זה כמובן היה צפוי וזו רק ההתחלה. בעקבות מקפת הקורונה, שוק הרכב הישראלי שרשם בסוף חודש פברואר 2020 עלייה של 5.7% במסירות רכב חדש לעומת התקופה המקבילה ב-2019, רושם בסיכום הרבעון הראשון של השנה ירידה של 7.5% במסירות רכב חדש לעומת הרבעון הראשון של 2019, במספרים זה רק 6950 רכבים אבל אם מבודדים את חודש מרץ התמונה האמיתית נחשפת, 18,595 רכבים במרץ 2020 לעומת 29,123 במרץ 2019 - ירידה של 36%.
יונדאי מובילה את השוק עם מסירות של 13,170 רכבים חדשים, אך ספגה ירידה משמעותית מאוד של 15.6% ברבעון הראשון לעומת Q1 אשתקד. טויוטה, שעוד היה נדמה כי תעקוף את יונדאי, הצליחה לרשום ירידה מותנה מאוד של 0.9% בזכות מסירות של 10,537 רכבים חדשים ברבעון הראשון של השנה. עם מסירות של 10,274 רכבים חדשים קיה מסכמת את הרבעון הראשון של השנה עם ירידה של 8.1%.
דגם | מסירות Q1 2020 | |
---|---|---|
1 | יונדאי איוניק | 5237 |
2 | קורולה היברידית | 3714 |
3 | קיה פיקנטו | 3042 |
4 | קיה נירו | 2625 |
5 | מיצובישי אאוטלנדר | 2466 |
6 | שברולט ספארק | 2444 |
7 | יונדאי טוסון | 2405 |
8 | קיה ספורטאז' | 2232 |
9 | סקודה אוקטביה | 2212 |
10 | יונדאי i20 | 2111 |
סקודה ממשיכה לאחוז במקום הרביעי בזכות מסירות של 7,318 רכבים חדשים, עלייה זניחה של 0.2%. מיצובישי הסוגרת את החמישייה המובילה מסרה 5,733 רכבים חדשים עלייה של 1.2% לעומת הרבעון הראשון של 2019.
הנתונים האלו קצת משקרים בשל פתיחת שנה חזקה בשני החודשים הראשונים של השנה. אם נסתכל על הנתונים של חודש מרץ 2020 מול מרץ 2019 נגלה שיונדאי מסרה 2581 לעומת 4222 בהתאמה, טויוטה עם 2091 מול 4115, קיה עם 2480 מול 3347, סקודה עם 1712 מול 2012, מיצובישי עם 1383 מול 2091. אבל לא הכל שחור (או אדום) בטבלה, סיאט לדוגמה מסרה יותר רכבים בחודש מרץ האחרון לעומת מרץ אשתקד והיא רושמת עלייה מרשימה של 63% לעומת הרבעון הראשון אשתקד בזכות מסירות של 4153 רכבים חדשים. גם בשברולט לא יורדות דמעות שכן המותג הצליח לרשום עלייה של 25% ובפולקסווגן נרשמה עלייה של 18%.
בתמונה הרחבה, חודש מרץ הוא רק פתיח לחודש אפריל בו אנחנו צפויים לראות ירידה חדה עוד יותר במסירות רכב חדש. חברות הליסינג הקפיאו לחלוטין את רכישת הרכבים, היבואנים יוצאים להקפאה עמוקה עד לאחר חג הפסח והצרכן הפרטי, שהוא לא מבין מיליון המובטלים, רובו מעדיף כעת לשמור את הכסף בכיס. לזה גם יש להוסיף אשראי יקר יותר למימון רכב חדש וקיבלנו מתכון לחודש בו נחזור לנתוני מסירות של שנות ה-80.
יצרן | Q1 2020 | מוניות | Q1 2019 | שינוי ב-% | |
---|---|---|---|---|---|
1 | יונדאי | 13170 | 15610 | -15.6% | |
2 | טויוטה | 10537 | 95 | 10632 | -0.9% |
3 | קיה | 10269 | 44 | 11175 | -8.1% |
4 | סקודה | 7318 | 342 | 7305 | 0.2% |
5 | מיצובישי | 5733 | 5666 | 1.2% | |
6 | מאזדה | 4153 | 4918 | -15.6% | |
7 | סיאט | 4153 | 2543 | 63.3% | |
8 | סוזוקי | 3472 | 3819 | -9.1% | |
9 | שברולט | 3408 | 2727 | 25.0% | |
10 | ניסאן | 3146 | 4500 | -30.1% | |
11 | רנו | 2832 | 187 | 3142 | -9.9% |
12 | סיטרואן | 2281 | 135 | 2509 | -9.1% |
13 | פיג'ו | 1814 | 18 | 2677 | -32.2% |
14 | פולקסווגן | 1440 | 5 | 1213 | 18.7% |
15 | סובארו | 1439 | 2 | 1647 | -12.6% |
16 | אאודי | 1435 | 1188 | 20.8% | |
17 | מרצדס | 1325 | 262 | 1340 | -1.1% |
18 | הונדה | 1170 | 1 | 2405 | -51.4% |
19 | ב.מ.וו | 780 | 993 | -21.5% | |
20 | דאצ'יה | 707 | 23 | 1041 | -32.1% |
21 | וולוו | 699 | 624 | 12.0% | |
22 | איסוזו | 566 | 451 | 25.5% | |
23 | אם.ג'י | 552 | 423 | 30.5% | |
24 | לקסוס | 534 | 555 | -3.8% | |
25 | ג'יפ | 529 | 439 | 20.5% | |
26 | פיאט | 281 | 553 | -49.2% | |
27 | לנד רובר | 196 | 117 | 67.5% | |
28 | פורד | 252 | 2 | 446 | -43.5% |
29 | אופל | 227 | 535 | -57.6% | |
30 | מיני קופר | 140 | 175 | -20.0% | |
31 | קאדילאק | 108 | 91 | 18.7% | |
32 | אינפיניטי | 83 | 96 | -13.5% | |
33 | פורשה | 72 | 24 | 200.0% | |
34 | אלפא רומיאו | 51 | 246 | -79.3% | |
35 | די אס | 48 | 66 | -27.3% | |
36 | סאנגיונג | 38 | 16 | 105 | -63.8% |
37 | סייק | 32 | 4 | 700.0% | |
38 | קרייזלר | 30 | 16 | 87.5% | |
39 | יגואר | 88 | 35 | 151% | |
40 | ג'י.איי.סי | 16 | |||
41 | אבארט | 13 | 7 | 85.7% | |
42 | מזראטי | 12 | 16 | -25.0% | |
43 | בנטלי | 9 | 9 | 0.0% | |
44 | פרארי | 2 | 6 | -66.7% | |
45 | איווקו | 1 | 5 | -80.0% | |
46 | אסטון מרטין | 1 | 2 | -50.0% | |
47 | די.אף.אס.קיי | 5 | 3 | 66% | |
48 | סמארט | 0 | 19 | -100.0% | |
49 | מאן | ||||
סה"כ | 85168 | 1132 | 92118 | -7.5% |