות. וולוו EX30, כצפוי יש לומר, חביבה מאוד על הצרכן האירופי שהעניק לה את המקום השלישי בטבלת המסירות, 36,980 יחידות. גם MG4 התקבלה בברכה ועם מסירות של 31,911 יחידות היא אוחזת במקום הרביעי. הדגמים של וולוו ו- MG הם עקרונית דגמים סיניים, אך באירופה שני המותגים האלו עדיין נחשבים למותגים אירופאים לכל דבר ועניין.
כאמור, בשוק רכב החשמלי הישראלי המותגים מסין שולטים ביד רמה ונדמה שבמידה רבה המותגים האלו זוכים לאמון רב יותר מדגמים חשמליים של מותגים מערביים ותיקים ומוכרים. בשלב זה לתוצרת המערבית קשה להתחרות בתמחור של המותגים מסין גם אם בחלקה התמורה היא בסגנון עלי אקספרס, מיליון דולר בתמונות ובמציאות מוצר בינוני שעוד צריך להשתפשף. כל המותגים/דגמים מסין עדיין צעירים מאוד כך שנאלץ בעוד מספר שנים לגלות האם המחיר הנוח בא על חשבון דברים אחרים.
BYD אטו 3 הגיע לישראל עם מתכון הקולע במדויק לטעמו של הלקוח הישראלי הממוצע והוא עושה כאן מה שבעבר עשו דגמים כגון קיה ספורטאז' ויונדאי טוסון. עם מסירות של 7264 יחידות מהדגם האטו 3 מוביל בבטחה את שוק הרכב החשמלי בישראל אך לא בטוח שזה ימשיך כך גם בשנה הבאה, אז האטו 3 יפגוש לפחות שלושה דגמים חזקים המתחרים בדיוק על אותה משבצת: קיה EV3, ג'ילי גלקסי E5 וסקודה אלרוק.
מסירות רכב חשמלי בישראל לפי דגמים מחצית ראשונה 2024 |
||
דגם | מסירות | |
---|---|---|
1 | BYD אוטו 3 | 7264 |
2 | ג'ילי גיאומטרי C | 2682 |
3 | BYD דולפין | 2290 |
4 | MG ZS EV | 2005 |
5 | MG 4 | 1797 |
6 | צ'רי FX EV | 1744 |
7 | טסלה מודל Y | 1727 |
8 | קיה נירו פלוס EV | 1476 |
9 | טסלה מודל 3 | 1284 |
10 | טויוטה bZ4X | 1215 |
11 | זיקר X | 1113 |
12 | אורה 03 | 978 |
13 | MG 5 | 911 |
14 | סרס 5 | 794 |
15 | יונדאי איוניק 5 | 792 |
16 | MG מארוול R | 784 |
17 | אקספנג P7 | 693 |
18 | סקודה אניאק | 626 |
19 | סמארט #1 | 591 |
20 | BYD סיל | 476 |
21 | אקספנג G9 | 457 |
22 | יונדאי איוניק 6 | 448 |
23 | סקייוול ET5 | 445 |
24 | פולקסווגן ID4 | 434 |
25 | זיקר 001 | 346 |
26 | אודי Q4 e-tron | 340 |
27 | פורטינג פריידיי | 332 |
28 | EVeasy לימו | 314 |
29 | קיה נירו EV | 311 |
30 | סרס 3 | 309 |
31 | יונדאי קונה EV | 289 |
32 | ג'נסיס GV60 | 282 |
33 | קיה EV6 | 276 |
34 | וולוו EX30 | 263 |
35 | מרצדס EQA | 224 |
36 | פולסטאר 2 | 200 |
37 | מרצדס EQE | 171 |
38 | סיטרואן e-C4 | 160 |
39 | וויה פרי | 157 |
40 | מרצדס EQC | 156 |
41 | ליפמוטור T03 | 151 |
42 | JAC S4 | 138 |
43 | BYD טאנג | 127 |
44 | פיאט 500 | 127 |
45 | ב.מ.וו iX3 | 118 |
46 | מרצדס EQB | 95 |
47 | ב.מ.וו i4 | 94 |
48 | ג'נסיס GV70 | 93 |
49 | אודי Q8 e-tron | 81 |
50 | וולוו EX40 | 69 |
51 | מקסוס EDELIVER3 | 68 |
52 | לקסוס RZ | 66 |
53 | סמארט #3 | 66 |
54 | ב.מ.וו iX1 | 61 |
55 | ג'יפ אוונג'ר | 53 |
56 | אופל קורסה חשמלית | 49 |
57 | אופל מוקה X חשמלי | 49 |
58 | פולקסווגן ID5 | 45 |
59 | אורה 7 | 44 |
60 | מקסוס אי-יוניק 5 | 41 |
61 | סיטרואן ברלינגו חשמלי | 41 |
62 | ב.מ.וו iX | 36 |
63 | מקסוס אי-יוניק 6 | 36 |
64 | הונג'צ'י E-HS9 | 27 |
65 | מרצדס EQS SUV | 27 |
66 | לקסוס UX | 26 |
67 | ב.מ.וו i5 | 21 |
68 | וולוו C40 | 20 |
69 | ג'נסיס G80 חשמלית | 19 |
70 | מרצדס EQE SUV | 19 |
71 | וויה דרים | 19 |
72 | Weltmeister W5 | 16 |
73 | פורשה טייקן | 15 |
74 | BYD האן | 12 |
75 | מיני קופר E/SE | 12 |
76 | BYD ETP3 | 9 |
77 | מרצדס e-Vito | 8 |
78 | פיג'ו e-2008 | 8 |
79 | טסלה מודל X | 8 |
80 | ב.מ.וו iX2 | 7 |
81 | ב.מ.וו i7 | 7 |
82 | סיטרואן ג'מפי | 7 |
83 | DS3 קרוסבק E-TENSE | 5 |
84 | אבארט 500 | 4 |
85 | טסלה מודל S | 4 |
86 | קיה EV9 | 3 |
87 | פיג'ו e-208 | 3 |