2025 דנזה Z9 GT
דנזה Z9 GT.
2025 דנזה Z9 GT
דנזה Z9 GT.

בסוף השבוע האחרון BYD השיקה באופן רשמי את מותג הפרימיום שלה דנזה (Denza) באירופה כאשר הנציגה הראשונה של המותג עבור שוק זה היא מכונית הסאלון החשמלית דנזה Z9 GT, גרסת השוטינג ברייק למכונית הסדאן דנזה Z9. עם ה- Z9 GT דנזה מתכוונת להתחרות ישירות במיטב של תצורת גרמניה, החל מ- ב.מ.וו, אודי ומרצדס ועד לפורשה. 

 

טוסון באנר סמארט באנר

דנזה Z9 GT פותחה מראש במחשבה על השוק הגלובלי אך כמובן שהיא מיועדת גם עבור השוק הסיני שם כמו כל רכב סיני ממוצע היא משווקת עם הנעה חשמלית מלאה או היברידית פלאג-אין. עיצוב החמש דלתות המרהיב של הדגם מטשטש את העבודה כי מדובר בדגם גדול למדי מסדר הגודל של פורשה פאנאמרה LWB כאשר לדגם אורך של 5.18 מטר, רוחב של 1.99 מטר, גובה של 1.48 מטר ובסיס גלגלים של 3.12 מטר. לצד זה יש גם תא מטען אחורי גדול בנפח של 488 ליטר ובגרסה החשמלית יש גם תא מטען קדמי בנפח של 53 ליטר. 

 

2025 דנזה Z9 GT
דנזה Z9 GT.

דנזה Z9 GT מבוססת על שני פלטפורמות שונות, פלטפורמת e^3 עבור דגם הפלאג-אין ופלטפורמת e-Platform 3.0 evo עבור הדגם החשמלי, פלטפורמה המוכרת לנו מדגמי BYD העדכניים עם חיבור ישיר בין התאים לשלדה (סוללות הבלייד של BYD). דנזה Z9 GT מצוידת כסטנדרט במתלי ומערכת היגוי לכל ארבעת הגלגלים. זו מערכת ההיגוי ייחודית ושונה מהמוכר, היא מאפשרת לא רק הפנייה יוצאת דופן של הגלגלים האחוריים בזווית של עד 20 מעלות, היא גם מאפשרת הפנייה של כל אחד מהגלגלים האחוריים בנפרד ובכיוון הופכי. 

 

2025 דנזה Z9 GT
דנזה Z9 GT.

למעשה, אחד הגימיקים של הדגם זו היכולת לבצע סיבוב 360 מעלות על המקום או להשתחל למקומות חניה צרים במיוחד, ואת זה הדגם עושה באמצעות שליטה נפרדת על הבלמים, המאפשרת נעילה של הגלגלים הקדמיים, ושליטה נפרדת על שני המנועים הנפרדים מאחור כך שניתן לסובב כל גלגל בצורה הפוכה. כדי להפעיל את כל היכולות האלו על הנהג ללחוץ על כפתור e^3 הייעודי. 

מעבר לגימיקים, הטכנולוגיה הזו, יחד עם מערכת בקרת יציבות מתקדמת ומתלי האוויר, מאפשרת לדגם לשמור על שליטה גם אם אחד מהגלגלים התפוצץ בנסיעה במהירות של 180 קמ"ש, לשמור על יציבות כיוונית גם על משטחים נמוכי חיכוך, להשיג רדיוס סיבוב של רכב עירוני (4.62 מטר) ועוד. 

 

מבט קצר אחד בחלל תא הנוסעים של הדגם מספיק כדי להבין כי לא תמצאו כאן את רמת הליטוש וההקפדה של רכבי הפרימיום והיוקרה מגרמניה אך כמו כל מותג מסין על זה ה- Z9 GT מפצה עם המון אבזור וטכנולוגיה. ברשימת האבזור של הדגם אפשר למצוא בקרת אקלים מפוצלת ל-4 אזורים, שני מקררים (קדמי ואחורי), מושבים חשמליים מלפנים ומאחור, תצוגה עילית, מסך "13 עבור לוח המחוונים והנסוע ואחד מרכזי בגודל "17, צמד משטחי טעינה, מראות צד דיגיטליות, שקעי USB-C מהירים (60W), שקע 220V, פתיחה/סגירה חשמלית לדלתות, מערכת שמע עם 27 רמקולים מבית devialet הצרפתית ועוד ועוד. 

 

דנזה Z9 GT תא הנוסעים
דנזה Z9 GT.

אמנם את מרבית הפעולות הנהג נדרש לבצע דרך המסך המרכזי, או באמצעות תפעול קולי, אך לזכותה של דנזה היא שמרה על מרבית המערכים כך שעבור רוב הפעולות השכיחות הנהג נמצא ממשקים פיזיים. 

 

דנזה Z9 G9 תשווק כאמור עם שתי יחידות הנעה, גרסת הפלאג-אין מצוידת באותה מערכת היברידית פלאג-אין Super DM המוכרת לנו מ- BYD סיל U אך משודרגת משמעותית עם מנוע 2.0 ליטר טורבו בהספק של 200 כ"ס המשמש בעיקר כגנרטור ושלושה מנועים חשמליים, קדמי בהספק של 270 כ"ס ושניים אחוריים בהספק של 300 כ"ס האחד כך שלמערכת הספק מרבי משולב של 870 כ"ס ומומנט מרבי משולב של 105.5 קג"מ. השילוב הזה מאפשר לדגם להאיץ מעמידה ל-100 קמ"ש בזמן של 3.6 שניות ולרשום מהירות מרבית של 230 קמ"ש. דגם הפלאג-אין מצויד בסוללה גדולה בקיבולת של 38.5kWh המאפשרת לדגם טווח נסיעה של כ-200 ק"מ וניתנת לטעינה בהספק של עד 85kW. 

 

2025 דנזה Z9 GT
דנזה Z9 GT.

הגרסה החשמלית של הדנזה Z9 GT, בארכיטקטורת 800V, מסירה את מנוע הבנזין כמובן אך שומרת על מערך של שלושה מנועים חשמליים, כאן בהספק משולב של 960 כ"ס ומומונט מרבי של 117.2 קג"מ. לדגם זה נתון 0-100 קמ"ש של 3.4 שניות ומהירות מרבית של 240 קמ"ש. הגרסה החשמלית מצוידת בסוללה אחת בקיבולת של 100kWh המאפשרת לדגם טווח נסיעה של 630 ק"מ בתקן CLTC הסיני, לא טווח מרשים במיוחד לרכב כזה. טעינה מהירה אפשרית עד להספק של 270kW 

 

2025 דנזה Z9 GT
דנזה Z9 GT.

דנזה הוא אחד ממותגי רכב החשמלי הוותיקים בעולם הרכב גם אם מעולם לא שמעתם על המותג. הוא הוקם עוד בשנת 2010 כמיזם משותף לרכבים חשמליים של BYD ומרצדס, בשנת 2014 הוצג הדגם הראשון של המותג, Denza EV, וכמו לא מעט רכבים חשמליים מאותה התקופה זה היה רכב קצת מוזר למראה ויקר למדי שהתבסס על הפלטפורמה של מרצדס B קלאס ועל מערכת ההנעה החשמלית של BYD e6. הדגם לא זכה להצלחה ונמכר בפחות מ-5000 יחידות בשנה שכן באותם ימים רק טסלה השכילה להבין שאם רוצים למכור רכב נישה יקר אז שלפחות יהיה בעל תכונות ייחודיות, כמו המודל S שהוצגה בשנת 2012. 

 

המיזם המשותף לא המריא ובשנת 2021 בוצעה חלוקת מניות מחדש כאשר BYD רכשה 90% מהבעלות ומרצדס נותרה עם מניות מיעוט של 10% בלבד כך שבפועל כיום זה מותג שהוא 100% BYD. 

ניוזלטר: כל מבצעי הרכב והחדשות ישירות לדוא"ל
טוסון באנר סמארט באנר
  • תגובות 11

תגובה...
תווים.
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.