BYD נכנסת לסגמנט ה-B-SUV האירופי עם האטו 2 החדש – קרוסאובר חשמלי משפחתי, קומפקטי ומרווח. BYD אטו 2 ישווק בשתי רמות גימור וסוללה המאפשרת טווח נסיעה של 312 ק"מ כאשר ברבעון האחרון של השנה תצטרף להיצע גרסת טווח ארוך עם טווח נסיעה של 425 ק"מ, יצאנו למפגש ראשון באירופה כדי לבחון האם לאטו 2 יש את הסיכוי לשחזר את ההצלחה של האטו 3 ולגנוב לקוחות מדגמים כגון צ'רי FX, ג'ילי גיאומטרי C ועוד, הכל כמובן עניין של תמחור.
אם כבר נגענו בנושא המחיר, אנחנו עדיין לא יודעים לומר לכם מה יהיה המחיר של האטו 2 בארץ אך באירופה הדגם ישווק במחירים של: 29,990 אירו לרמת הגימור הבסיסית "אקטיב" (110,500 שקל), 31,990 אירו לרמת הגימור בוסט (117,900 שקל) ו-37,500 אירו לדגם הטווח הארוך שישווק ברמת הגימור קומפורט (138,200 שקל). אלו מחירים המקבילים, פחות או יותר, למחירים של הדולפין באירופה, מכונית הנמכרת בישראל במחיר של 150,000 שקל. הדעה שלנו? במחיר של החל מ-140,000 שקל הדגם יהיה להיט, בכל מחיר מעל זה הוא יתקרב לדגמים שהם קצת גדולים יותר ובעיקר בעלי טווח נסיעה ארוך יותר.
BYD אטו 2 - חוות דעת בקצרה
הטוב
- ביצועי יחידת ההנעה החשמלית מספקים
- מרווח מצוין לנוסעים ומטען
- אבזור עשיר
- מפרט מלא של מערכות בטיחות
- נוחות נסיעה בעיר
הפחות טוב
- היגוי מנותק ומלאכותי
- התנהגות כביש לא מגובשת
- רעשי רוח בנסיעה מהירה
- טווח נסיעה צנום לגרסת הבסיס
- BYD אטו 2 אקטיב 312 ק"מ
- BYD אטו 2 בוסט 312 ק"מ
- BYD אטו 2 קומפורט 420 ק"מ
BYD אטו 2 פותח על בסיס פלטפורמת ה-E-Platform 3.0 הייעודית לרכבים חשמליים, אותה פלטפורמה המשרתת גם את האטו 3 ודגמים רבים אחרים של BYD. הדגם מצויד בסוללת הלהבים המפורסמת של החברה כאשר כאן היא בחיבור ישיר לשלדה (CTB) דבר התורם להפחתת משקל וחיזוק השלדה.
BYD העניקה ל- אטו 2 עיצוב זקוף בסגנון של רכב SUV כאשר יחידות התאורה, במיוחד מאחור, מעניקות לדגם את הטאץ' המודרני המתבקש. העיצוב אולי שמרני יחסית אך נועד לשרת מטרה, ניצול מרבי של המידות הקומפקטיות של הדגם וזה אכן מה שהושג בפועל עם תא נוסעים מרווח מאוד לנוסעים מלפנים או מאחור שם גם נוסעים בגובה של מעל ל-1.80 ימצאו חלל מרווח. ל- BYD אטו 2 אורך של 4.31 מטר, רוחב של 1.83 מטר, גובה של 1.67 מטר ובסיס גלגלים של 2.62 מטר, אלו מידות של מכונית האצ'בק משפחתית, כדוגמת פולקסווגן גולף, אך עם מידת גובה חריגה יחסית ההמשדרגת משמעותית את השימושיות ואת תחושת המרווח בחלל תא הנוסעים ולצד זה נמצא תא מטען "משפחתי" בנפח של 400 ליטר אותו ניתן להגדיל עד לנפח של 1,340 ליטר עם קיפול המושבים מאחור - אז מתקבלת רצפת תא מטען שטחה יחסית.
עיצוב חלל תא הנוסעים שמרני עוד יותר מזה החיצוני ואין כאן את העיצוב מרובה האלמנטים של הדולפין או האטו 3 אלא קווים פשוטים ונקיים - פשוטים מדי?. למרות המחיר הנגיש, איכות החומרים טובה ובכל מקום בו תניחו את היד בחלקים העליונים יותר תמצאו חומרים רכים או עיטוף באריג דמוי עור. רכבים זולים לרוב זוכים גם למושבים זולים אך זה לא המקרה כאן שכן המושבים כאן נוחים, תומכים ואיכותיים.
הדגם שנחת להשקה הוא ברמת הגימור הגבוהה יותר הכוללת לוח מחוונים דיגיטלי "8.8, מולטימדיה "12.8 המסתובבת צמד אנכי ("10.1 בדגם הבסיס), בקרת אקלים, ריפודי עור סינתטי, חימום למושבים ולהגה, חיבור V2L, חישוקי "17, מצלמת 360 מעלות, חלון גג עם וילון חשמלי, משטח טעינה אלחוטי, תאורת אווירה ועוד. כמו שאר דגמי BYD נמצא גם אפליקציה לשליטה מרחוק, מפתח NFC, עדכוני OTA ועוד, לצד מפרט עשיר של מערכות בטיחות מתקדמות. מה פחות חיובי? אמנם יש קיצורים סביב מוט ההילוכים אך עדיין מרבית השליטה היא דרך המסך המרכזי, האייקונים בתחתית המסך קטנים מדי והתפריטים לא תמיד ברורים - מחלה של כל רכב חשמלי ממוצע כיום.
רגע לפני שיוצאים לדרך נספר לכם כי BYD אטו 2 מצויד במערכת הנעה חשמלית המשלבת מנוע קדמי בהספק של 174 כ"ס ומומנט מרבי של 29.6 קג"מ יחד עם סוללת LFP בקיבולת של 45.1kWh, שילוב המאפשר לדגם נתון תאוצה 0-100 קמ"ש של 7.9 שניות, מהירות מרבית של 160 קמ"ש וטווח נסיעה של 312 ק"מ. גרסת הטווח הארוך שתשווק בהמשך תצויד באותה יחידת הנעה אך עם סוללה שתאפשר טווח נסיעה של כ-420 ק"מ. הטעינה המהירה איטית יחסית, רק 65kWh, אך הסוללה קטנה כך שטעינה של 10% עד 80% אורכת רק 37 דקות, הטעינה הביתית אורכת כ-5.5 שעות.
יחידת הנעה מספקת ביצועים להתניידות נוחה וחסרת מאמץ, לא תמצאו כאן תגובות מדביקות גב למושב אך למשפחה המתניידת זה יותר ממספק, זה גם הכיול ש- BYD העניקה לדגם עם תגובה לינארית ומתונה יחסית ללחיצה על דוושת התאוצה. למרות האמור לעיל, לחיצה חזקה מהמקום תגרום לגלגלים הקדמיים לאבד אחיזה ולמערכת בקרת המשיכה לעבוד קשה כדי למנוע זאת. בזכות ישיבה גבוהה, ראות טובה החוצה, מידות קומפקטיות וקוטר סיבוב קטן קל מאוד לנווט את האטו 2 בתנועה עירונית והמתלים הרכבים יחסית מספקים נוחות נסיעה טובה כל עוד לא פוגשים שיבושים גדולים יחסית, זה גם המצב בנהיגה בינעירונית. מה טווח הנסיעה בפועל? את זה קשה להעריך בנסיעת השקה אך לפי הנתונים שהתקבלו בנהיגה נינוחה במצב ECO תצפו לקבל טווח נסיעה אמיתי של כ-260 ק"מ.
האטו 2 הוא קרוסאובר נעים לנהיגה עבור מי שלא חובב נהיגה, ההיגוי קל ומנותק, השליטה של המתלים הרכים יחסית על המרכב חסרה, גם במפגש עם כביש גלי, ולפעמים ישנה תחושה שהמתלים עסוקים יתר על המידה. האחיזה טובה מאוד בזכות השימוש בצמיגי Hankook ion gt ומערכת הבלימה טובה גם היא כך שאין תלונות בתחום זה, אך כן אפשר להתלונן שכמו בשאר הדגמים החשמליים מסין עדיין אין כאן נהיגה בדוושה אחת והבלימה הרגנרטיבית חלשה גם במצב המקסימלי שלה כך שבניגוד לרכבים חשמליים אחרים הנהיגה כאן יותר דומה לרכב לא חשמלי והיא לא מנצלת את היתרונות המובנים במערכת בלימה רגנרטיבית (וכן, זה עניין של רגולציה סינית האוסרת על נהיגה בדוושה אחת). לשלילה אפשר לציין גם בידוד רעשי רוח בינוני בנסיעה בכביש המהיר (מעל ל-110 קמ"ש) עם יותר מדי נוכחות של רעשי רוח מהרצוי.
האטו 2 צפוי להגיע לישראל ברבעון השלישי של השנה ולמרות החסרונות בתחום הדינאמי יש לו את כל הכלים כדי להפוך ללהיט מכירות כרכב חשמלי שני במשפחה, הכל כמובן תלוי בתמחור שיקבע לדגם.
*הכותב היה אורח חברת BYD במדריד.*
BYD אטו 2 מפרט טכני |
|
מידות ומשקל | |
אורך | 4.31 מטר |
רוחב | 1.83 מטר |
גובה | 1.68 מטר |
בסיס גלגלים | 2.62 מטר |
נפח תא מטען | 400 ליטר |
צמיגים | 215/60 R17 |
משקל עצמי | 1570 ק"ג |
הספק וביצועים | |
הספק מרבי | 174 כ"ס |
מומנט מרבי | 29.6 קג"מ |
הנעה | קדמית |
0-100 קמ"ש | 7.9 ש' |
מהירות מרבית | 160 קמ"ש |
סוללה וטווח | |
סוג סוללה | LFP (BYD) |
קיבולת סוללה | 45.12 kWh |
טעינה AC | 11kW |
טעינה DC | 65kW |
טווח נסיעה | 312 kמטר |
זמן טעינה | |
AC 0-100% | 5.5 שעות |
DC 10-80% | 37 דקות |