גדולה יותר, מעוצבת יותר, מנועים חדשים וחסכוניים והרבה טכנולוגיה.
פורד מתחה את החשיפה הזו של האקספלורר החדשה לשנת 2011 קרוב לחודשיים. זה לא רק מהלך שיווקי, די מעצבן חייבים לציין, אלא מראה את החשיבות העצומה שיש לדגם הזה עבור פורד. מאז שהוצג האקספלורר לפני 20 שנה, נמכרו למעלה מ-6 מליון יחידות ו-4 מליון עדיין נוסעות על הכבישים. לאורך השנים הוא היה הרכב השני בחשיבותו, מבחינת מכירות, עבור פורד, מיד אחרי משפחת הפיק-אפ מסדרה F. בשנים האחרונות, קמו לא מעט מתחרים, בעיקר מהמזרח, שהורידו את מכירות האקספלורר מ-400,000 יחידות בשנה ל-52,000 בלבד בשנת 2009.
השינוי הגדול שעבר האקספלורר החדש, הוא כמובן עזיבת שלדת הסולם המסורתית והמעבר לשלדה אחודה המשמשת גם את הפורד פלקס וכמה דגמי לינקולן. פורד לא מוותרת על יכולות השטח של האקספלורר והוסיפה חוגת מערכת בקרת אחיזה/שטח הדומה למערכת הנמצאת בלנד רובר דיסקברי 4 עם 5 מצבים, שלג, חול, סלעים, נומלי ובקרת ירידה במדרון. דגמי הבסיס יוצעו עם הנעה קדמית בלבד, הנעה כפולה ניתן לרוכש רק עם דגם ה-V6.
שני מנועים חדשים יספקו הנעה לאקספלורר, האחד אירופאי באופיו והשני אמריקאי. הראשון, מנוע 2.0 ליטר טורבו 4 צילינדרים מסדרת EcoBoost החסכונית של פורד. ההספק עומד על 237 כ"ס המתקבלים ב-5500 סל"ד ומומנט של 34.6 קג"מ במתקבל בין 1700-4000 סל"ד.
המנוע השני שישרת את האקספלורר החדש, הוא מנוע V6 בנפח 3.5 ליטר Ti-VCT בהספק של 290 כ"ס וממונט של 35.3 קג"מ. מנוע זה חסכוני בכ-20% לעומת הדגם הקודם. שני המנועים משודכים לתיבת 6 הילוכים אוטומטית וברמות הגימור הגבוהות יותר XLT יקבלו הרוכשים את התיבה כפולת המצמדים עם מנופי תפעול על ההגה.
פורד מציגה עם האקספלורר החדש לשנת 2011 חידוש בטיחותי לראשונה בעולם. חגורות הבטיחות מאחור, כוללות כרית אוויר מתנפחת במקרה של תאונה. מעבר למערכת בקרת יציבות, פורד הוסיפה מערכת לבקרת זווית הגלגול.
רשימת האבזור הבסיסית כוללת את מערכת MyFor, מערכת מולטימדיה מתקדמת, עם מסך מגע מרכזי הניתן להתאמה אישית ושולט על מערכת הסאונד, ניווט, בקרת אקלים, טלפון ועוד. למערכת צג נוסף בלוח השעונים מול הנהג, המאפשר שליטה דרך ההגה ללא צורך להסיט את המבט. עוד ברשימה, כניסה והתנעה ללא מפתח, מערכת בקרת שיוט ובקרת אקלים.