כידוע, מדינת יפן בחרה במימן נוזלי כמקור העיקרי של אנרגיה עבור המדינה וטויויטה היא הכוח המניע העיקרי של הטכנולוגיה הזו באמצעות פיתוח של טכנולוגיית תא דלק הפועל על בסיס מימן. כעת טויוטה מספקת לנו הצצה ראשונה אל הדור השלישי של מערכת תא הדלק שלה אותה היא תחל לשווק בשנת 2026.
המיקוד בדור השלישי של מערכת תא הדלק של טויוטה היא בעיקר השוק המסחרי כתחליף למנועי הדיזל הנפוצים במגזר זה ולפי טויוטה, הדור השלישי של המערכת שלה בעל עמידות גבוהה כמו זו של מנועי דיזל אך עם הספק כפול כאשר המערכת מציגה שיפור משמעותי בתחום צריכת הדלק (מימן) והפחתה של עלויות התפעול.

לפי טויוטה הדור השלישי של תא הדלק שלה הוא בעל אורך חיים גדול יותר פי 2 מזה של הדור השני לצד צריכת אנרגיה חסכונית יותר פי 1.2 וביישום של רכבים פרטיים זה אומר שיפור של כ-20% לטווח הנסיעה. בנוסף לכך, המערכת זולה יותר משמעותית לרכישה בזכות פיתוחים טכנולוגיים חדשים ותהליכי ייצור חדשים.
את המערכת יהיה ניתן להתקין במגוון רחב של תעשיות, החל כמובן מתעשיית הרכב הפרטי והמסחרי ועד לתעשיית הספנות, רכבות ועוד. הפיתוח של הדור השלישי נעשה בצמוד ליצרני ציוד כבד שעשו שימוש בדור השני של תא הדלק של החברה, המושב שלהם הוביל לחלק מהשינויים שבוצעו במערכת עד לשילוב של הדור השלישי באב טיפוס עובד.

בשנת 2014 טויוטה השיקה את הדור השני של מערכת תא הדלק שלה שהייתה המערכת המסחרית הראשונה של החברה, היישום העיקרי היה במכונית החשמלית טויוטה מיראי, ממנה נמכרו כ-28,000 יחידות, וכ- 2,700 יחידות התוקנו במוצרים שונים כגון אוטובוסים, גנרטורים ועוד.
אנחנו לא יודעים לומר מה יהיה העתיד של תא הדלק בתחום הרכב הפרטי, זו לא רק מלחמת טכנולוגיה ומה נכון יותר אלא מלחמה כלכלית ברמה גלובלית כאשר סין היא הדוחפת העיקרית למעבר לתחבורה פרטית מבוססת סוללות. לעומת זאת, בתחום הרכב הכבד והציוד הכבד לטכנולוגיית תא הדלק יש יתרונות ברורים, במיוחד בהתחשב בעבודה שבלא מעט כלים כבדים מערכת ההנעה משלבת מנוע דיזל כגנרטור ומנועים חשמליים עבור התפעול או ההנעה בפועל.