לייטייר (Lightyear), הסטרט-אפ ההולנדי לרכבים חשמליים, חושף כי הגג הסולארי הייחודי של הרכב החשמלי הראשון של החברה, Lightyear 0, יכול לאפשר לרכב לנסוע ללא טעינה כלל למשך של עד 7 חודשים בשנה כל עוד אתם גרים במקום שמשי כמו פורטוגל, בהולנד הקרה והגשומה יותר הגג יאפשר טעינה שתספיק לחודשיים בשנה.
למעשה לא מדובר בגג סולארי אלא כל חלקו העליון של הרכב הפונה לשמש מצופה בפאנלים סולאריים, כולל מכסה המנוע. השטח הכולל של הגג הוא 5 מטר רבוע ובזכות הטכנולוגיה הייחודית של החברה, שזה כנראה המוצר האמיתי של החברה ולא הרכב עצמו, על אותו תא שטח הפאנלים מספקים הרבה יותר אנרגיה מפאנלים של חברות אחרות.
לפי החברה, בתנאים אופטימליים הפאנלים הסולאריים של הדגם מאפשרים להוסיף עד 70 ק"מ ביום ועד כ-11,000 ק"מ בשנה, כל זה כאמור אם אתם חיים במדינה שמשית, כמו זו שלנו, כך שבשקלול כל הנתונים זה מסתכם לנסיעה על בסיס השמש בלבד למשך של 7 חודשים לפי ממוצע נסיעה יומי של 35 ק"מ. זו לא החברה היחידה שמציעה גג סולארי עם רכב חשמלי, אך במרבית הרכבים מדובר על תוספת של עד 10-11 ק"מ ביום באמצעות הגג הסולארי.
לפני שאתם מתלהבים מנסיעה ללא עלות, רצוי שתדעו כי המחיר של הרכב עומד על עומד על סכום של €250,000 שזה בערך €100,000 יותר ממרצדס EQS. אחת הסיבות למחיר הגבוה היא כושר ייצור מוגבל מאוד של 946 יחידות בשנה בלבד.Lightyear 0 היא יותר סוג של תצוגת תכלית ליכולות של החברה וכל הטכנולוגיה שפותחה עבור הדגם תשמש את החברה לשלב הבא, שלב בו בכוונת החברה להשיק רכב חשמלי במחיר נגיש של €30,000 אבל זה יקרה רק לקראת שנת 2025.
Lightyear 0 תוכננה מראש להיות הרכב החשמלי היעיל ביותר שיש, זו לדוגמה הסיבה שלדגם יש "זנב" ארוך במיוחד בכדי להקטין ולהפחית את מערבולות קצה הגוף שהן הגורם העיקרי לכוח הגג הפועל על הרכב. עיצוב דומה לכך פגשנו לאחרונה גם בקונספט מרצדס EQXX שגם הוא רכב שתוכנן מראש להיות כמה שיותר יעיל. העיצוב הזה יחד עם חיפויי הגלגלים ועוד, מאפשרים לדגם להשיג מקדם גרר נמוך במיוחד של כ-0.175 וצריכת אנרגיה נמוכה של 105Wh לקילומטר, כלומר יעילה יותר במעל ל-50% לעומת רכבים חשמליים אחרים.
לדגם טווח נסיעה חשמלי משולב של 625 ק"מ המושג באמצעות סוללה בקיבלות של 60kWh ואם תנהגו ברכב רק בכביש המהיר במהירות של 110 קמ"ש, תוכלו להשיג טווח נסיעה של 560 ק"מ זאת לעומת 360 ק"מ בלבד בטסלה מודל 3 RWD שנתון 2020 עם סוללה בקיבולת של 50kWh - לפי מדידות של החברה. טעינה של הסוללה באמצעות מטען AC ציבורי תאפשר להוסיף טווח של 200 ק"מ לאחר טעינה של שעה ובאמצעות מטען מהיר DC יתווסף לדגם טווח של 520 ק"מ. לא נתונים מרשימים במיוחד.
Lightyear 0 היא מכונית גדולה למדי עם אורך של 5.08 מטר, רוחב של 1.97 מטר, גובה של 1.45 מטר, למרות זאת מדובר ברכב חשמלי קל במיוחד במשקל של 1,575 ק"ג בלבד וזאת בזכות שימוש בסוללה קטנה יחסית, חומרים אקזוטיים עבור השלדה והמרכב וחומרים ממוחזרים קלי משקל עבור תא הנוסעים.
הדגם מצויד בארבעה מנועים חשמליים, על הגלגלים עצמם, ובשלב זה החברה לא מציינת את נתון ההספק הכולל של מערכת ההנעה החשמלית אך עם נתון תאוצה 0-100 קמ"ש של 10.0 שניות, ברור כי לא מדובר בהספק גבוה במיוחד.