טויוטה אוריס החדשה 1.6 אוטו' במבחן: היא מעוצבת, חסכונית למדי ומהנה לנהיגה. האוריס החדשה עוברת לנתיב המהיר.
טויוטה אוריס, החלה את דרכה כקורולה RUNX למי זוכר, שהייתה גרסת האצ'בק מוצלחת לקורולה. רק בשנת 2006, טויוטה הציגה את הדור הראשון של האוריס, שנפרד מהשם (ומהדגם) קורולה ושתוכנן ויועד במיוחד לשוק האירופאי. למרות הייעוד לשוק האירופאי, האוריס היוצאת הייתה סוג של ניסיון להביא את הפרשנות של טויוטה לאיך מכונית האצ'בק משפחתית צריכה להיות ופחות ניסיון לייצר מכונית האצ'בק בטעם אירופאי.
עם האוריס החדשה, טויוטה עשתה אחורה פנה ויצרה מכונית האצ'בק אירופאית למהדרין, שלראשונה כוללת גם גרסת סטיישן מתבקשת. כך יוצא שבאוריס החדשה, טויוטה שמה דגש על עיצוב האצ'בק עם פרופיל נמוך, צריכת דלק נמוכה כולל כמובן גרסה היברידית שתתחרה בגרסאות הדיזל האירופאיות החסכוניות (למרות שישנו בהיצע גם מנוע דיזל קטן) ולא פחות חשוב, התנהגות כביש מהנה, סוג של דרישה מחייבת בשוק האירופאי, למרות שצריך להודות, לא כל האירופאיות מהנות לנהיגה.
2013 טויוטה אוריס החדשה – עיצוב:
רוב דגמי הליבה של טויוטה ובעיקר בשנים האחרונות, זכו לעיצוב שניתן להגדירו פרווה - עיצוב לא "מאיים" שיכול להתאים למיליוני לקוחות, כזה שמתאים לחברה הגדולה בעולם. עם האוריס החדשה, נדמה כי בטויוטה כבר שמו לב שבשנים האחרונות עיצוב המכונית תופס נתח יותר ויותר משמעותי בבחירת רכב חדש ע"י הלקוחות.
האוריס החדשה אמנם מבוססת על הפלטפורמה של הדגם היוצא, אך היא נמוכה ממנה ב-5.5 ס"מ וארוכה ממנה ב-3 ס"מ, כך שלעומת המראה המיניוואני של הדגם היוצא, האוריס החדשה, הלובשת את שפת העיצוב החדשה של טויוטה, מציגה עיצוב האצ'בק אירופאי - זורם ואתלטי, נמוך וארוך ובצבע הנכון, האוריס החדשה בהחלט מרשימה למראה. למרות המהפך בעיצוב לעומת הדגם היוצא, האוריס החדשה עדיין שומרת על הזהות היפנית, כך שגם לקוחות טויוטה הוותיקים לא ירגישו "שבגדו בהם".
2013 טויוטה אוריס החדשה - תא הנוסעים:
תא הנוסעים של האוריס עבר מהפך מבלי שהוא משאיר ולו זכר אחד לדגם היוצא. בניגוד לתחושה המיניוואנית בדם היוצא, תא הנוסעים החדש מכוון יותר לטעם האירופאי. כך למשל מושב הנהג נמוך יותר ב-4.0 ס"מ מה שמספק תחושה של תא נוסעים העוטף את הנהג, כפי שהאירופאים אוהבים. חובבי הישיבה הגובהה לא יתאכזבו שכן המושב בעל טווח כיוון רחב לגובה, אבל אז הם ימצאו את התקרה קרובה מידי. האוריס החדשה מציעה כיוון גובה גם למושב הנוסע שלצד הנהג, אבזור שנדיר למצוא בקטגוריה הזו.
איכות החומרים וההרכבה שופרה באופן משמעותי לעומת הדגם היוצא, אך נדמה שטויוטה לא הלכה כאן עד הסוף וחבל, שכן בעוד שניתן למצוא חומרים רכים ואיכותיים בחלקו העליון של הדשבורד והדלתות וכן גימור מתכת יוקרתי למראה לאורך הדשבורד ובידיות הדלתות, שאר הפלסטיקה (הקשיחה) וריפוד המושבים והדלתות פשוטים מידי למראה. למרות זאת, חשוב לציין שבכל מקום בו הנהג נוגע - הגה, דלתות ומשענת מרכזית – רך, נוח ונעים למגע .
הנדסת האנוש באוריס החדשה טובה מאוד ותוך חמש דקות של נסיעה כבר מרגישים בבית. כמו בכל דגמי טויוטה, הכל ברור ופשוט לתפעול, הכפתורים גדולים והכיתוב בפונטים גדולים מקל על ההתמצאות לכל מי שהוא לא מדור האייפון. כך גם לוח השעונים שהוא נקי וקריא, במיוחד בלילה אז הוא מאור בגוון כחול מודרני ובתאורה רכה שלא מציקה בעין כלל-מצוין!. הנדסת האנוש לא מקבלת ציון מצוין שכן הקונסולה המרכזית אנכית לחלוטין ובמקרה שכזה, טוב היה אם היא הייתה מוטה בזווית אל הנהג, במיוחד כאשר מיקום מערכת בקרת האקלים נמוך מידי. זו האחרונה מצוידת במנגנון המאפשר שליטה על מהירות החימום/קירור של תא הנוסעים בשתי דרגות עוצמה שונות.
בתחום הפרקטיקה אין תלונות. יושבי הרכב ימצאו 4 מחזיקי כוסות, 2 מלפנים (גם לכוסות ענק) ושניים מאחור - במשענת המרכזית - ועוד 4 מחזיקי בקבוקים בדלתות. המשענת המרכזית בין המושבים הקדמיים מכילה שני תאי אחסון ותא הכפפות מספק בגודלו. בדגם הבנזין לעומת ההיברידי, ישנו בנוסף תא מרכזי פתוח עבור מכשיר סלולרי ליד כניסת ה-USB ושקע טעינה קדמי (ואחד נוסף מאחור).
עם גובה שקוצץ ומידת רוחב ובסיס גלגלים שלא השתנו, האוריס החדשה מרגישה כמכונית קומפקטית וצרה יחסית לעומת רוב המתחרות שלה (גם לעומת הדגם היוצא), אך למרות זאת היא לא מרגישה לא צפופה!. מלפנים, אין על מה להתלונן ממש והתחושה מרווחת ושדה הראיה החוצה מספק, אך מאחור, מרווח הברכיים הוא מהקטנים בסגמנט והתקרה שהונמכה תגביל כל מי שגובהו מעל 1.85 מטר. אמנם הרצפה שטוחה לחלוטין, כך שלנוסע שלישי יש מקום ראוי לרגליים, אך האוריס מרגישה צרה מידי עבור נוסע שלישי, אלא אם מדובר בשלישיית ילדים. בנוסף לכך, התקרה שהונמכה מקשה על היציאה והכניסה לגבוהים או להכנסתם של תינוקות למושבי בטיחות.
תא המטען בעל נפח של 360 ליטר, גדול מהדגם היוצא, רחב ונוח לשימוש עם שפת הטענה נמוכה. בזכות תכנון מראש, גם הדגם ההבירידי מציע נפח זהה. קיפול המושבים מאחור קל ומהיר וקיפולם יוצר תא מטען שטוח לחלוטין בנפח שימושי למדי.
בתום האבזור, האוריס החדשה מוצעת ברמת גימור אחת בלבד, אך נדיבה למדי וכוללת, בין היתר, 4 חלונות חשמל, מראות צד חשמליות עם קיפול חשמלי, חישוקי "16 קלים, מערכת בקרת אקלים, מסך מגע מרכזי עם כניסת USB+AUX, מצלמת נסיעה לאחור ומחשב דרך מורחב, קישורית BT ושליטה מלאה מגלגל ההגה על שיחות ומערכת השמע ומחשב הדרך. כל זאת מוצע במחיר של 129,900 שקל.
2013 טויוטה אוריס החדשה – על הכביש:
בחרטומה של האוריס החדשה ניצב מנוע 1.6 ליטר אטמוספרי משופר של הדגם היוצא, המציע בדגם החדש הספק של 132 כ"ס ב-6,400 סל"ד ומומנט מרבי של 16.3 קג"מ ב-4,400 סל"ד, זאת לעומת 124 כ”ס ו-16 קג”מ בדגם היוצא.
במקום תיבת 4 הילוכים אוטו' של הדגם היוצא, כמו כל דגמי טויוטה החדשים, משודך המנוע לתיבת הילוכים רציפה (משופרת) בת שבעה יחסי העברה קבועים במצב הידני ועם אפשרות לתפעול מגלגל ההגה. דף הנייר מספר על ביצועים טובים מבעבר עם 11.1 שניות 0-100 קמ"ש, מהירות מרבית של 190 קמ"ש וצריכת דלק טובה משמעותית מבעבר עם נתון מעבדה של 17.5 ק"מ לליטר.
אמנם לא מדובר במנוע טורבו עתיר מומנט מסל”ד נמוך, אך לאוריס החדשה ביצועי מנוע המרגישים מהירים/זריזים יותר מהנתון הרשמי. את זאת היא משיגה בעיקר בזכותה של תיבת ההילוכים הרציפה היודעת לנצל היטב את כוחו של המנוע ונתון נאה במיוחד של 6.9 שניות בהאצת ביניים 80-120 קמ"ש ממחיש זאת היטב. את נתון צריכת הדלק הרשמי של 17.5 ק"מ לליטר לא השגנו (גם לא ניסינו), אבל נתון של 14.3 ק"מ לליטר לא היה קשה להשיג בנהיגה משולבת רגילה לחלוטין, נתון מצוין למכונית משפחתית.
שיפור ניכר מורגש בפעולתה של תיבת ההילוכים הרציפה של האוריס לעומת תיבות רציפות קודמות של היצרן. לרוב, תיבה רציפה מספקת תחושה לא טבעית עקב חוסר התאמה בין הסל"ד לבין התאוצה/מהירות בפועל. בתיבה הרציפה החדשה של האוריס, הסיפור שונה למדי וזו התיבה הרציפה הטובה ביותר של טויוטה עד היום. בנהיגה יום יומית נינוחה, התיבה מגיבה בצורה דומה יותר לתיבה אוטו' רגילה (מגיבה בהדרגה) והתגובה לדוושת התאוצה במצב ספורט מהירה מאוד וחלקה במיוחד. רק בלחיצה מלאה על דוושת התאוצה, מתקבלת התגובה המוכרת מתיבה רציפה, אז הסל"ד עולה בבת אחת ומתייצב על 6,000+ ורעש המנוע בהתאם.
אם כבר נגענו בנושא הרעש, האוריס החדשה, בזכות תכנון מוקפד, מציבה אמת מידה בכל הקשור לבידוד רעשי רוח שכלל לא קיימים במהירות של 100 קמ"ש לדוגמה. גם בידוד רעשי המנוע שופר משמעותית ובשיוט נינוח המנוע כלל לא נשמע בתא הנוסעים עם פחות מ-2,000 סל”ד ב-100 קמ”ש. רק בידוד רעשי הכביש לא שופר והוא ממוצע לסגמנט עם רעשי כביש החודרים לתא הנוסעים.
2013 טויוטה אוריס החדשה – הפתעה דינאמית:
לפני מספר שנים לא רב, נשיא טויוטה אקיו טויודה, נכדו של מייסד טויוטה ונהג מרוצים חובב (מושבע), הצהיר על כך שהדגמים החדשים של טויוטה יהיו מהנים לנהיגה. הבטיח, וקיים.
בכדי לשפר את התנהגות הכביש בדגם החדש, מאחור הותקן מתלה עצמות עצה כפולות מתקדם במקום מוט פיתול פשוט בדגם היוצא, הבולמים זכו להקשחה מסוימת (גם השלדה) והתוצאה, מכונית כיפית לנהיגה וללא ספק אחת המהנות לנהיגה בסגמנט!. לא הייתי מכנה אותה מכונית לנהג, שכן בכל זאת עדיין מדובר במשפחתית שאמורה לספק גם את הנהג המצוי במכונית בה חשובה יותר תחושת הביטחון מאשר השובבות, אך גם סתם בנהיגה יום יומית מדובר במכונית שכיף וקל לנהוג בה המספקת שפע של ביטחון לאוחז בהגה.
על הכביש, האוריס מרגישה קלת רגליים (בדומה לפוקוס ובניגוד לגולף "הכבדה") מהסוג השש לשנות כיוון והיא עושה זאת בזריזות עם חרטום נחוש (למרות שההיגוי לא מספיק מהיר לטעמי). בזכות השלדה הקשיחה וכיול המתלים, זוויות הגלגול המתקבלות שטוחות למדי ורמת האחיזה של הדגם גבוהה במיוחד, מהגבוהות שפגשתי בשנים האחרונות במכונית משפחתית סטנדרטית, דבר התורם לתחושת ביטחון גבוהה מאוד לאחוז בהגה ומאפשר צליחת סיבובים במהירויות מרשימה. לכל זאת תורמים גם בלמים טובים המספקים עוצה בריאה וגם תנוחות נהיגה אידאלית, מהסוג שמחבר את הנהג אל הרכב כבר מהמטרים הראשונים (אך המושבים לא הכי נוחים לאורך זמן).
מה שמנוע מהאוריס להפוך למכונית לנהג זה ההיגוי. הוא אמנם מדויק למדי ומאפשר נהיגה "נקייה”, אך הוא קל מידי ומנותק ולא מספיק מהיר לנהיגה נמרצת באמת. אין ספק שמהנדסי טויוטה היו צריכים לקחת כאן החלטה והם בחרו במה שלקוחות טויוטה מכירים ומה שמכונית משפחתית צריכה – הגה קל יחסית ללא התנגדות רבה שנוח מאוד לנהיגה יום יומית, בעיר או מחוץ לעיר.
למרות הקשחת המתלים של הדגם, האוריס היא מכונית נוחה למדי עם פעולת מתלים בוגרת ואיכותית. אמנם היא לא מכונית רכה או כזו המבודדת את הנהג וישנה "תחושת כביש" ברורה, אך שום בור, מפגע או סדק בכביש, לא חודר אל תא הנוסעים בצורה לא מסוננת ומרוככת ע"י המתלים. בכביש המהיר פעולת המתלים כבר מצוינת ובמיוחד מרשימה האוריס במעבר על פסי האטה, שפשוט נעלמו כלא היו תחת גלגליה.
2013 טויוטה אוריס החדשה – סיכום מבחן:
האוריס החדשה היא רמז למה שאנו עתידים לקבל מטויוטה בשנים הבאות - רכבים שהם גם חסכוניים ופרקטיים כבעבר, אך מעכשיו גם מהנים לנהיגה. האוריס החדשה מציגה לא פחות ממהפכה לעומת הדגם היוצא, כמעט בכל התחומים. היא חסכונית למדי (מאוד בגרסה ההיברידית), מאובזרת למדי, נוחה למדי, פרקטית למדי ומעל הכל, מכונית שכיף וקל לנהוג בה, גם סתם כך ביום יום, בין אם בעיר, מחוץ לעיר או בכביש המפותל.
אם טויוטה הייתה שמה דגש נוסף על הפלסטיקה והעיצוב של תא הנוסעים ועם קצת תוספת של מרווח בספסל האחורי, האוריס החדשה יכלה להיות מובילת הסגמנט ומתחרה חזקה במיוחד לגולף של פולקסווגן בזכות הערך המוסף של הנאה מנהיגה. עד שטויוטה תעשה את הצעד הזה, האוריס החדשה היא רק מכונית טובה מאוד ואחת הטובות בסגמנט, כזו שלקוחות טויוטה יאהבו וכזו שיכולה להביא לקוחות חדשים.
טויוטה אוריס 2013 בנזין | |
שנת הצגת הדגם | 2012 |
מנוע | 4 צילינדרים |
נפח | 1,598 סמ"ק |
הספק | 132 כ"ס ב-6,400 סל"ד |
מומנט | 16.32 קג"מ ב-4,400 סל"ד |
0-100 קמ"ש | 11.1 שניות |
מהירות מרבית | 190 קמ"ש |
הנעה | קדמית |
תיבת הילוכים | רציפה 7 יחסי העברה קבועים |
תצורת מרכב | 5 דלתות האצ'בק |
אורך/רוחב/גובה (מ"מ) | 4,275/1,760/1,460 |
בסיס גלגלים | 2,600 מ"מ |
צמיגים | 205/55 R16 |
משקל | 1,205 ק"ג |
צריכת דלק (יצרן) | 17.5 ק"מ לליטר |
צריכת דלק מבחן | 14.1 ק"מ לליטר |
מבחני ריסוק | 5 כוכבים |
בטיחות | 7 כריות אוויר EBD+ABS+VSC+HAC+TRC |
מפרט מלא |