לאחרונה התבשרנו על תוכנית ענק של הממשל האמריקאי "גרין דיל", השקעת סכום של 430 מיליארד דולר במטרה להביא להפחתה של 40% בפליטת גזי חממה עד לשנת 2030 לעומת נתון הפליטה של שנת 2005. חלק מאותה תוכנית כוללת הזרמת תקציב נוסף לתוכנית לעידוד רכישת רכב חשמלי שעיקרה זיכוי מס פדרלי של עד $7500 לרוכשי רכב חשמלי. בישראל, דרך אגב, ההטבה משמעותית יותר ועומדת על עד 75,000 ₪ ובשנה הבאה עד ל-60,000 ₪.
בעבר, כל רוכש רכב חשמלי בשוק האמריקאי היה זכאי להטבת המס הזו כל עד יצרן הרכב ממנו הרכב נרכש לא הגיע למכסה מסוימת של רכבים שנמכרו. טסלה, שברולט ועוד לדוגמה כבר מזמן חצו את המכסה הזו ולכן הרוכשים של דגמי החברות כבר לא היו זכאים להטבת המס הזו, התוכנית החדשה מאפסת את המכסה הזו אך אליה וקוץ בה, מרבית הרכבים החשמליים הנמכרים כיום בשוק האמריקאי כלל לא יהיו זכאים להטבת המס הזו.
התוכנית החדשה מגבילה, בצדק, את ערך הרכב המרבי שעבורו יהיה ניתן לדרוש את הזיכוי במס, עד $55,000 לרכב פרטי ועד $80,000 לטנדרים ורכבי SUV. בנוסף לכך, התוכנית החדשה קובעת שרק רכבים בהם 40% מרכיבי הסוללה נרכשו ממקור אמריקאי כאשר האחוז הזה יעלה ל-100% בשנת 2029. בנוסף, בכדי לקבל את הטבת המס נדרש מבחן הכנסה של לא יותר מ-$300,000 למשק בית בשנה, זה מכסה את הרוב המוחלט של משקי הבית בארה"ב.
בצדק רב, הממשל האמריקאי רוצה לקדם את תעשיית הרכב החשמלי האמריקאית ולא יצרנים ממדינות אחרות וליתר דיוק, בעיקר מדינה אחת ספציפית ששמה הוא סין, מדינה שאחראית כיום על קרוב ל-50% משוק הסוללות הגלובלי לרכב חשמלי.
תעשיית הרכב האמריקאית, שטסלה בתוכה כמובן, החלה להשקיע סכומי עתק בפיתוח תשתיות לרכבים חשמליים וזה כולל מפעלים לשבבים, חברות כרייה לחומרי יסוד עבור סוללות ומפעלים חדשים לייצר של סוללות. עד שכל זה יקרה, בשלב זה הצרכן האמריקאי לא יהיה זכאי להטבת מס עבור מרבית הרכבים החשמליים הנמכרים כיום בשוק האמריקאי, בין אם זה כי הם יקרים מידי.
כך לדוגמה כל דגמי מרצדס, ב.מ.וו ומרבית דגמי טסלה (למעט מודל 3 RWD הבסיסית) לא זכאים להטבה שכן הם יקרים מידי, איוניק 5 או 6, דגמי ג'נסיס החשמליים וקיה EV6 גם כן לא זכאים שכן הייצור שלהם בדרום קוריאה, כך גם במקרה של טויוטה bZ4X או ניסאן אריה המיוצרים ביפן. כפי שאתם יכולים להבין למעשה מרבית הרכבים החשמליים כיום לא יהיו זכאים להטבה הזו שתיכנס לתוקף בשנה הבאה, מי כן יהיה זכאי? הדגמים החשמליים החדשים של תעשיית הרכב האמריקאית כגון פורד F-150 לייטנינג ובעיקר הדגמים החשמליים של ג'נרל מוטורס כגון קאדילק ליריק, שברולט בלייזר EV, שברולט סילברדו EV ועוד.