טויוטה מסירה את הלוט מעל הלנד קרוזר פראדו 2024 החדש (J250), דור חמישי לרכב הכביש שטח הקשוח והמצליח של טויוטה שהוא האח הקטן של הלנד קרוזר 300 שנחשף לפני כשנתיים ודגם מקביל ללקסוס GX החדש שנחשף לפני כחודשיים. לנד קרוזר פראדו החדש ישווק הפעם גם בשוק האמריקאי כך שלדגם ישנה הפעם גרסה מיוחדת גם לשוק זה השונה, בעיקר בתחום ההנעה, מזו המיועדת לאירופה.
לנד קרוזר פראדו החדש מגיע לאחר 14 שנים בהן הדור הרביעי שרת בטויוטה כך שלא תופתעו לגלות כי הפעם מדובר בדגם חדש לחלוטין שתוכנן מדף חלק על בסיס שלדת הסולם החדשה של טויוטה (GA-F) שהיא קשיחה יותר בכ-50% מזו של הדגם היוצא. תכנון מחדש של המתלים אפשר לפי טויוטה להגדיל את מהלך המתלים בדגם, אחד האלמנטים החשובים ברכב שטח, וזה מתאפשר גם בזכות התוספת של מערכת לניתוק המוט המייצב באמצעות לחיצה על כפתור בתא הנוסעים - אופציה.
ללנד קרוזר החדש (7 מושבים) מרווח גחון של 221 מ"מ, אורך של 4,920 מ"מ, רוחב של 1,980 מ"מ, גובה של 1,870 מ"מ ובסיס גלגלים של 2,850 מ"מ, כך שהוא ארוך מזה היוצא ב-40 מ"מ, רחב יותר ב-100 מ"מ, גבוה יותר ב-20 מ"מ ועם תוספת נכבדה של 60 מ"מ לבסיס הגלגלים.
בשוק האירופי, לנד קרוזר פראדו החדש ישווק עם אותו מנוע 2.8 ליטר טורבו דיזל המוכר לנו מהדגם הנוכחי, 204 כ"ס ו-51 קג"מ, אך הפעם המנוע משודך לתיבת 8 הילוכים אוטומטית Direct Shift חדשה, במקום 6 הילוכים בדגם היוצא, המעבירה את הכוח לכל הגלגלים דרך מערכת הנעה כפולה חדשה עם תיבת הפחתה ונעילה מרכזית ואחורית. התיבה החדשה מאפשרת לדגם להשיג כושר גרירה של 3,500 ק"ג - תוספת של 500 ק"ג לעומת הדגם היוצא. לפי טויוטה, החל משנת 2025 דגם זה יזכה לסיוע חשמלי 48V לטובת הפחתה של פליטת מזהמים.
בשוק האמריקאי לעומת זאת, הדגם ישווק עם מערכת הנעה היברידית בלבד i-Force Max המבוססת על מנוע 2.4 ליטר טורבו בהספק משולב של 331 כ"ס ומומנט מרבי של 64.2 קג"מ. אנחנו לא יודעים לומר בשלב זה מה יגיע לישראל דרך היבואן הרשמי, אך תהיו בטוחים שבערוצי היבוא המקביל כבר עובדים על להשיג את הגרסה האמריקאית ההיברידית של הדגם. מחוץ לשווקים אלו הדגם ישווק בנוסף גם עם מנוע 2.4 טורבו 281 כ"ס ו-2.7 ליטר 167 כ"ס אטמוספרי.
העיצוב החיצוני של הפראדו החדש שונה מהותית מהעיצוב של הדגם היוצא, קשוח/גס ותכליתי יותר. אין ספק שעם העיצוב החדש הזה טויוטה מנסה לקרוץ לשוק האמריקאי אליו הדגם חוזר לאחר היעדרות של שנים רבות, שנים בהן שווק בשוק זה רק האח הבכיר יותר. הגרסה עם הפנסים העגולים היא מהדורת השקה מיוחדת (First Edition) בעיצוב רטרו בהשראת הלנד קרוזר 70 הראשון של הדגם והיא מוגבלת ל-3000 יחידות בלבד באירופה ו-5000 בשוק האמריקאי. בשוק האמריקאי תהיה גם רמת גימור "1958" שהיא דומה למהדורת ההשקה עם הפנסים העגולים אך עם פגושים גסים בצבע שחור והיא תהווה את רמת הגימור הבסיסית של הדגם בשוק זה.
העיצוב החדש הוא לא רק ליופי, לפי טויוטה הוא מאפשר ללנד קרוזר החדש להשיג זוויות גישה/נטישה גדולות יותר, 30 מעלות ו-22 מעלות בהתאמה, וחלקי מרכב פגיעים תוכננו כך שבמקרה של פגיעה יהיה קל וזול יותר להחליפם. כל דגמי הפראדו החדשים מצוידים כסטנדרט בבקרת ירידה במדרון ובמערכת זחילה אוטומטית, סוג של בקרת שיוט לשטח השומרת על מהירות נמוכה קבועה. כאופציה ניתן להוסיף עזרים רבים לנהיגת שטח כמו מיגוני גחון שונים, מצלמת גחון המציגה את מיקום הגלגלים על הקרקע ועוד ועוד.
כמו העיצוב החיצוני, גם תא הנוסעים שונה לחלוטין מתא הנוסעים של הדגם הנוכחי וכמו בלא מעט דגמים המיועדים לשוק האמריקאי העיצוב עמוס במפלסים ומשטחים. אם נתעלם לרגע מהעיצוב, הטכנולוגיה עשתה קפיצת מדרגה משמעותית ובין היתר נמצא לוח מחוונים דיגיטלי "12.3 עם ערכות נושא שונות לצד מערכת מולטימדיה מתקדמת ("8 או "12.3), חיבור אלחוטי לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, בקרת אקלים מפוצלת ל-3 אוזרים, עדכוני OTA, מפתח דיגיטלי, אפליקציה לשליטה מרחוק, תצוגה עילית, שקע 220V בהספק של עד 2400W, שקעי טייפ C לכל הנוסעים, משטח טעינה אלחוטי, חימום ואוורור לשתי שורות המושבים הראשונות, מערכת שמע של JBL עם 14 רמקולים ועוד.
כיאה לרכב מסוג זה שיבלה את זמנו גם בשטח ניתן דגש רב על שימושיות וראות החוצה, לכך הדשבורד אופקי, קו חלונות הצד נמוך לטובת שיפור הראות החוצה ולמרות השדרוג הטכנולוגי המקיף, בטויוטה דאגו שאת כל הדברים החשובים תוכלו לתפעל באמצעות כפתורים פיזיים ולא דרך איזה מסך מגע, כך לדוגמה נמצא ממשק תפעול פיזי נפרד לבקרת האקלים ובין המושבים נמצא כפתורים רבים לשליטה על נעילות הדיפרנציאל, תיבת ההפחתה, בורר מצבי השטח החדש ועוד.
לנד קרוזר החדש מצויד לראשונה בתגבור חשמלי להיגוי ומעבר ליתרונות השונים בנהיגת שטח (פחות "לוחמת הגה") הוא גם אפשר להוסיף לדגם מערכת שמירה על מרכז נתיב הנסיעה, המצטרפת על מגוון רחב של מערכות בטיחות מתקדמות כגון בקרת שיוט אדפטיבית, בלימה אוטונומית, ניטור שטח מת ותנועה חוצה מאחור, סיוע אקטיבית להיגוי בעת תמרון חירום ועוד.