כחמש שנים לאחר שהציגה לראשונה את המשאית החשמלית שלה, הסמי-טראק, טסלה מוכנה כעת להתחיל לספק את המשאיות ללקוח הראשון שלה, פפסיקו - ענק המזןן והמשקאות האמריקאי. אמנם מדובר באיחור משמעותי של כשלוש שנים אך בשורה התחתונה המוצר כאן והוא בא להתחרות באחד הסגמנטים המאתגרים ביותר בו נתוני תאוצה או כוח הם לא החלק המשמעותי אלא עלות תחזוקה, אמינות, עלות תפעול ובקיצור, כל דולר שאפשר לחסוך נחשב ליתרון ובטסלה מבטיחים כי החיסכון הוא משמעותי מאוד לעומת משאיות דיזל.
המספרים היבשים, כלומר המפרט הטכני עליו טסלה הצהירה לפני כחמש שנים נותר ללא שינוי והם עדיין מרשימים כפי שהיו. טסלה כידוע לא נוהגת לפרסם את נתוני הסוללה או את נתוני ההספק והמומנט והיא מסתפקת תמיד רק בנתוני טווח או תאוצה, במקרה של הסמי טראק זה אומר טווח נסיעה של 483 ק"מ בדגם הבסיס או 805 ק"מ בדגם הטווח הארוך, נתון תאוצה 0-96 קמ"ש של 20 שניות ויכולת לשמור על המהירות המרבית המותרת של המשאית עד לשיפוע של 6 מעלות. כל הנתונים האלו הם לעומס מלא והם מרשימים מאוד למשאית. דרך אגב, אם המשאית לא סוחבת כלום נתון התאוצה שלה עומד על 5 שניות בלבד!.
המשקל המרבי הכולל של הסמי-טראק עומד על 37,195 ק"ג שזה המשקל המרבי המותר למשאית חשמלית מהקטגוריה הזו בשוק האמריקאי. יש לציין כי הרגולטור אפשר למשאיות חשמליות לחרוג מתקנות המשקל כך שלעומת משאית דיזל מקבילה מדובר בתוספת של 900 ק"ג למשקל הכולל המותר בשוק האמריקאי ובתוספת של 2000 ק"ג בשוק האירופי. מה שטסלה לא מציינת הוא את המשקל העצמי של המשאית שלה, שזה הנתון המשמעותי ביותר המאפשר לבצע השוואה לעומת כושר הנשיאה של משאית דיזל מקבילה.
מערכת ההנעה של הסמי-טראק נבנתה באותה טכנולוגיה של מערכת ההנעה של המודל S פלייד, כולל לדוגמה רוטור שמותקן על שרוול מקרבון קל משקל להגדלת הנצילות ושיפור תגובת המנוע. כמו במודל S פלייד יש כאן שלושה מנועים חשמליים, אחד קדמי ושניים אחוריים המותקנים כולם על הגלגלים מאחור כך שהגלגלים הקדמיים ביותר עוסקים רק בהיגוי המשאית. המנוע הקדמי, בגודל של כדור פוטבול בסך הכל, מחובר כל הזמן אל הגלגלים והוא האחראי הבלעדי על הנעת המשאית במהירות קבועה/בזמן שיוט בכביש המהיר, שני המנועים הנוספים מאחור מנותקים ממערכת ההנעה,לטובת הגדלת הנצילות ומתחברים בחזרה בזמן האצה או בזמן בלימה.
עם כל הכבוד לכוח, למהירות ולנתוני הביצועים, ההישג החשוב והמשמעותי יותר נמצא דווקא בכוח הבלימה של המשאית המושג באמצעות מערכת הבלימה הרגנרטיבית. לשמור על מהירות קבועה ונשלטת בירידה זו אתגר לכל משאית עמוסה ואם יש צורך לבלום ממושכות בזמן הזה זה אתגר גדול מאוד למערכת הבלימה, עם מערכת בלימה רגנרטיבית כל זה הופך למשחק ילדים שכן לא רק שהמערכת מסוגלת לשמור על מהירות קבועה בירידה במדרון היא גם מסוגלת לבלום את המשאית באופן משמעותי מאוד עוד לפני שהמערכת המכנית צריכה להיכנס לשימוש. במשאית במשקל של 37 טון לכל זה השפעה משמעותית על הבטיחות של הנהג ושאר משתמשי הדרך שכן לאף אחד לא מפריע ממש שמשאית מזדחלת בעלייה בשל מחוסר בכוח, אך משאית שמתקשה לבלום בירידה זה כבר מתכון לאסון.
בכל רכבי טסלה ישנה סוללה הפועלת במתח של 400V אך בסמי-טראק הסוללה פועלת במתח של 1000V, לא רק עבור המומנט הרב שהמנועים החשמליים צריכים לייצר אלא בעיקר עבור טעינה מהירה בהספק גבוה במיוחד של עד 1000kW, פי 4 לעומת שאר דגמי טסלה. טעינה מהירה של הסמי-טראק מאפשרת טעינה של עד 70% מקיבולת הסוללה בזמן של 30 דקות, טעינה מלאה ככל הנראה כבר תדרוש הפסקת שינה. עבור עמדות הטעינה הייעודיות של הסמי-טראק טסלה פיתחה כבלי טעינה חדשים V4 בכדי לשמור על עובי ומשקל נוחים לשימוש ועדיין לאפשר טעינה בהספק גבוה שכזה. דרך אגב, במהלך אירוע ההשקה מאסק רמז כי גם לטסלה סייברטראק תהיה יכולת טעינה מהירה שכזו.
כמו כל דגמי טסלה גם כאן נמצא תא נוסעים מינימליסטי מאוד כאשר בניגוד למקובל כאן הנהג יושב במרכז תא הנוסעים ולא בצד שמאל (או ימין בהתאם למדינה). במקום מסך מרכזי אחד בכל דגמי החבר האחרים, כאן נמצא שני מסכי "15, אחד כמו בכל שאר דגמי טסלה עם כל מה שאפשר לצפות לו ממערכת מולטימדיה מתקדמת והשני עבור תפעול ייעודי למשאית. בנוסף, המסכים משמשים גם כסוג של מראות צד דיגיטליות המאפשרות להציג עבור הנהג את כל השטחים המתים. לצד כל זה כמובן שנמצא גם את כל מערכות הבטיחות המתקדמות של החברה.
משאיות דיזל הן אמנם רק אחוז קטן מכלל הרכבים על הכביש, אך הן אחראיות על כ-20% מסך הפליטות של רכבים ועל 36% מסך פליטת החלקים המזהמים שכן מנועי דיזל פשוט מייצרים יותר חלקיקים בזמן פעולת המנוע. בשוק האמריקאי נמכרות מדי שנה כ-150,000 משאיות כבדות.
אם בתחום הרכב הפרטי כלי רכב חשמליים מבוססי סוללות ניצחו כל טכנולוגיה אחרת, כמו מימן, בתחום המשאיות הקרב עדיין לא הוכרע וזה יהיה מעניין לראות איזו טכנולוגיה תוביל בסוף, שכן כלל לא בטוח שרק טכנולוגיה אחת תשלוט בתחום הרכב הכבד, למימן יש עדיין יתרון מוחץ בתחום זמן "התדלוק", משקל עצמי נמוך יותר כך שניתן לסחוב יותר וטווח נסיעה ארוך יותר. בכל מקרה, המשאית החשמלית של טסלה היא ללא ספק נקודת ציון חשובה בתחום הרכב הכבד והצלחתה של זו תשפיע, שוב, על כלל תעשיית הרכב, הפעם תעשיית הרכב הכבד.