את ה- Aion Y החשמלי חברת GAC הציגה אשתקד בסין כקונספט ולאחרונה היא החלה לשווק בסין את גרסת הייצור של הדגם. GAC Aion Y הוא הדגם שמחליף בחברה את GAC GE3 החשמלי וזה גם מה שצפוי לקרות בישראל בשנה הבאה. רק נזכיר לכם כי Aion הוא מותג ייעודי לרכבים חשמליים של קבוצת GAC הסינית. את הדגמים החשמליים של GAC מייבאת ומשווקת בישראל חברת אוריון מוביליטי, חברה מבית קבוצת יוניון המשווקת בישראל גם את רכבי טויוטה.
בניגוד ל- GE3 שהתבסס על פלטפורמה של דגם בנזין מקביל, Aion Y מבוסס על פלטפורמה ייעודית לרכב חשמלי (GEP 2.0) כך שהדגם נהנה מכל היתרונות של פלטפורמה כזו, כולל רצפה שטוחה לחלוטין ובסיס גלגלים ארוך של 2.75 מטר (לעומת 2.56 מטר ב- GE3) על מידת אורך קומפקטית של 4.41 מטר (לעומת 4.35 מטר) וכך מתקבל רכב עם מושב אחורי מרווח מאוד מבלי להיות רכב גדול המסורבל יותר לתמרון וחנייה. Aion Y גם רחב יותר (1.87 מטר) וקצת גבוה יותר (1.645 מטר).
בתחום ההנעה, בשוק הסיני GAC משווקת את הדגם עם מבחר של שני מנועים (קדמיים) בהספקים של 96 כ"ס או 184 כ"ס ועם מומנט מרבי זהה של 22.9 קג"מ, זאת לעומת מומנט גבוה משמעותית בדגם GE3 העומד על 29.5 קג"מ. את המנוע החלש יותר ניתן לקבל עם סוללה בקיבולת של 60kWh בלבד ואת זה החזק עם סוללה בקיבולת של 70kWh או 80kWh (קיבולט ברוטו). התאים המרכיבים את הסוללה הם מסוג חדש, LFP או בשם המוכר יותר Lipo שהוא קיצור של LiFePO. אלו למעשה אותן סוללות בהן טסלה עושה שימוש במודל 3 המגיעה לישראל מסין - אותה טכנולוגיית סוללות ליתר דיוק. באיון מבטיחים כי לסוללה הזו אורך חיים של מעל ל-600,000 ק"מ.
בשוק הסיני עדיין מפרסמים את טווח הנסיעה בתקן NDEC המיושן ולא בתקן WLTP לכן טווח הנסיעה אופטימי מאוד עם 410 ק"מ, 500 ק"מ או 600 ק"מ בהתאם לגודל הסוללה. בתקן WLTP זה צפוי לצאת כ-100 ק"מ פחות כך שמדובר בטווחים של כ- 310 ק"מ, 400 ק"מ ו-500 ק"מ.
תא הנוסעים של הדגם מציג עיצוב מודרני וצעיר והוא מצויד בכל הטכנולוגיה העדכנית ביותר, כולל לדוגמה קישוריות 5G מהירה למערכת המולטימדיה לטובת שירותי רשת ועדכוני OTA למערכת. המסך המרכזי הענק בגודל "14.6 והוא ניתן לתפעול באמצעות מגע או פקודות קוליות. לצד המסך המרכזי נמצא לוח מחוונים דיגיטלי וגלגל הגה שנכנע לטרנד של שימוש בכפתורים קפסטיביים במקום כפתורים פיזיים. בנוסף נמצא גם משטח טעינה אלחוטי, שימוש במכשיר הסלולרי כמפתח לרכב (כמו בטסלה על בסיס BT) ועוד. למערכת המולטימדיה יכולות מתקדמות מאוד, כמו זיהוי פנים והפעלה אוטומטית של פרופיל נהיגה, זיהוי מחוות ידיים ואף זיהוי הבעות פנים לשינוי האווירה בתא הנוסעים בהתאם אך אלו מבוססות כמובן על שירותי רשת הקיימים בסין בלבד כך שאין טעם להרחיב בנושא שכן זה לא רלוונטי כלל לשוק המקומי שלנו.
לצד אבזור הנוחות נמצא גם מפרט מרשים של מערכות בטיחות וסיוע מתקדמות תחת מערכת ADiGo 2.0 (שתשודרג בעתיד לגרסת 3.0 מתקדמת יותר). המערכת מציעה, לדוגמה, חניה אוטונומית בחניון בלחיצת כפתור כולל איתור מקום החניה, בקרת שיוט אדפטיבית עם שמירה על מרכז הנתיב, בלימה אוטונומית, זיכרון של 150 המטרים של הנסיעה ונסיעה לאחור באופן אוטונומי בלחיצת כפתור, זיהוי תמרורים, אור גבוה אוטומטי ועוד.
GAC GE3 שווק בישראל בתקינה אירופאית חלקית ולכן היה ניתן לשווק את הדגם בהגלה של עד 400 יחידות, בשלב זה גם ל- Aion Y אין תקינה אירופאית מלאה אך באוריון מוביליטי עובדים על הנושא כך שלדגם תהיה כזו כך שלא תהיה הגבלה במספר היחידות. בנוסף, חלק מהטכנולוגיה בדגם לא תהיה זמינה בשל נושאים הקשורים במשרד התקשורת (כל נושא הקישוריות) וחוקי תעבורה שונים שלא יאפשרו שימוש בחלק מהיכולות האוטונומיות.
בשלב זה אין עדיין לוח זמנים מדויק לשיווק דגמי Aion בישראל אך זה יקרה במהלך השנה הבאה. דגמי Aion יוצגו באולם תצוגה ייעודי למותג שנבנה בימים אלו בהרצליה פיתוח. GAC Aion Y הוא כמובן לא הדגם היחידי של Aion שישווק בישראל, בשנה הבאה ישווק גם ה- Aion V הגדול יותר.