חברת המחקר הגדולה בעולם בתחום הרכב, JATO Dynamics, מפרסמת את ניתוח נתוני שוק הרכב העולמי לשנת 2022 ממנו עולה כי בשנה שעבר נמכרו בעולם כ-79.4 מיליון רכבים חדשים, מדובר בירידה קלה של 2% לעומת ה-80.7 מיליון רכבים שנמכרו בשנת 2021.
השיבושים בשרשרת האספקה והמחסור בשבבים השפיעו על המכירות באירופה, צפון אמריקה וסין, אך בשווקים מתפתחים, כמו השוק ההודי ואפריקה בהם הדרישה למערכות מתקדמות ברכבים נמוכה יותר, המחסור הזה לא השפיע ובזכות שווקים אלו לא נרשמה ירידה חדה יותר במכירות רכב חדש.
גם את שנת 2022 טויוטה סיימה כיצרן הרכב הגדול בעולם עם מסירות של כ-10.5 מיליון רכבים חדש והיא מחזיקה בנתח שוק עולמי של כ-13%, קבוצת פולקסווגן לעומתה, שעיקר המכירות שלה הן באירופה וסין, סבלה מאוד בשנת 2022 מהמלחמה באוקראינה, לצד שאר השיבושים הרגילים, ולכן הקבוצה מסרה רק כ-8.3 מיליון רכבים חדשים, הנתון הנמוך ביותר של הקבוצה בעשר השנים האחרונות. במקום השלישי בטבלה נמצא את קבוצת יונדאי (קיה, ג'נסיס ויונדאי) עם מסירות של 6.85 מיליון רכבים במקום הרביעי בטבלה נמצא את קבוצת סטלנטיס עם מסירות של כ-5.8 מיליון רכבים. את החמישייה הראשונה סוגרת ג'נרל מוטורס עם מסירות של 4.6 מיליון רכבים חדשים.
כיצרן הגדול בעולם, לא תופתעו לגלות כי טויוטה הכניסה לא פחות מחמישה דגמים לרשימת עשרת הדגמים הנמכרים ביותר בעולם, מי שכן מפתיעה, למרות שזו לא הפתעה, זו טסלה שכן למרות מסירות של 1.31 מיליון רכבים בלבד, היא הצליחה להכניס שני דגמים לרשימה כאשר המודל Y נכנסה למקום השלישי והמכובד ביותר בזכות גידול של 91% במסירות הדגם לעומת שנת 2021.
הדגמים הנמכרים ביותר בעולם בשנת 2022 |
||||||
דגם | מכירות 2022 (באלפים) | שינוי לעומת 2021 | מכירות לפי שוק | |||
---|---|---|---|---|---|---|
סין | ארה"ב | אירופה | ||||
1 | טויוטה ראב4 | 1,016 | 10%- | 33% | 43% | 9% |
2 | טויוטה קורולה | 992 | 10%- | 53% | 22% | 6% |
3 | טסלה מודל Y | 747 | 91% | 44% | 34% | 19% |
4 | הונדה CR-V | 733 | 18%- | 52% | 36% | 2% |
5 | טויוטה קאמרי | 673 | 1%- | 40% | 45% | 1% |
6 | טויוטה היילקס | 632 | 13% | 0.3% | 0% | 6% |
7 | ניסאן סנטרה | 566 | 18%- | 80% | 15% | 0% |
8 | טויוטה קורולה קרוס | 530 | 221% | 42% | 12% | 0% |
9 | פורד F-150 | 525 | 5%- | 0% | 97% | 0.1% |
10 | טסלה מודל 3 | 482 | 3%- | 28% | 47% | 19% |
ברשימה אנחנו פוגשים את כל הדגמים הצפויים של טויוטה, כמו הראב4 והקורולה, ההפתעה היא ההצלחה האדירה של הקורולה קרוס, הימור מוצלח מאוד של טויוטה בצורך של השוק העולמי בקורולה SUV. נתון מסקרן הוא הדומיננטיות של השוק הסיני מסך המכירות של דגמים יפניים, השוק הסיני אחראי לדוגמה לכ-50% מסך המכירות של הקורולה בעולם.
תעשיית הרכב הסינית עדיין חלשה מאוד בכל הקשור במכירות רכבים באירופה וצפון אמריקה, אך השנה התעשייה הזו רשמה גידול משרים של 46% ביצוא של רכבים והיא מסרה מחוץ לסין כ-1.5 מיליון רכבים קלים. כמובן שצריך לזכור שמרבית היצרנים מסין, גם הגדולים שבהם, החלו את פעולתם באירופה רק אשתקד וחלקם יעשו זאת רק השנה, כך שהנתון הזה צפוי להשתנות משמעותית השנה, במיוחד בכל הקשור בשוק האירופי שצמא לרכבים חשמליים במחיר נגיש, דבר שבשלב זה רק תעשיית הרכב הסינית מסוגלת להציע.
לא תופתעו לגלות שתצורת המרכב הנמכרת ביותר בעולם היא SUV האחראית כיום על כ-42% מסך מכירות הרכב בעולם, רכבי הסדאן ירדו לנתח שוק של 20% ודגמי האצ'בק ירדו לנתח שוק של 16%. רכבי קופה וקבריולט, מחזיקים נתח מזערי של כ-1.5% מסך מכירות הרכב בעולם כך שאתם יכולים להבין מדוע כבר אין כמעט רכבים מסוג זה, או דומים להם כמו האצ'בק 3 דלתות, בשוק הרכב העממי.