קיה EV6, הקרוסאובר החשמלי הייעודי הראשון של קיה, הוצג לראשונה במרץ 2021 והיה אמור לנחות בישראל לקראת סוף שנת 2021, כפי שאתם כבר יודעים זה קרה בפועל רק בסוף 2022 וגם זה, רק במלאי מצומצם של כמה מאות יחידות. המלאי הזה יתחדש במהלך שנת 2023 אך בתמחור שונה בשל עליית המס שתיכנס לתוקף בינואר 2023.
קיה EV6 מבוסס על פלטפורמת E-GMP של קבוצת יונדאי, פלטפורמה מודולרית ייעודית להנעה חשמלית בארכיטקטורת 800V המשרתת כיום את יונדאי איוניק 5, יונדאי איוניק 6 וג'נסיס GV60 ובעתיד הקרוב תשרת דגמים חשמליים נוספים. המתנו זמן רב לקיה EV6 ועכשיו השאלה היא האם ההמתנה הזו הייתה משתלמת, אז בלי תוספות מיותרות פשוט נצא לדרך.
קיה EV6 2WD - חוות דעת בקצרה
הטוב
- ביצועי יחידת ההנעה החשמלית
- נצילות אנרגטית גבוהה
- אבזור עשיר
- מפרט מלא של מערכות בטיחות
- מרווח ענק לנוסעים ומטען
- נוחות נסיעה
הפחות טוב
- נוחות נסיעה על שיבושים בעיר
- איכות חומרים וגימור
- היגוי מלאכותי
- מחיר
- EV6 2WD פרימיום - 249,000 ₪
- EV6 AWD GT ליין - 299,000 ₪
EV6 - תא הנוסעים:
אם תא הנוסעים של האיוניק 5 תוכנן במחשבה על מיניוואן, כלומר מאוד אוורירי, עם צבעים בהירים, תקרה גבוהה, שטח חלונות גדול ועוד, זה של ה- EV6 תוכנן להעניק תחושה של רכב הפונה לנהג, אם תרצו ספורטיבי למראה ותחושה והוא אמנם מאוד מרווח אך פחות אוורירי מזה של האיוניק 5. העיצוב החיצוני מרהיב ומודרני למראה וכן, בהחלט גם על הצד הספורטיבי יותר. לקיה EV6 אורך של 4,680 מ"מ, רוחב של 1,880 מ"מ, גובה של 1,550 מ"מ ובסיס גלגלים ענק של 2,900 מ"מ - היתרון של הנעה חשמלית.
התרגום של זה בפועל הוא שלקיה EV6 תא נוסעים מאוד מרווח, בפועל ובתחושה, גם מלפנים ובמיוחד מאחור עם מרווח ענק לברכיים, רצפה שטוחה לחלוטין וספסל רחב המאפשר להושיב שלושה נוסעים בוגרים או שלושה מושבי בטיחות. מפתח הדלתות מאחור רחב מאוד כך שקל יחסית להיכנס ולצאת או להושיב ילדים במושבי בטיחות. המושב האחורי אמנם לא נע על מסילה כמו באיוניק 5 אך ישנה אפשרות להטייה משמעותית של משענות המושבים.
מה פחות טוב? בשל הרצון להשיג מקדם גרר נמוך התקרה נמוכה יחסית ולזה מספר חסרונות. מי שגבוה יחסית (אני 185 ס"מ) צריך להתכופף יתר על המידה בכניסה לרכב, מלפנים או מאחור, ואת מושב הנהג צריך להוריד למצב הנמוך ביותר אחרת הראש כל הזמן נתקע בתקרה (בשל חלון הגג). מרווח הראש מאחור מספק אך הוא לא גדול במיוחד והשילוב של קורת A קדמית רחבה, זווית הקורה ומיקום מראות הצד, גורמים לכך ששדה הראייה לצדדים לא מוצלח. בנוסף לכך, המושבים הקדמיים מעוגנים נמוך יחסית כך שלנוסעים מאחור אין ממש מקום להכניס את כפות הרגליים מתחת למושבים.
עם המסכים הגדולים, תאורת האווירה העשירה והעיצוב המושקע התחושה מעמדת הנהג נעימה ומודרנית אך יש לציין כי הגימור ואיכות החומרים לא הולמים רכב בסכום של רבע מיליון שקל ומעלה. מרבית הפלסטיקה היא מהסוג הפשוט למראה ומגע, הפלסטיק השחור מבריק שנעשה בו שימוש רב הוא לא רק מגנט לאבק וטביעות אצבע אלא גם מוזיל את המראה ובקיצור, המחיר פרימיום אך התחושה היא למעשה אף פחות איכותית מזו שהספורטאז' יודע לספק. זה תקף במיוחד למי שיושב מאחור, שם לדוגמה גב המושבים הקדמיים כולו מפלסטיק קשיח וזול למראה ומגע. כל אחד והתפיסה שלו, אבל ברכב של רבע מיליון שקל אתה מצפה לאיכות גבוהה יותר של גימור וחומרים, למושבים מפנקים יותר, מערכת שמע איכותית יותר ועוד. לפני שצועקים עלי, זה תקף גם לרכבים כגון טסלה מודל Y, רכב עם תא נוסעים באיכות עממית אך עם תג מחיר גבוה מאוד.
EV6 - שימושיות:
אולי אין כאן את הקונסולה המרכזית שנעה על מסילה כמו באיוניק 5, אך מעבר לכך קיה EV6 מספק תא נוסעים שימושי מאוד עם מספר תאים גדולים ונגישים, שקעי טייפ C לכל הנוסעים, משטח טעינה אלחוטי מהיר (15W) עם מחוון טעינה ועוד. זה אולי לא מיניוואן עם שלל פטנטים לאחסון אך זה בהחלט מספק ומוצלח לשימוש משפחתי. מה קצת פחות טוב? אמנם יש מקום לבקבוקים גדולים בתאים בדלתות אך התאים עצמם קטנים בסך הכל ולא לכל אורך הדלת, תא הכפפות בגודל מצומצם יחסית ומשום מה, החיבור לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי מתבצע דרך שקע טייפ A המותקן על הרצפה כך שבכל פעם שתרצו לחבר את הסלולרי תאלצו להתכופף, לחבר ולהניח את המכשיר בתא הגדול ליד. תעשו לעצמכם טובה ופשוט תרכשו מתאם אלחוטי לאנדרואיד אוטו/אפל קארפליי, יש המון כאלו בשוק, וכך תחסכו מעצמכם את כל הטרחה הזו בכל כניסה לרכב.
תא המטען האחורי גדול (520 ליטר) עם מפתח רחב ומאוד נוח לשימוש. ברצפת תא המטען יש מקום ייעודי לאחסון וילון תא המטען וכן מקום ייעודי לערכת תיקון התקרים. קיפול המושבים יכול להתבצע בקלות גם מתא המטען ואז מתקבל תא שטח יחסית - שימו לב שמשענות המושבים ננעלות למקומן בעת הקיפול ויש לשחררן באמצעות מנוף כיוון המשענת. בנוסף לתא המטען האחורי יש גם תא מטען קדמי, 52 ליטר בדגם הנעה אחורית ו-20 ליטר בדגם הנעה כפולה, אך הפתיחה שלו מתבצעת רק באמצעות פתיחה של מכסה המנוע כך שהוא פחות שימושי לשימוש יום יומי. בתא המטען תמצאו גם את ברז שחרור החירום לשקע הטעינה במידה ולא ניתן לשחרר את כבל הטעינה.
EV6 - אבזור נוחות:
רמת הגימור פרימיום הזמינה בדגם EV6 2WD הנבחן כוללת, בין היתר: לוח מחוונים דיגיטלי "12.3 ומערכת מולטימדיה "12.3, אנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, מספר שקעי USB מלפנים ומאחור (רובם טייפ C), חיישני חניה קדמיים ואחוריים, בלם יד חשמלי עם Auto Hold, מושב נהג חשמלי עם זכרונות, ריפודי עור משולב בד, תאורת LED מלאה, חיישני תאורה וגשם, מפתח חכם, תאורת אווירה, משטח טעינה אלחוטי, חלון גג חשמלי, חישוקי סגסוגת "19 ועוד. קיה EV6 - מפרט טכני מלא להורדה.
רמת הגימור GT-Line, הזמינה רק בדגם EV6 AWD הנעה כפולה, מוסיפה לרשימה תאורה ראשית אדפטיבית Matrix LED, כיוון חשמלי גם למושב הנוסע, חימום ואוורור למושבים הקדמיים, חימום להגה ולמושבים מאחור, ריפודי עור משולב באלקנטרה (מחומרים ממוחזרים), דלת תא מטען חשמלית, מתאם V2L, שקע 220V במושב האחורי, מצלמת 360 מעלות ומערכת חניה אוטומטית.
זה החלק היבש. בפועל, וכרגיל אצל קיה, הושקעה מחשבה רבה בהנדסת האנוש ובממשקים כך שקל ללמוד ולתפעל את כל מערכות הרכב די מהר. מערכת המולטימדיה פשוטה לתפעול, עם מסך איכותי ומגיבה מהר, ממשק אפל קארפליי מוצג על מסך מלא אך אנדרואיד אוטו רק על חלק מהמסך, זה ישתנה בגרסת 8.6 של אנדרואיד אוטו עם ממשק coolwalk שיתפרס על כל המסך. לוח המחוונים הדיגיטלי גדול וברור, הוא מספק פידבק על פעולות שונות כמו כיוון המגבים או התאורה (רעיון מוצלח מאוד), אך לטעמי חסרים מצבי תצוגה - יש שלוש ערכות נושא אך הן לא באמת שונות האחת מהשנייה. איכות מערכת השמע לא יותר מסבירה בלבד, זה בסדר למי שנוהג לשמוע שיחות ברדיו או הסכת, אך למי שחובב מוזיקה זה פשוט לא זה.
מתחת למסך מערכת המולטימדיה נמצא ממשק מגע רק תפקודי המאפשר, בלחיצה על כפתור מגע, לשלוט על בקרת האקלים או על מערכת השמע. זה עובד באופן מוצלח בסך הכל, אך בתכלס היה עדיף אם היה כפתור עוצמת שמע נפרד וזהו כי לפעמים תגלו שאתם משנים את הטמפרטורה ולא את עוצמת השמע בתפעול עיוור.
EV6 - מערכות בטיחות מתקדמות:
קיה EV6 מצויד בשפע של מערכות בטיחות מתקדמות ולדגם ציון גבוה במבחני הריסוק. כרגיל אצל קיה המערכות האלו פועלות באופן מלוטש, עם הנהג ולא נגדו, כך שהם לא גורמות לנהג רצון לנתק אותן. בקרת השיוט האדפטיבית פועלת היטב וניתן להפעילה בכל מצב, כלומר גם באמצע הפקק. היא אמנם מהסוג החכם שלומד את הנהג והיא מתאימה את פעולתה בהתאם לסגנון הנהיגה אך לטעמי זה עדיין פחות טבעי מהרצוי. הערה נוספת למערכת הזו היא טווח הזיהוי, אם הכביש פתאום ריק מרכבים קדמיים ואתם מתקרבים במהירות לרכבים שעומדים ברמזור, המערכת לא מגיבה בזמן ודורשת מהנהג לבלום לפני שהיא תעשה זאת. במערכת המולטימדיה יש מסך ייעודי לתפעול ושינוי מערכות הבטיחות בצורה ברורה עם הסברים על כל מערכת והמשמעות של כל שינוי.
EV6 - נוחות נסיעה:
לקיה EV6 מתלים על הצד ההדוק יותר לעומת האיוניק 5 הרכה, אך בשום צורה זה לא נחשב לכיול קשיח. על מרבית הכבישים נוחות הנסיעה טובה מאוד ואף משובחת, רך ומרוסן היטב. המקום בו המתלים מתקשים לספק את אותה נוחות טובה זה בהוצאת העוקץ משיבושים, במיוחד קטנים, במהירות נמוכה, אז למתלים אין מענה ותרגישו כל פגם בכביש - זה לא קשיח ומקפץ, פשוט תרגישו את השיבושים ולפעמים תא הנוסעים ירעד במעט.
חלק בלתי נפרד מנוחות הנסיעה אלו המושבים, לקיה EV6 מושבים על הצד הרחב כך שהם מתאימים גם לנוסעים גדולי גוף, אך חסרה תמיכת צד ובהחלט שחסרה גם תמיכה טובה לגב התחתון, אלו לא מושבים שהייתי מגדיר כנוחים ומפנקים אלא כמושבים סבירים בלבד וחבל, שכן ה- EV6 היא כאמור מכונית נוחה למדי. בכל הקשור לבידוד רעשים, מערכת ההנעה חרישית ובידוד הרעשים טוב בסל הכל, אך בכל מהירות תשמעו רעשי כביש מהצמיגים ומעל ל-110 קמ"ש יצטרפו גם רעשי רוח, לא באופן מטריד אך זו לא נסיעה חרישית של רכב פרימיום. אפרופו רעשים, בגרסה המשווקת בארץ אין את מערכת Active Sound היוצרת סואנד רקע "חללי" דרך מערכת שמע המשתנה בהתאם למידת הלחיצה על דוושת התאוצה.
EV6 - מערכת הנעה חשמלית וטווח נסיעה:
את קיה EV6 תוכלו לרכוש בשלב זה בדגם הנעה אחורית עם 229 כ"ס ו-35.7 קג"מ, מספיק לנתון תאוצה 0-100 קמ"ש של 7.3 שניות ולמהירות מרבית של 188 קמ"ש, או בדגם הנעה כפולה עם 325 כ"ס ו-62 קג"מ וכאן זה מספיק לנתון 0-100 קמ"ש של 5.2 שניות. לשני הדגמים סוללה בקיבלות של 77.4kWh המאפשרת על הנייר טווח נסיעה של 528 ק"מ או 484 ק"מ בהתאמה.
הדגם הנבחן כאן הוא כאמור דגם ההנעה האחורית 229 כ"ס. את נתון התאוצה הרשמי של 7.3 שניות אין כל בעיה לאמת עם מכשיר מדידה מדויק (נבדק במצב טעינה של 60%) ועם נתון 80-120 קמ"ש של 4.7 שניות לא תתקשו לבצע עקיפות בזריזות. הביצועים מספקים בהחלט ועד 80 קמ"ש התחושה זרירה למדי ומשם והלאה זה מספק כמו משפחתית בנזין חזקה אך כבר אין את "הבעיטה" של המומנט. לרשות הנהג אפשרות בחירה מבין 3 מצבי נהיגה, אקו, רגיל וספורט, באמצעות כפתור ייעודי על גלגל ההגה. במצב אקו המערכת מגיבה באופן מתון מאוד לדוושת התאוצה והבלימה הרגנרטיבית חזקה, המצב הרגיל פשוט מרגיש רגיל ובמצב ספורט התגובה לדוושת התאוצה מיידית חדה ומיידית יותר.
בקיה השכילו לא לבזבז את הכוח על שחיקת הגלגלים האחוריים (מישלין פרמסי 4 מצוינים) ולכן גם בלחיצה מלאה על דוושת התאוצה ממצב עמידה לא תרגישו סחרור של הגלגלים ומערכת בקרת המשיכה לא צריכה להתערב, זה נכון גם במקרי קיצון של הפניית ההגה ולחיצה מלאה, תופעה שתגרום להיגוי יתר ברכבי הנעה אחורית חזקים, כאן זה פשוט לא קורה. אם זה היה רכב ספורטיבי זה היה מקור לתלונה, ברכב כזה המיועד לקהל הרחב זו מצוין וזאת בניגוד ללא מעט רכבים מסין בהם אין שליטה טובה על המומנט ביציאה מהמקום.
מערכת ההנעה החשמלית חרישית ולזכותה של קיה יש לציין כי הרמקול החיצוני, הפועל עד 30 קמ"ש בכדי להזהיר הולכי רגל, כמעט ולא נשמע בחלל תא הנוסעים, בניגוד לרכבים אחרים, שוב מסין, בהם הרעש הזה פשוט מטריד.
בלימה רגנרטיבית: קיה EV6 מצויד במערכת בלי רגנרטיבית מהסוג המעולה יחד עם מערכת בלימה מכנית המספקת תחושה טבעית ועוצמה מספקת. באמצעות מנופים על גלגל ההגה אתם יכולים לבחור מבין 5 דרגות עוצמה שונות, החל מביטול מוחלט ועד למצב i-Pedal בו העוצמה מרבית ועד לעצירה מלאה - מה שנקרא נהיגה בדוושה אחת. לאחר הסתגלות קלה, זה המצב בו תרצו לנהוג כל הזמן כי הוא באמת מאפשר נהיגה בדוושה אחת ב-99% ממצבי הנהיגה והפעולה מאוד טבעית ומעודנת - תענוג בפקקי תנועה.
מה עם טווח הנסיעה? לכל נהג סגנון נהיגה אחר ולזה כמובן השפעה מכרעת על צריכת האנרגיה וטווח הנסיעה. נסיעה נינוחה של 30 ק"מ בבוקר, כלומר קצת נסיעה על כ-100 קמ"ש והמון זמן בפקקים, הסתיימה עם צריכת אנרגיה של 14.8kWh לכל 100 ק"מ, שזה בערך 520 ק"מ, אך נסיעה נמרצת מאוד של 120 ק"מ הסתיימה עם צריכה של 22kWh לכל 100 ק"מ וזה בערך 350 ק"מ. יש אין ספור מבחני במרשתת ואם נסכם את כולם, תצפו לטווח שהוא כ-90% הטווח המוצהר לנהיגה משולבת, כלומר כ- 470 ק"מ.
בכל הקשור לטעינה, לדגם מטען פנימי המאפשר טעינה ביתית AC בהספק של עד 11kW כך שטעינה מלאה 0-100 אחוז אורכת כ- 7 וחצי שעות וטעינה מהירה אפשרית עד להספק של 350kW אך לא תמצאו בסביבה מטען כזה בישראל.
EV6 - ניהוג והתנהגות כביש:
למרות המראה הדינמי והביצועים המספקים, אל תצפו כאן לרכב עם ערכים של רכב ספורטיבי, את זה קיה שמרה לדגם EV6 GT. יש כאן את כל מה שאפשר לצפות לו מרכב מודרני כמו רמת אחיזה גבוהה, התנהגות צפויה והנעה אחורית שתרגישו אותה קצת דוחפת את האף בסיבובים. במילים אחרות, קיה EV6 מספקת לאוחז בהגה תחושת ביטחון ברכב וזה בדיוק מה שאנחנו רוצים לפגוש ברכב מסוג זה. מי שכן ניסה לנהוג ברכב אופן נמרץ יגלה די מהר את המגבלות בשל המשקל הגבוה, רכינת המרכב המשמעותית המשפיעה על התגובה האיטית יחסית של הרכב לשינויי כיוון חד.
תגבור ההיגוי משתנה בהתאם למהירות הנסיעה, קל בעיר וכבד למדי מחוץ לעיר, שם הוא גם הופך למהיר יחסית. המשקל נכון ובהחלט מתאים למהירות הנסיעה, אך זה לא היגוי ספורטיבי, אין מספיק משוב, התחושה מאוד מלאכותית, המרכוז חזק בצורה היוצרת תחושה לא מוצלחת של סיבוב קפיץ ובכלל, זה רכב חשמלי כבד שלא מרגיש בבית עם משחקי היגוי ואחיזה.
קיה EV6 2WD - סיכום מבחן:
קיה EV6 היא מכונית מלוטשת, היא מספקת מרווח מעולה לנוסעים ומטען, היא שימושית מאוד בזכות תכנון מוצלח של תא הנוסעים, הטכנולוגיה עדכנית (גם אם חסרה שליטה מרחוק) וקלה לתפעול, מערכת ההנעה החשמלית והבלימה הרגנרטיבית מוצלחות מאוד, הביצועים מספקים בהחלט, גם בדגם הבסיס, וכך גם טווח הנסיעה.
אם נשווה את קיה EV6 לרכבים חשמליים מסין המשווקים בישראל, אין ספק שה- EV6 מתעלה על כולם בכמה רמות, אך הבעיה של קיה EV6, כמו הרבה מכוניות חשמליות זה המחיר. אם המחיר היה עומד על כ- 200,000 שקל, גם זה לא מחיר עממי במיוחד, אז היה קל יותר להמליץ על הדגם אך במחיר של 250,000 שקל ומעלה, אי אפשר שלא לשפוט את קיה EV6 במונחים של רכב פרימיום ובתחום זה, היא פשוט לא שם. בישראל המילה הנעה חשמלי הפכה לסוג של מילת קסם לפתיחת הארנק לרווחה, אבל צריך לזכור שבסוף זו רק צורת הנעה אחרת, נעימה, שקטה וחלקה יותר, אך זה הכל, מעבר לכך רכב חשמלי הוא רכב ככל רכב אחר והוא לא יודע להכין קפה או להוציא את הילדים מהגן.
כל הרכבים כיום יקרים באופן מופרך והרכבים החשמליים, ברובם, בכלל כבר הגיעו לספירה דמיונית. קיה EV6 הוא רכב מלוטש שמספק המון אך הוא לא מספק חווית פרימיום התואמת את תג המחיר שהוא מקביל ללא מעט דגמי פרימיום חשמליים.