כשנה לאחר שהציגה את הקרוסאובר החשמלי הראשון שלה, מאזדה MX-30, מאזדה מוכנה כעת להתחיל בשיווק הדגם בשוק האירופי כאשר המסירות בפועל יחלו ברבעון הראשון של 2021. הקידומת MX תמיג שימשה את מאזדה עבור הדגמים המיוחדים והמהפכניים שלה, לא רק כמובן עבור הרודסטר שלה MX-5 אלא גם עבור דגמים כגון MX-6 קופה, דגמי קונספט מיוחדים ועוד ולכן טבעי הדבר שעבור הרכב החשמלי הראשון שלה המהווה ציון דרך חדש עבור המותג, מאזדה בחרה בקידומת MX.
מאזדה נוהגת לעשות דברים קצת אחרת משאר תעשיית הרכב וכך המקרה גם עם ה- MX-30 החשמלי. תכנון הדגם נעשה בצורה הוליסטית בכדי להביא למינימום את פליטת המזהמים לכל אורך חיי הרכב, החל משלב הייצור, ממשיך כמובן לשלב השימוש ופליטת מזהמים בייצור חשמל עבור טעינת הרכב ועד לסיום חיי הרכב במגרש הגריטה. מסיבה זו לדוגמה, הדגם עושה שימוש בסוללה קטנה יחסית בקיבולת של 35.5kWh שכן לפי מחקר שמאזדה ביצעה זה הגודל האידיאלי לסוללה עם איזון בין טווח נסיעה לפליטת CO2 בהסתכלות גלובלית. לפי מאזדה אין כל טעם לסחוב סוללה גדולה וכבדה, כולל כמובן הזיהום הנפלט בייצור של סוללה שכזו, ברכב שייעודו העיקרי הוא משפחתי-עירוני שברוב הזמן יסע לא יותר מכ-60 ק"מ ביום.
בנוסף לכך, שימוש בסוללה קטנה וקלה יותר מאפשר לפי מאזדה לייצר רכב זריז ומהנה לנהיגה או כפי שבמאזדה מכנים זאת, רכב עם סוללה ולא סוללה על גלגלים. הסוללה המותקנת בתחתית המרכב מחוברת בצורה קשיחה לשלדה ומגדילה כך את ההתנגדות לפיתול. כמו מאזדה CX-30, גם דגם זה נשען על מתלה קדמי בתצורת מקפרסון ואחורי בתצורת קורת פיתול. יתרון נוסף לשימוש בסוללה בעלת קיבולת קטנה יחסית הוא כמובן מחיר הדגם, שהוא זול יותר מזה של מתחרים ישירים כגון פיג'ו e-2008, קיה נירו החשמלי ועוד.
מאזדה MX-30 הוא כאמור קרוסאובר משפחתי ועם אורך של 4,395 מ"מ, רוחב של 1,795 מ"מ ובסיס גלגלים של 2,655 מ"מ הוא למעשה זהה בגודלו למאזדה CX-30 רק נמוך יותר. נפח תא המטען לעומת זאת צנום יותר עם 366 ליטר לעומת 430 ליטר במאזדה CX-30. העיצוב בסגנון קרוסאובר קופה שונה וייחודי משאר דגמי מאזדה הנוכחיים וכמובן שאי אפשר להתעלם מדלתות החצי האחוריות שהיתרון שלהן מצד אחד הוא שאין צורך בקורת B מרכזית כך שנוח וקל יותר להושיב ילדים במושב האחורי, החיסרון מהצד השני הוא שתמיד צריך לפתוח את הדלתות הקדמיות בכדי לגשת למושב האחורי. זה מצוין למשפחה עם ילדים קטנים, זה פחות אידיאלי לנוסעים בוגרים או למשפחה עם נערים.
מערכת ההנעה החשמלית של הדגם (e-Skyactiv) עושה שימוש במנוע בהספק של 145 כ"ס ומומנט מרבי של 27.6 קג"מ, זה מספיק בכדי להשיג נתון תאוצה 0-100 קמ"ש של 9.7 שניות ולמהירות מרבית מוגבלת אלקטרונית של 140 קמ"ש. סוללת הליתיום-יון של הדגם (35.5kWh), עם קירור אקטיבי, מאפשרת טווח נסיעה משולב של 200 ק"מ וטווח נסיעה עירוני של 265 ק"מ - בתקן WLTP. טעינה של הסוללה מ-20% עד ל-80% באמצעות עמדה ביתית בהספק של עד 6.6kW דורשת המתנה של 3 שעות, שימוש בעמדת טעינה מהירה DC תקצר את הזמן הזה ל-36 דקות.
כמו בשאר דגמי מאזדה העדכניים, גם מאזדה MX-30 מצויד במערכת הבקרה הדינמית GVC ובמקרה של הדגם הזה במערכת נקראת E-GVC Plus והיא פועלת במגוון רכב יותר של תרחישי נהיגה. המערכת להזכירכם, עושה שימוש בפולסים קצרים של שינוי במומנט המנוע בכדי להעביר משקל בין החלק הקדמי לאחורי, כל לדוגמה כאשר הנהג מתחיל לסובב את ההגה המערכת מפחיתה במעט את מומנט המנוע ובכך מעבירה מעט משקל לגלגלים הקדמיים לשיפור האחיזה בכניסה לסיבוב, דבר דומה רק הפוך קורה כאשר הנהג נמצא לקראת היציאה מהפנייה, אז המערכת מעבירה קצת משל לגלגלים האחוריים. היכולת של המנוע החשמלי לשנות את המומנט בצורה מהירה ומדויקת יותר ממנוע בנזין, מאפשרת למערכת פעולה מהירה וחלקה יותר. מערכת Plus עושה בנוסף שימוש במערכת הבלימה בדומה לדיפרנציאל מוגבל החלקה אלקטרוני.
תא הנוסעים של מאזדה MX-30 תוכן לפי מאזדה להעניק לנוסעים אווירה נינוחה, ביתית ונעימה. חלק נכבד מהחומרים המרכיבים את תא הנוסעים הם בעלי מקרם ומראה טבעיים והם עשויים מחומרים ממוחזרים. קונסולה מרכזית צפה נועדה לאפשר שליטה נוחה יותר על מערכת המולטימדיה ובקצה שלה נמצא ממשק שליטה על מערכת בקרת האקלים המשלב כפתורים פיזיים מסביב למסך מגע בגודל "7. העיצוב הצף מאפשר אפשר למאזדה להוסיף חללי אחסון שימושיים. במרכז הדשבורד נמצא מערכת מולטימדיה "8.8 עם הרחבה לאנדרואיד אוטו ואפל קאר-פליי. כמו בכל רכב חשמלי לרשות הנהג אפליקציה סלולרית המאפשרת את ניהול הטעינה, הדלקה מרחוק של בקרת האקלים ועוד.
על גלגל ההגה ימצא הנהג שני מנופים, הם כמובן לא שולטים את תיבת הילוכים כמו בשאר דגמי מאזדה אלא כאמצעי שליטה ידני על העוצמה ואופן הפעולה של מערכת הבלימה הרגנרטיבית. אם הנהג לא נוגע באותם מנופים, מערכת ניהול הרכב תפעיל את הבלימה הרגנרטיבית בהתאם לסיטואציה. לדוגמה, הרמה מהירה של דוושת התאוצה תפעיל בלימה בעוצמה גבוהה, הרמה קלה תאפשר לרכב לשייט. הרמה קלה בזמן נסיעה במדרון תפעיל את מערכת הבלימה בכדי לשמור על מהירות הנסיעה וכו'. בכדי לייצר תחושת נהיגה טבעית יותר, רוכשי הדגם יוכלו להפעיל אופציה המשמיעה דרך מערכת השמע סאונד המדמה "התגברות כוח" כמו ברכב עם מנוע בעירה פנימית.
כיאה לרכב מודרני מאזדה MX-30 מצויד בשפע של מערכות בטיחות מתקדמות שחלקן מופיעות לראשונה בדגמי מאזדה. מערכת הבלימה האוטונומית תומכת בדגם גם בתנועה חוצה בצומת, יש גם מערכת מניעה לירידה לשוליים, בקרת סטייה מנתיב אקטיבית, ניטור שטח מת כולל תנועה חוצה מאחור עם בלימה, בקרת שיוט אדפטיבית עם תמיכה בנהיגה בפקקי תנועה, תאורה ראשית LED אדפטיבית, מערכת שמירה על מרכז נתיב הנסיעה, היגוי אקטיבי המשולב במערכת ניטור שטח מת, זיהוי תמרורים המשולב במגביל המהירות החכם ועוד.