בישראל, BYD אטו 3 היה הדגם הנמכר ביותר, באירופה (28 מדינות) דאצ'יה סנדרו הייתה המכונית הנמכרת ביותר בזכות מסירות של 268,101 יחידות. טסלה מודל Y שהייתה המכונית הנמכרת ביותר בשנת 2023, ירדה בשנת 2024 למקום הרביעי עם מסירות של 209,214 יחידות, ירידה צפויה של 17% לאור העבודה שלא מעט לקוחות העדיפו להמתין למודל Y החדשה.
את המקום השני תוספת הקליאו של רנו (216,317) ובמקום השלישי אוחזת מי שהייתה בעבר מלכת המכירות הבלתי מעורערת של אירופה, הגולף של פולקסווגן (215,715). כאן צריך לומר כי את הגולף משלים פולקסווגן T-Roc שבמקום החמישי (202,840) המהווה במידה רבה את גרסת הקרוסאובר לגולף.
הדגמים הנמכרים ביותר באירופה - 2024 |
|||
דגם | מסירות 2024 | שינוי לעומת 2023 | |
---|---|---|---|
1 | דאצ'יה סנדרו | 268,101 | 14% |
2 | רנו קליאו | 216,317 | 7% |
3 | פולקסווגן גולף | 215,715 | 17% |
4 | טסלה מודל Y | 209,214 | -17% |
5 | פולקסווגן T-Roc | 202,840 | -1% |
6 | פיג'ו 208 | 199,909 | 3% |
7 | טויוטה יאריס קרוס | 194,006 | 10% |
8 | סקודה אוקטביה | 180,607 | 12% |
9 | דאצ'יה דאסטר | 175,213 | 13% |
10 | טויוטה יאריס | 174,042 | 12% |
פולקסווגן עדיין מוכרת הכי הרבה רכבים באירופה, 1,354,966 רכבים, אך עבור המותג מדובר בשנה פחות מוצלחת עם גידול של 1% בלבד וירידה חדה במכירות הדגמים החשמליים של המותג, ID4 שרשם ירידה של 24% ו- ID3 שרשמה ירידה של 14%. מי שגנבה לקוחות מפולקסווגן, ואחרים, היא וולוו EX30 שבשנה הראשונה לשיווק רשמה מסירות של 78,032 יחידות, נתון שהספיק לדגם להתברג במקום השלישי ברשימת הדגמים החשמליים הנמכרים ביותר, לא תופתעו לגלות כי שני הדגמים החשמליים הנמכרים ביותר באירופה הם שני הדגמים של טסלה, המודל Y שמובילה בפער גדול על כל שאר הדגמים ברשימה והמודל 3 החדשה עם מסירות של 112,789 יחידות.
אחת הסיבות לירידה במכירות החשמליות של פולקסווגן זה הביטול בתחילת שנת 2024 של כל ההטבות לרכב חשמלי בשוק הגרמני (השוק הגדול באירופה)

, מהלך שפגע במכירות של לא מעט דגמים חשמליים עממיים. מי שהציל את השוק החשמלי אלו דווקא דגמי הפרימיום היקרים יותר כך שבשורה התחתונה נמסרו אשתקד באירופה כ-1.985 מיליון רכבים חשמליים, ירידה קלה של 1% לעומת שנת 2023. לכאורה זה שינוי זניח אבל בשוק בו יצרני הרכב נאלצו להשקיע סכומי עתק כדי לפתח ולייצר רכבים חשמליים, בלי לרשום גידול משמעותי כל שנה זה אומר שבשורה התחתונה היצרנים באירופה ממשיכים להפסיד כסף רב על ייצור רכבים חשמליים, במיוחד בשוק העממי.
12,909,741 רכבים חדשים נמסרו באירופה בשנת 2024, מדובר בגידול זניח של 1% לעומת שנת 2023 אך החדשות הגדולות הן שזו עוד שנה בה שוק הרכב האירופאי לא התאושש חזרה מאז תחילת מגפת הקורונה. בשנת 2019, שנה לפני פרוץ המגפה, נמסרו באירופה 15.79 מיליון רכבים כך שיצרני הרכב באירופה נמצאים כיום במחסור של כ-2.9 מיליון רכבים וזה עוד לפני שאנחנו מדברים על כניסה משמעותית של יצרנים "זרים" כמו טסלה או יצרני רכב מסין שלקחו מכירות של מאות אלפי רכבים מתעשיית הרכב האירופית המסורתית כך שמדובר במעל ל-3 מיליון רכבים שנגרעו משורת הרווח של תעשיית הרכב האירופאית. השילוב של ירידה חדה במכירות בשל שינויים בתעסוקה בעקבות המגפה, כניסה של יצרנים זרים חדשים, הצורך להמשיך לייצר רכבים רגילים לצד השקעות גדולות בתחום הרכב החשמלי, גורמים ללא מעט כאב ראש ליצרני הרכב של אירופה, כאב ראש לו אחראי בעיקר האיחוד האירופי עצמו.
מכירות רכב חדש באירופה לפי יצרנים - 2024 |
|||
יצרן | מסירות 2024 | שינוי לעומת 2023 | |
---|---|---|---|
1 | פולקסווגן | 1,354,966 | 1% |
2 | טויוטה | 916,522 | 12% |
3 | ב.מ.וו | 770,249 | 6% |
4 | סקודה | 757,000 | 12% |
5 | מרצדס | 709,721 | 1% |
6 | רנו | 695,039 | 2% |
7 | אודי | 660,403 | -10% |
8 | פיג'ו | 642,074 | 1% |
9 | דאצ'יה | 596,736 | 3% |
10 | יונדאי | 528,586 | 0% |
11 | קיה | 526,775 | -5% |
12 | פורד | 461,291 | -16% |
13 | אופל | 412,992 | -9% |
14 | וולוו | 368,280 | 28% |
15 | סיטרואן | 359,881 | -2% |
16 | טסלה | 523,449 | -10% |
17 | ניסאן | 303,897 | 4% |
18 | פיאט | 295,528 | -21% |
19 | סיאט | 259,628 | 6% |
20 | MG | 243,449 | 5% |
21 | קופרה | 223,107 | 11% |
22 | סוזוקי | 201,944 | 8% |
23 | מאזדה | 170,987 | -5% |
24 | מיני | 148,135 | -20% |
25 | ג'יפ | 130,204 | 3% |
26 | לנד רובר | 118,671 | 9% |
27 | פורשה | 105,109 | 8% |
28 | לקסוס | 76,895 | 28% |
29 | הונדה | 74,265 | 22% |
30 | מיצובישי | 60,958 | 46% |
31 | BYD | 50,265 | 216% |
32 | אלפא רומיאו | 44,777 | -10% |
33 | DS | 37,364 | -22% |
34 | לנצ'יה | 32,527 | -28% |
35 | פולסטאר | 30,520 | -15% |
36 | סמארט | 24,991 | -13% |
37 | KGM | 23,836 | 30% |
38 | יגואר | 22,474 | -8% |
39 | סובארו | 22,458 | -1% |
40 | DR A | 18,623 | -31% |
המרוויחה הגדולה מהקיפאון בשוק הרכב החשמלי היא טויוטה שמזנקת השנה למקום השני במסירות רכב חדש באירופה עם מסירות של 916,522 רכבים, רובם המוחלט היברידיים, כך שעבור טויוטה מדובר בגידול משמעותי של 12%.
מבחינת טכנולוגיית הנעה, מנועי בנזין עדיין אחראיים על מרבית המכירות עם נתח שוק של 48.4%, גידול של 0.5% לעומת שנת 2023. רכבים חשמליים מחזיקים בנתח שוק של 15.4%, ירידה של 0.3%, דיזל עם נתח שוק של 14.3% וכאן (בעיקר מסחריות קלות) רכבים היברידיים עם נתח שוק של 11.8%, גידול של 1.9% ופלאג-אין עם נתח שוק של 7.3%. היתר, 2.8%, הוא גז ומימן. בהשוואה לממוצע באירופה, ישראל במצב טוב יותר בכל הקשור לרכב חשמלי, כאן השוק החשמלי מחזיק כ- 25% מסך טכנולוגיות ההנעה.