לאחר אין ספור שמועות בנושא, מאזדה מאשרת כעת כי היא תציג בתחילת 2023 (ינואר) את דגם MX-30 R-EV, גרסה עם מנוע רוטורי כמאריך טווח לדגם MX-30 החשמלי של החברה. לצד דגם זה, מאזדה תשיק במקביל את דגם CX-80 שהוא קרוסאובר פרימיום 7 מושבים המבוסס על דגם CX-60 שהושק השנה באירופה.
מאזדה MX-30 החשמלי תוכנן כך שיספק טווח נסיעה המספיק למרבית הצרכים היומיומיים של הנהג הממוצע ולכן הותקנה בו סוללה קטנה יחסית של 35.5kWh המאפשרת טווח נסיעה צנוע של 200 ק"מ. סוללה קטנה גוררת נזק קטן יותר לסביבה בתהליך הייצור וזו הייתה המטרה של מאזדה אך את הצרכן זה לא מעניין, הוא רוצה כמה שיותר טווח, ביצועים עלויות החזקה ותחזוקה נמוכות ולעזאזל הסביבה.
עבור מי שכן ירצה להגדיל את טווח הנסיעה של הדגם נולד דגם MX-30 R-EV העושה כאמור שימוש במנוע בנזין רוטורי כמאריך טווח, טכנולוגיה שחשבנו שנעלמה מהעולם. המנוע הרוטורי לא ייקח חלק פעיל בהנעת הדגם אלא ישמש רק כגנרטור לטעינת הסוללה בזמן נסיעה. פרטים על פעולת המערכת נזכה כאמור לקבל עם בצגת הדגם בתחילת השנה הבאה.
היתרונות של מנוע רוטורי הם מבנה פשוט מכנית עם הרבה פחות חלקים נעים, הוא קטן וקל מאוד ועל אותו נפח הוא יכול לייצר הספק גבוה יותר לעומת מנוע בנזין עם בוכנות. החסרונות של מנוע כזה היו צריכת דלק גבוהה, צריכת שמן גבוהה (כחלק תקין ובלתי נפרד מאופי פעולת המנוע), מומנט נמוך ועוד בעיות שונות. סביר להניח שמאזדה, שהיא המומחית העולמית למנוע זה, שיפרה את כל מה שהיה צריך לשפר ולאור העבודה שהמנוע משמש רק כמאריך טווח, חלק מהחסרונות פחות משמעותיים.
למאזדה MX-30 מערכת הנעה חשמלית בהספק מרבי של 145 כ"ס ומומנט מרבי של 27.6 קג"מ, זה מספיק בכדי להשיג נתון תאוצה 0-100 קמ"ש של 9.7 שניות ולמהירות מרבית מוגבלת אלקטרונית של 140 קמ"ש.
עדכון: מערכת ההנעה ההיברידית של מאזדה MX-30 e-SKYACTIV R-EV משלבת מנוע חשמלי בהספק של 170 כ"ס ומומנט של 26.5 קג"מ המאפשרת לדגם להשיג נתון תאוצה 0-100 קמ"ש של 9.1 שניות ומהירות מרבית המוגבלת ל-140 קמ"ש (9.7 שניות בגרסה החשמלית המלאה של הדגם).
במקום סוללה בקיבולת של 35.5kWh בגרסה החשמלית המלאה, בדגם MX-30 R-EV מותקנת סוללה קטנה יותר בקיבולת של 17.8kWh המאפשרת לדגם טווח נסיעה חשמלי של 85 ק"מ זאת לעומת 201 ק"מ בדגם החשמלי. 85 ק"מ זה לא הרבה, אך למרבית האנשים זה מספיק לחלוטין לנסיעה היומיומית הממוצעת.
על אובדן הטווח מפצה המנוע הרוטורי המותקן בדגם E-RV, מנוע בנפח זעיר של 830 סמ"ק המייצר הספק מרבי של 74 כ"ס ומומנט מרבי של 11.8 קג"מ אך כאמור הנתונים האלו לא ממש מעניינים שכן המנוע הזה כלל לא מחובר לגלגלים ומשמש רק כגנרטור לטעינת הסוללה בזמן נסיעה. צריכת הדלק המשולבת של המנוע הזה עומדת על 13.5 ק"מ לליטר כך שעם מיכל דלק של 50 ליטר המנוע הזה יכול להוסיף עוד 675 ק"מ במצב נסיעה היברידי, מעבר לטווח החשמלי.
בכל הקשור לטעינה, לדגם מטען פנימי בהספק של עד 11kW כך שטעינה של 20-80 אחוז אורכת רק שעה וחצי וישנה גם אפשרות לטעינה מהירה DC בהספק של עד 50kW המאפשרת טעינה 20-80 אחוז בזמן של 25 דקות בלבד. בנוסף, הדגם מצויד בטכנולוגיית V2L המאפשרת חיבור מתאם לשקע הטעינה להפעלת מכשירי חשמל חיצוניים, בהספק של עד 1500W.