אודי חושפת בבכורה עולמית שני דגמים חשמליים חדשים, אודי Q4 e-tron ואודי Q4 e-tron ספורטבק המצטרפים אל הקרוסאובר אודי e-tron ואל מכונית הגראן טוריסמו החשמלית אודי e-tron GT המרהיבה שהוצגה מוקדם יותר השנה. אודי Q4 e-tron מתחרה ישירות מול מרצדס EQA שהושק השבוע בישראל.
אם תרצו, אודי Q4 e-tron הוא גרסה יוקרתית של לפולקסווגן ID4 וסקודה אניאק שכן הדגמים חולקים מידות דומות וכן את אותה פלטפורמת MEB הייעודית לרכבים חשמליים. את אודי Q4 e-tron ואודי Q4 e-tron ספורטבק ניתן לקבל בשלב ההשקה בשלושה דגמים:
Q4 e-tron 35: גרסה הבסיס עם סוללה בקיבולת נטו של 52kWh ומנוע חשמלי אחורית בהספק של 170 כ"ס ומומנט מרבי של 31.6 קג"מ. דגם זה מציע נתון תאוצה 0-100 קמ"ש של 9.0 שניות, מהירות מרבית של 160 קמ"ש וטווח נסיעה חשמלי של בין 305-341 ק"מ בהתאם לדגם ורמת הגימור.
Q4 e-tron 40: גרסת הטווח הארוך של הדגם המצוידת בסוללה בקיבולת נטו של 77kWh (ברוטו של 82kWh) ומנוע חשמלי אחורי בהספק של 204 כ"ס ומומנט מרבי של 31.6 קג"מ. דגם זה מציע נתון תאוצה 0-100 קמ"ש של 8.5 שניות, מהירות מרבית של 160 קמ"ש וטווח נסיעה חשמלי 447-521 ק"מ בהתאם לדגם ורמת הגימור.
Q4 e-tron 50: הגרסה הבכירה והחזקה ביותר של הדגם בשלב זה, עם שני מנועים חשמליים המייצרים הנעה כפולה בהספק כולל של 300 כ”ס ומומנט מרבי של 46.9 קג”מ - מנוע אחורי עם 204 כ"ס ו-31.6 קג"מ ומנוע קדמי עם 109 כ"ס ו-16.5 קג"מ. דגם זה מצויד בסוללה בקיבול של 77kWh המאפשרת לדגם טווח נסיעה חשמלי של 412-488 ק"מ בהתאם לדגם ורמת הגימור. לדגם זה נתון תאוצה 0-100 קמ"ש של 6.2 שניות ומהירות מרבית של 180 קמ"ש.
Q4 e-tron 45: קצת לאחר השקת הדגם אודי תוסיף את דגם Q4 45 e-tron כדגם הנעה כפולה נוסף. לשני המנועים החשמליים שבדגם הספק כולל של 265 כ"ס ומומנט מרבי של 43.3 קג"מ. דגם זה מצויד בסוללה בקיבול של 77kWh המאפשרת לדגם טווח נסיעה חשמלי של 412-490 ק"מ בהתאם לדגם ורמת הגימור. לדגם זה נתון תאוצה 0-100 קמ"ש של 6.9 שניות ומהירות מרבית של 180 קמ"ש.
טעינה: דגם הבסיס מצויד במטען פנימי המאפשר טעינה ביתית AC בהספק של עד 7.4kW ויכולת טעינה מהירה DC בהספק של עד 100kW שני הדגמים הבכירים יותר מצוידים במטען פנימי בהספק של 11kW ויכולת טעינה מהירה בהספק של עד 125kW. אודי לא מציינת את זמני הטעינה המדויקים אך זמן הטעינה הביתי יעמוד על קצת יותר מ-7 שעות לטעינה מלאה 10-100 אחוז וטעינה מהירה 10-80 אחוז תדרוש המתנה של כ-30 דקות. הסוללה מצוידת במערכת בקרת טמפרטורה אקטיבית ורוכשי הדגם במדינות קרות יוכלו להוסיף כאופציה משאבת חום המחממת את הסוללה כאשר הטמפרטורה נמוכה במיוחד בכדי להגדיל את הנצילות שלה הנפגעת משמעותית במזג אוויר חורפי, צפון אירופאי לא זה הישראלי.
המנוע האחורי בדגם הוא מסוג PSM עם סל"ד מרבי של 16,000, הוא מקורר מים ושוקל כ-90 ק"ג. המנוע קדמי הוא מסוג פשוט יותר (ASM), עם סל"ד מרבי של 14,000ובמשקל של כ-60 ק"ג. בדגם ההנעה הכפולה ההנעה מתבצעת מרבית הזמן ע"י המנוע האחורי בלבד, זה הקדמי מצטרף בעת האצה מלאה או בהתאם לבקרת האחיזה.
לרשות הנהג מערכת רגנרציה הנשלטת באמצעות מנופים מאחורי גלגל ההגה (אופציה) המאפשרים בחירה מבין שלושה מצבי רגנרציה. המצב האוטונומי עושה שימוש במידע ממערכת הניווט והמצלמה הקדמית בכדי להשיג נצילות מרבית של אנרגיית הבלימה, שאר שלושת המצבים מאפשרים בחירה מבין פעולה מינימלית המדמה עזיבה של דוושת התאוצה ברכב בנזין ועד לעוצמה מרבית המאפשרת נהיגה בדוושה אחת.
לאודי Q4 e-tron אורך של 4,588 מ"מ, רוחב של 1,865 מ"מ, גובה של 1,632 מ"מ ובסיס גלגלים של 2,764 מ"מ, אם נשווה אותו לאודי Q3 נמצא כי אודי Q4 בעיקר ארוך יותר בכ-100 מ"מ, גבוה יותר ב-47 מ"מ ועם תוספת נכבדה של 84 מ"מ לבסיס הגלגלים, יחד עם הרצפה השטוחה המתקבלת בזכות מערכת ההנעה החשמלית, נקבל מרווח עדיף משמעותית לנוסעים מאחור. נפח תא המטען בדגם גדול ועומד על 520 ליטר. לדגם הרגיל מקדם גרר של 0.28 ולדגם הספורטבק מקדם גרר נמוך יותר של 0.26, זו גם הסיבה שלדגם טווח נסיעה קצת גדול יותר.
אל תא הנוסעים של אודי Q4 e-tron כבר נחשפנו בעבר, הוא מציג פרשנות קצת שונה "וחשמלית" למוכר לנו מדגמי אודי האחרונים, כמו ה- A3 החדשה לדוגמה. לצד זה אודי ניצלה את העבודה שהדגם חשמלי להציג מספר שינויים כמו הקונסולה המרכזית הצפה שאפשרה להוסיף תאי אחסון שימושיים לצד משטח טעינה אלחוטי, גלגל ההגה החדש של אודי הקטום בחלקו העליון והתחתון ומצויד במשטחי מגע במקום כפתורים פיזיים או מחזיק בקבוקים הממוקם במרכז הדלתות הקדמיות לשליפה קלה ונוחה יותר, במקום בתחתית הדלת כמקובל.
אודי Q4 e-tron זוכה לקבל מערכת מולטימדיה עדכנית עם מסך "10.1 כסטנדרט אותו ניתן לשדרג למסך מגע "11.6, נמצא גם לוח מחוונים דיגיטלי קטן "10.25 עם תצוגה משתנה וכמובן שגם תצוגה ייעודית לרכב חשמלי ואם זה לא מספיק אז ישנה גם אופציה לתצוגה עילית בטכנולוגיית מציאות רבודה המקבילה למסך "70 הנמצא במרחק של 10 מטרים מהרכב. כיאה לרכב "ירוק" מרבית החומרים המרכיבים את תא הנוסעים, כמו הריפודים לדוגמה, עשויים מחומרים ממוחזרים וגם לא נמצא עור אמיתי אלא סינתטי בלבד. רוכשי הדגם יוכלו לשדרג למערכת שמע מבית Sonos, מותג המוכר בזכות הרמקולים החכמים שלו ולו זו כניסה ראשונה לעולם הרכב. לרשות הנהג אפליקציה סלולרית המאפשרת את איתור הרכב, ניהול הטעינה, פתיחה/נעילה מרחוק, הפעלה מרחוק של בקרת האקלים ועוד.
העיצוב החיצוני מוצלח למדי ונשאר נאמן למדי לקונספט לדגם שהוצג אשתקד, החזית קצת שמנמנה אך משאר הצדדים מתקבל רכב דינאמי ומודרני למראה עם חיטובים שריריים. בחזית הדגם נוכל למצוא את פנסי Matrix LED החדשים של אודי המאפשרים לנהג לבחור מבין 4 "עיצובים" שונים לתאורת היום לצד תאורה אדפטיבית המאפשרת לקבל עוצמת תאורה מלאה מבלי לסנוור את שאר משתמשי הדרך. מאחור נמצא פס תאורה דינמי לכל רוחבו של הרכב. הדגם נשען על חישוקי גלגלים בקוטר של "19 עד "21 ומאחור יש בלמי תוף פשוטים שכן ברכב חשמלי השימוש בבלמים מועט ובלמי תוף מונעים היווצרות של חלודה שיכולה לפגוש בבוכנות של הקליפרים. הוספה של חבילת דיינמיק או דיינמיק פלוס הדגם כולל מתלים בכיול ספורטיבי יותר עם הנמכת מרכב של 15 מ"מ ומערכת היגוי פרוגרסיבית (סטנדרט בדגמי S ליין). חבילת דיינמיק פלוס מוסיפה גם בולמים אדפטיביים עם יחידת בקרה הדוגמת את תנועת המרכב 5000 פעמים בשנייה ומשנה את קשיחות הבולמים בהתאם.
אודי תחל לשווק באירופה את ה- Q4 e-tron במהלך חודש יוני הקרוב ומחירי הדגם בגרמניה יחלו ב-41,900 אירו לדגם Q4 e-tron 35 (תוספת של 2,000 אירו לדגם ספורטבק), החל מ-47,500 אירו לדגם Q4 e-tron 40 והחל מ-52,900 אירו לדגם Q4 e-tron 50 - לפני אפשרות להטבה מקומית בסך של 9,000 אירו. את אודי Q4 e-tron נפגוש בישראל ברבעון הרביעי של השנה.