פולקסווגן גולף היא אמנם עדיין המכונית הנמכרת ביותר באירופה גם בשנת 2021, אך מעמד העל שלה נחלש משמעותית ואם בשנת 2019 פולקסווגן עוד מכרה מהגולף מעל ל-400,000 יחידות בשנה ובהפרש של כ-100,000 יחידות מהמקום השני בטבלה, את שנת 2021 הגולף מסיימת עם 205,408 יחידות בלבד, רק 8,500 יחידות מעל פיג'ו 208 המחזיקה במקום השני בטבלה. בשנות השמונים הגולף החזיקה באירופה בנתח שוק מדהים שהגיע אף לנתון של 14%, את שנת 2021 הדגם מסיים עם נתח שוק של פחות מ-4%.
כמו בעבר, גם בשנת 2021 הדגמים המובילים את טבלת המכירות הם דגמים מסגמנט B הכולל דגמים כגון דאצ'יה סנדרו, רנו קליאו, פיג'ו 2008, אופל קורסה, טויוטה יאריס ועוד. הדגם הנמכר ביותר שהוא לא מתוצרת אירופית הוא הטוסון של יונדאי עם מכירות של 149,170 יחידות ומיד לאחריו אנחנו פוגשים את הקורולה של טויוטה עם 146,604 יחידת. כן, גם טויוטה יאריס היא עקרונית לא אירופאית במוצאה, אך מדובר בדגם שמתוכן באירופה, מיוצר באירופה ונולד במיוחד עבור שוק זה, הטוסון והקורולה לעומת זאת הם דגמים גלובליים בכל מובן המילה.
מה עם מכוניות חשמליות? ההטבות הנדיבות לרכב חשמלי באירופה עושות את שלהן ונתח השוק של רכב חשמלי באירופה ממשיך לגדול וכבר עבר את ה-10% אך המספרים עדיין לא גדולים מספיק. טסלה מודל 3 היא המכונית החשמלית היחיד שנכנסה לרשימת 50 הדגמים הנמכרים ביותר באירופה ובפער גדול משאר החשמליות בזכות מכירות של 167,968 רכבים, מתוכם 141,429 מדגם מודל 3 ו-26,175 מדגם מודל Y. הדגמים הבאים ברשימה הם רנו זואי עם 71,614 יחידות, פולקסווגן ID3 עם 69,206 יחידות ופולקסווגן ID4 עם 54,715 יחידות.
הדגמים הנמכרים ביותר באירופה בשנת 2021 |
||
---|---|---|
דגם | מכירות 2021 | |
1 | פולקסווגן גולף | 205,408 |
2 | פיג'ו 208 | 196,869 |
3 | דאצ'יה סנדרו | 196,792 |
4 | רנו קליאו | 196,243 |
5 | פיג'ו 2008 | 194,653 |
6 | פולקסווגן T-ROC | 186,644 |
7 | טויוטה יאריס | 182,590 |
8 | אופל קורסה | 180,643 |
9 | פיאט 500 | 174,739 |
10 | סיטרואן C3 | 159,302 |
11 | רנו קפצ'ור | 158,580 |
12 | פולקסווגן פולו | 152,617 |
13 | יונדאי טוסון | 149,170 |
14 | טויוטה קורולה | 146,604 |
15 | דאצ'יה דאסטר | 145,753 |
16 | סקודה אוקטביה | 143,268 |
17 | טסלה מודל 3 | 141,429 |
18 | פיג'ו 3008 | 140,015 |
19 | פולקסווגן טיגואן | 133,558 |
20 | פורד פומה | 132,887 |
21 | פיאט פנדה | 132,227 |
22 | פולקסווגן T-CROSS | 127,956 |
23 | וולוו XC40 | 120,234 |
24 | מרצדס A קלאס | 117,233 |
25 | ב.מ.וו סדרה 3 | 116,250 |
26 | מיני | 116,038 |
27 | יונדאי קונה | 108,761 |
28 | טויוטה C-HR | 107,910 |
29 | פורד קוגה | 106,435 |
30 | טויוטה ראב4 | 105,906 |
31 | ניסאן קשקאי | 103,544 |
32 | אודי A3 | 100,943 |
33 | ב.מ.וו סדרה 1 | 97,808 |
34 | פורד פוקוס | 94,845 |
35 | סיאט לאון | 94,241 |
36 | ב.מ.וו X1 | 90,290 |
37 | קיה נירו | 89,078 |
38 | קיה ספורטאז' | 88,004 |
39 | סקודה פאביה | 87,664 |
40 | סיאט ארונה | 87,031 |
41 | טויוטה אייגו | 85,409 |
42 | סקודה קאמיק | 83,828 |
43 | פולקסווגן פאסאט | 83,224 |
44 | פורד פיאסטה | 81,662 |
45 | אופל קרוסלנד | 78,950 |
46 | סקודה קארוק | 77,524 |
47 | פולקסווגן UP | 75,277 |
48 | וולוו XC60 | 74,464 |
49 | אופל מוקה | 72,753 |
50 | קיה סיד | 72,234 |
שוק הרכב הגלובלי חווה ירידה חדה במכירות רכב חדש במהלך שנת 2020, שנת הקורונה, אך בעוד שבישראל חווינו התאוששות מרשימה של 35% במכירות רכב חדש בשנת 2021, באירופה חוו עוד שנה של ירידה במכירות. 11,750,167 רכב חדשים נמכרו באירופה בשנת 2021 כך שמדובר אמנם בירידה קלה בלבד של 1.7% לעומת 2020 אך זו מצטרפת לירידה חדה של 23.7% בשנת 2020 לעומת 2019. במספרים זו ירידה מכ-16 מיליון רכבים לכ-12 מיליון רכבים.
בחלוקה למדינות, שוק הרכב הגרמני עדיין מוביל ובפער גדול את השוק האירופי בזכות מכירות של 2,622,199 רכבים חדשים אך למרות הנתון הנאה מדובר למעשה בשוק שהוביל את אירופה לירידה במכירות שכן לעומת שנת 2020 מדובר בירידה חדשה 10.2% ורק לשם התזכורת, בשנת 2019 נמכרו בשוק זה 3,607,000 רכבים חדשים. השוק הצרפתי ממשיך להחזיק במקום השני עם מכירות של 1,657,010 רכבים (0.6%), צמוד אליו נמצא את השוק הבריטי עם 1,647,760 רכבים (1%) והשוק האיטלקי שרשם זינוק גבוה יחסית של 5.6% בזכות מכירות של 1,465,886 רכבים חדשים סוגר את רשימת המדינות המובילות באירופה. אם ישראל הייתה חלק מאירופה, היינו נכנסים למקום השמיני/תשיעי לצידה של הולנד.
מכירות רכב חדש באירופה לפי מדינות 2021 |
||
---|---|---|
מדינה | 2021 | שינוי לעומת 2020 |
גרמניה | 2,622,199 | 10.2%- |
צרפת | 1,657,010 | 0.6% |
בריטניה | 1,647,760 | 1.0% |
איטליה | 1,465,886 | 5.8% |
ספרד | 882,853 | 1.1%- |
פולין | 446,239 | 4.2% |
בלגיה | 383,124 | 11.2%- |
הולנד | 319,353 | 10.5%- |
שוודיה | 301,211 | 3.1% |
אוסטריה | 239,815 | 3.7%- |
שוויץ | 238,073 | 0.6% |
צ'כיה | 206,854 | 1.9% |
דנמרק | 187,166 | 6.2%- |
נורבגיה | 178,339 | 23.9% |
פורטוגל | 146,741 | 0.9% |
הונגריה | 122,089 | 5.1%- |
רומניה | 121,215 | 4.1%- |
אירלנד | 104,947 | 18.8% |
יוון | 100,319 | 26.1% |
פינלנד | 95,700 | 0.6%- |
סלובקיה | 73,807 | 1.7%- |
סלובניה | 51,730 | 0.5%- |
קרואטיה | 44,914 | 24.7% |
לוקסמבורג | 44,408 | 1.9%- |
ליטא | 24,031 | 8.2% |
אסטוניה | 21,477 | 21.8% |
לאטביה | 13,514 | 12.7% |
קפריסין | 9,393 | 0.9% |
סה"כ | 11,750,167 | 1.7%- |
השוק הנורבגי זוכה להרבה כותרות בזכות העבודה שזה שוק בו כ-90% מהרכבים החדשים הם חשמליים, אך צריך לזכור כי זה שוק די קטן עם מכירות של 178,339 רכבים חדשים בלבד (עלייה של 23.9%) וזה שוק בו רכב חשמלי זול יותר לרכישה ממקבילו עם מנוע הבנזין.
מבחינת יצרנים, קבוצת פולקסווגן ממשיכה להוביל את השוק הזה בזכות מכירות של 2,939,787רכבים חדשים, אך קבוצת סטלנטיס החדשה החלה לנשוף בעורפה בזכות מכירות של 2,381,030 רכבים. במקום השלישי נמצא את הברית רנו-ניסאן-מצובישי עם מכירות של 1,407,291 רכבים, יונדאי וקיה במקום הרביעי עם 1,012,125 רכבים וקבוצת ב.מ.וו סוגרת את החמישייה המובילה עם 857,867 רכבים חדשים.
מכירות רכב באירופה 2021 לפי יצרנים |
||
---|---|---|
יצרן | 2021 | שינוי לעומת 2020 |
VW Group | 2,939,787 | 3.4%- |
Stellantis | 2,381,030 | 1.6%- |
Renault | 1,087,538 | 11.0%- |
Hyundai-Kia | 1,012,125 | 20.5% |
BMW | 857,867 | 1.3% |
Toyota | 753,426 | 9.0% |
Daimler | 677,599 | 12.4%- |
Ford | 553,659 | 19.2%- |
Geely | 316,714 | 6.4% |
Nissan | 247,252 | 14.1%- |
Suzuki | 195,856 | 14.2% |
Tesla | 167,969 | 70.9% |
Mazda | 154,498 | 3.7% |
Tata | 140,690 | 12.4%- |
Mitsubishi | 72,511 | 29.2%- |
Honda | 68,037 | -15.6% |
Chinese | 65,737 | 113.1% |
Others | 36,850 | 8.3% |
Subaru | 21,022 | 9.4% |