CATL, יצרנית הסוללות הגדולה בעולם לרכבים חשמליים, חושפת סוללה חדשה, "Shenxing Supercharge Battery", שלפי החברה תאפשר בזמן טעינה של 10 דקות להוסיף טווח נסיעה של 400 ק"מ. לפני הכל, קחו בחשבון כי מדובר ב-400 ק"מ בתקן הסיני כך שבפועל מדובר כנראה בתוספת של כ-300 ק"מ בזמן טעינה של 10 דקות.
גם אם מדובר רק ב-300 ק"מ ולא 400 ק"מ, זה עדיין נתון מרשים מאוד כאשר לוקחים בחשבון כי מדובר בסוללות מסוג LFP. לפי CATL, הסוללה החדשה של מאפשרת טעינה בזרם גבוה של 4C, כלומר פי 4 מקיבולת התאים המרכיבים את הסוללה וזה נחשב לנתון מרשים מאוד. רק כדי לסבר את האוזן, אם ניקח לדוגמה סוללת 21700 בקיבולת של 5000mAh, אלו סוללות שטסלה עושה בהם שימוש בדגמים שלה, מדובר בזרם טעינה של 20A, נתון יוצא דופן שלא הכרנו עד היום בתחום סוללות LFP לרכב חשמלי.
לפי CATL, הסוללה החדשה שלה תוכל לספק טעינה מהירה ואת אותם הביצועים בטווח רחב של טמפרטורות, גם בטמפרטורות נמוכות במיוחד. החברה מציגה לדוגמה טעינה של 0% עד 80% בטמפרטורה של 10- מעלות בזמן של 30 דקות.
לא פחות חשוב, לא מדובר באיזה פיתוח לעתיד הרחוק אלא בסוללות אותן CATL תחל לייצר כבר ברבעון האחרון של השנה ורכבים ראשונים שיעשו שימוש בסוללה הזו יעלו על הכביש ברבעון הראשון של 2024. למעשה החברה כבר מציינת כי אחד הדגמים הראשונים שיעשו שימוש בסוללה הזו יציע טווח נסיעה של 700 ק"מ - בתקן הסיני.
הנתונים מרשימים אך כמובן שחסרים לנו עוד נתונים טכניים כדי לדעת האם מדובר בפריצת דרך של ממש, כמו הצפיפות האנרגטית של הסוללה, המשקל, אורך החיים ועוד. אם יש חברה שעבורה אלו חדשות רעות זו כמובן BYD שעד היום נחשבה למובילה בתחום סוללות ה- LFP וכעת טכנולוגיית הסוללות שלה נחשבת לנחותה.
אם אתם לא שוחים בתחום הסוללות לרכב חשמלי, אז בקצרה: סוללות LFP - lifepo4 נחשבות לסוללות זולות יותר לייצור ובעיקר בטוחות יותר לעומת סוללות ליתיום-יון מסוג NMC. יתרון נוסף של סוללות LFP הוא אדישות לטעינה ל-100% ואורך חיים גדול יותר (מספר גדול יותר של מחזורי טעינה) לעומת סוללות NMC. אם כך מדוע לא כולם עושים שימוש בסוללות מסוג זה? כי הצפיפות האנרגטית של סוללות LFP נמוכה יותר משמעותית מזו של סוללות NMC כך שלאותה קיבולת סוללת LFP תהיה גדולה יותר פיזית וכבדה יותר. מסיבות אלו, לרוב נמצא סוללות LFP רק בגרסאות כניסה ולא בדגמים בכירים עם טווח ארוך יותר.