את שנת 2021 מציינים בשוק הרכב הישראלי כשנת הפריצה של הרכב החשמלי בזכות מסירות של קצת מעל ל-10,000 רכבים חשמליים פרטיים שעלו על כבישי ישראל. את הרבעון הראשון של 2022 אנחנו מסיימים עם מסירות של 4,625 רכבים חשמליים כך שאין ספק שהשנה יעלו על כבישי ישראל הרבה יותר מ-10,000 רכבים חשמליים אך השאלה היא כמה.
בשלב זה זו שאלה שלא ממש פשוט לענות עליה שכן כמו כל תעשיית הרכב גם תעשיית הרכב החשמלי סובלת מבעיות אספקה ומחסור בשבבים ולכל זה הצטרפה לאחרונה גם העלייה החדה במחירי הדלק גררה עלייה חדה בביקושים לרכב חשמלי, מצד אחד זה מהלך חיובי בפריזמה גלובלית אך מהצד השני, השוק הישראלי לא נמצא בראש סדר העדיפויות של יצרני הרכב החשמלי כך שזו לא בשורה מעודדת לזמני האספקה לרכב חשמלי שרק הולכים ומתארכים, חלקם כבר עומדים על אספקה רק בשנת 2023, במקרה הטוב, או הזמנה ללא תאריך אספקה כלל, במקרה הרע.
הרכבים החשמליים הנמכרים ביותר בישראל - רבעון ראשון 2022 |
|||||
sדגם | 1-3.2022 מסירות | ||||
---|---|---|---|---|---|
1 | טסלה מודל 3 | 1452 | |||
2 | ג'ילי גיאומטרי C | 751 | |||
3 | יונדאי איוניק 5 | 658 | |||
4 | סרס 3 | 258 | |||
5 | יונדאי קונה EV | 244 | |||
6 | מרצדס EQA | 187 | |||
7 | פיאט 500 | 167 | |||
8 | סקייוול ET5 | 97 | |||
9 | איווייז U5 | 77 | |||
10 | וולוו XC40 חשמלי | 76 | |||
11 | קיה נירו EV | 75 | |||
12 | אודי e-tron | 70 | |||
13 | E-יוניק 5 | 68 | |||
14 | מרצדס EQC | 63 | |||
15 | לקסוס UX | 49 | |||
16 | פיג'ו e-2008 | 47 | |||
17 | אופל e-מוקה | 38 | |||
18 | JAC e-S2 | 36 | |||
19 | סיטרואן e-C4 | 24 | |||
20 | מקסוס edeliver3 | 22 | |||
21 | יונדאי איוניק EV | 21 | |||
22 | פיג'ו e-208 | 21 | |||
23 | מרצדס EQS | 18 | |||
24 | ב.מ.וו iX3 | 17 | |||
25 | פורשה טייקן | 17 | |||
26 | MS ZS EV | 15 | |||
27 | ב.מ.וו iX | 11 | |||
28 | מיני SE | 11 | |||
29 | אודי e-tron GT | 5 | |||
30 | סקודה אניאק iV | 5 | |||
31 | DS 3 קרוסבק חשמלי | 5 | |||
32 | אופל קורסה-e | 4 | |||
33 | ב.מ.וו i4 | 4 | |||
34 | הונגצ'י HS9 | 4 | |||
35 | יגואר i-Pace | 3 | |||
36 | דאצ'יה ספרינג | 2 | |||
37 | טסלה מודל Y | 2 | |||
38 | פולקסווגן ID4 | 1 | |||
39 | ג'נסיס GV60 | 1 | |||
סה"כ | 4,625 |
צריך להודות שגם נתוני המסירות לא ממש מעודדים, אז אמנם נמסרה כמות מכובדת של כ-4,600 רכבים חשמליים אך כפי שאתם יכולים לראות בטבלה יש מספר קטן של דגמים מאוד מבוקשים האחראים על מרבית המסירות ושאר הדגמים אוספים פירורים. אם זו הייתה שנה רגילה ללא בעיות אספקה זו לא הייתה ממש בעיה אך השילוב עם זמני אספקה ארוכים גם לדגמים המבוקשים ביותר אומר שלא בטוח שקצב המסירות הנוכחי יישמר ובמקום תחזיות של 20-30 אלף רכבים חשמליים חדשים השנה נסגור את השנה עם פחות מ-20 אלף רכבים חשמליים.
טסלה מודל 3 ממשיכה להוביל את טבלת המסירות בזכות 1,452 רכבים חדשים אך מה יהיה בהמשך השנה כאשר לחלק משילובי האבזור/דגמים יש כבר מועדי אספקה לפרבואר 2023? לזה תוסיפו את העלייה החדה במחירי הדגם שעומדים כעת על החל מ-225 אלף שקל לעומת 180 אלף שקל בתחילת השיווק ואפשר להניח שהשנה טסלה כבר לא תוביל את הטבלה.
כל זה תלוי כמובן ביכולת האספקה של ג'ילי בדגם גיאומטרי C המחזיק במקום השני בטבלה (751 מסירות), לדגם נרשמו כבר כמה אלפי הזמנות אך גם כאן זמני האספקה רק הולכים ומתרחקים עד למצב בו כבר מועד אספקה מובטח על טופס ההזמנה.
למעט המודל Y שאמנם מופיע בטבלה אך לא צפוי להיכנס לשיווק סדיר בקרוב, אתם יכולים לראות בתחתית הטבלה מספר דגמים חשמליים חדשים אותם נפגוש בחודשים על כבישי ישראל, זה כולל השקה קרובה של הקרוסאובר החשמלי היוקרתי הונג'צי E-HS9 והשקה קרובה גם של ג'נסיס GV60 שצפוי להיות אחד מדגמי היוקרה החשמליים המבוקשים ביותר השנה. בהמשך השנה נפגוש גם בקרוסאובר החשמלי פולקסווגן ID4. מי שלא מופיע בטבלה זה הקרוסאובר טויוטה bZ4X שישווק במהלך החודשים הקרובים (מאי או יוני) וכן קיה EV6 שבשל הביקוש הגבוה לדגם באירופה טרם נחת בישראל.