בינואר השנה מרצדס חשפה את הקונספט EQXX, אב טיפוס לרכב חשמלי שפותח ע"י מהנדסי מערכות ההנעה של קבוצת הפורמולה 1 של מרצדס להם ניתן האתגר לפתח רכב חשמלי יעיל במיוחד שיוכל לנסוע מעל ל-1000 ק"מ עם סוללה בקיבלות של פחות מ-100kWh. כעת מרצדס חושפת את נתוני הטווח וצריכת האנרגיה של הדגם בתנאי אמת והם מרשימים במיוחד.
השורה התחתונה היא שהרכב ננהג למרחק של 1008 ק"מ ביום חורפי וגשם, במשך 11 שעות ו-32 דקות, במהירות ממוצעת של 87 קמ"ש, כולל מקטע אוטובאן במהירות של 140 קמ"ש, וכל זה על סוללה בקיבלות של פחות מ- 100kWh. בסיום הנסיעה אף נותרה בסוללה קיבולת של 15% שהייתה מאפשרת לדגם נסיעה של עוד כ-140 ק"מ לפחות. נתון צריכת האנרגיה של הדגם בסיום הנסיעה עמד על 8.7kWh לכל 100 ק"מ או 87Wh לכל ק"מ, כלומר צריכת אנרגיה נמוכה יותר בכ-50% מכל רכב חשמלי ממוצע בשוק כיום.
המסע הזה החל בעיירה קטנה ליד שטוטגרט, משם דרומה לשוויץ ואיטליה דרך מעבר גוטהרד ההררי עם הנוף המדהים, ירידה לכיוון מילאנו ומשם לחופי הים התיכון לאורך הריביירה הצרפתית עד לעיר קאסיס בצרפת.
על מרצדס EQXX אתם יכולים לקרוא בהרחבה בקישור, אז רק בקצרה על איך הדגם השיג את הנתון המדהים הזה. זה מתחיל מתכנון אווירודינמי מוקפד שאפשר לדגם להשיג מקדם גרר נמוך במיוחד של 0.17 בלבד, למרצדס EQS לדוגמה מקדם גרר של 0.2. זה ממשיך לשימוש ביציקות אלומיניום מתקדמות במיוחד שאפשרו להשיג משקל כולל של 1755 ק"מ והפחתה של כ-20% במשקל לעומת שיטות ייצור מסורתיות יותר, הישג מרשים מאוד לרכב עם סוללה בקיבלות של כ-100kWh. זה ממשיך לצמיגים מיוחדים שפותחו ע"י בריג'סטון (185/65 R20) עם התנגדות לגלגול נמוכה במיוחד (4.7), מערכת בקרת סוללה מתקדמת, צלחות בילום מאלומיניום ועוד.
גם הסולה שפותחה במיוחד עבור הדגם תרמה להשיג הזה, למרות קיבולת אנרגטית דומה לזו של מרצדס EQS מהנדסי מרצדס הצליחו לייצר סוללה שהיא קלה יותר ב-30% ובנפח קטן יותר ב-50%. לסוללה משקל של 495 ק"ג ועם אורך של 200 ס"מ, רוחב של 126 ס"מ וגובה של 11 ס"מ בלבד היא יכולה להתאים גם לרכב קומפקטי (קיבול נפחי של כ-400Wh לליטר). הסוללה בעלת במתח הדקים גבוה של 900V, זאת לעומת כ-400V במרבית הרכבים החשמליים כיום, והיא עושה שימוש בקירור אוויר בלבד במקום שימוש בנוזל, עוד דבר שאפשר להפחית משמעותית את משקל הסוללה.
הדגם עושה שימוש במנוע חשמלי (יחידת הנעה המשלבת מנוע חשמלי, דיפרנציאל וממיר מתח) שפותח במיוחד עבור הדגם. למנוע הספק מרבי של 201 כ"ס ולפי מרצדס הוא אפשר לייצר מערכת הנעה, מהסוללה לגלגל, בנצילות גבוהה במיוחד של 95%.
מרצדס EQXX לא תגיע לייצור אך את מה שמרצדס למדה מהרכב הזה היא תיישם בדגמי ייצור החל משנת 2024.