סטורדוט (StoreDot) הישראלית חושפת סוללות 4680 שלטענת החברה תאפשרנה טעינה מהירה של רכב חשמלי ב-10 דקות בלבד - טעינה מלאה ולא רק עד 80%. סטורדוט היא חברת הזנק הממוקמת בהרצליה ומתמחה בפיתוח פתרונות טעינה מהירים לתחום הרכב החשמלי בצורה הוליסטית כלומר בפיתוח טכנולוגיית ניהול טעינה וגם בפיתוח סוללות מתקדמות לשימוש ברכב חשמלי בצורת צילינדר או פאוץ'.
אם גודל הסוללה, 4680 - קוטר של 46 מ"מ וגובה של 80 מ"מ, נשמע לכם מוכר אתם לא טועים שכן זה בדיוק הגודל הפיסי של הסוללות שטסלה פיתחה ואמורה להתחיל לייצר בתחילת 2022 עבור הרכבים החשמליים שלה. מרבית תעשיית הרכב משתמשת בסוללות בצורת פאוץ' גמיש שהייצור שלהן יקר ומורכב יותר אך התצורה הזו מאפשרת לייצר סוללות עם התנגדות פנימית נמוכה - אחד המדדים החשובים ביותר לביצועים של הסוללה בשימוש ברכב חשמלי. סוללות בצורת צילינדר כמו סוללות 4680 קלות יותר לייצור, יכולות לעשות שימוש בפסי ייצור קיימים (עם התאמות קלות) וגם זולות יותר לייצור באופן יחסי. יש כמובן עוד סיבות רבות לבחור בתצורה זו או זו אך זה כבר נושא לדיון אחר.
סללות ה-4680 של סטורדוט הן סוללות מסוג Li-ion Silicon-dominant והפיתוח שלהן ערך 3 שנים בשיתוף עם אוניברסיטת ווריק הבריטית ובמימון חלקי בשווי 20 מיליון דולר של חברת האנרגיה בריטיש פטרוליום. טכנולוגיית ההדקים שפותחה עבור הסוללה הזו, הרכיב החשוב ביותר בכל סוללה הקובע את הביצועים שלה ומקשר בין המטען החיובי לשלילי של הסוללה, תשמש גם את סוללות הפואץ' של החברה ולפי סטורדוט הטכנולוגיה הזו מאפשרת לייצר סוללות בטוחות, אמינות ויציבות וכמובן עם יכולת טעינה אולטרה מהירה.
בשלב זה החברה לא ממש מספק נתונים טכניים של הסוללה, כגון זרם טעינה מרבי, זרם פריקה רצוף מרבי, קיבולת, התנגדות פנימית ועוד ובכל מקרה, בחברה מדברים עם ייצור רק בשנת 2024 כך שסביר להניח כי הפיתוח כלל לא הסתיים. במילים אחרות כנראה שיש קונספט מוכח, אב טיפוס עובד, אך מכאן נדרש להביא את זה לייצור המוני וזה אתגר לא קטן.
על חברת סטורדוט סביר להניח שכבר שמעתם בהקשר אחר, בשנת 2014 החברה הציגה אב טיפוס לטעינה מהירה של מכשיר סלולרי ב-30 שניות אך כפי שאתם יודעים הפיתוח הזה לא הגיע בסוף לידי מימוש.