טסלה FSD
טסלה FSD בטא מתאימה לכביש הציבורי.
טסלה FSD
טסלה FSD בטא מתאימה לכביש הציבורי.

למי שלא מכיר את הנפשות הפעולות בסיפור הזה, מדובר במלחמה של ממש המתרחשת ברשת מזה זמן בו מהנדס הבטיחות דאן או-דואד (Dan ODowd) שבין היתר הוא המנכ"ל והמייסד של חברת התוכנה גרין היל (Green Hills Software) המפתחת תוכנה למערכות בטיחות מתקדמות ונהיגה אוטונומית, יצא בסוג של מסע צלב נגד מערכת הנהיגה האוטונומית FSD של טסלה ובעיקר על הצורה בה המערכת נבחנת על הכביש הציבורי ומשווקת לציבור כמערכת נהיגה אוטונומית מלאה. לאחרונה דאן אף הקים אתר ייעודי בשם dawnproject שכל מטרתו היא ניגוח מערכת FSD של טסלה, כך שאתם יכולים להבין את גודל האובססיה של האיש בנושא.

 

הסיפור האחרון במלחמה הזו הוא סרטון פרסומת טלביזיוני בו האיש מצהיר כי מערכת FSD לא בטוחה שכן היא לא מזהה ילדים (בובה) והוא מבקש מהצופים להתקשר לחברי הקונגרס בכדי שאלו יאסרו על המשך הפרויקט בכביש הציבורי או בצורה בה הוא מבוצע כיום. בעקבות הסרטון הזה, טסלה שלחה מכתב דרישה להסיר מיד את הסרטון הזה לפני נקיטת הליכים משפטיים. 

למי שפחות מכיר, טסלה משווקת עם הדגמים שלה שתי מערכות, מערכת AutoPilot שהיא סט של מערכות בטיחות מתקדמות כפי שיש בכל רכב ממוצע כיום כולל בלימה אוטונומית, ניטור שטח מת, בקרת שיוט אדפטיבית ועוד. מעל מערכת זו, תמורת סכום שעומד היום על $12,000, טסלה מציעה את מערכת FSD שביום מן הימים תאפשר נהיגה אוטונומית מלאה, בשלב זה המערכת מציעה בקרת שיוט אדפטיבית על בסיס מערכת הניווט, מעבר נתיבים אוטונומי, מערכת חנייה אוטונומית, זימון הרכב מהחנייה וכאשר בקרת השיוט האדפטיבית פועלת המערכת תנהג גם לפי זיהוי תמרורים ורמזורים, כלומר עצירה בעצור או ברמזור אדום. כמובן, שלכל זה מוצמדת אזהרה (באותיות קטנות יש לציין) כי על הנהג להשגיח כל הזמן על פעולת המערכות ולהחזיק בהגה כל זמן הנהיגה. 

מעל כל מערכות אלו יש את מערכת FSD Beta שזו המערכת המשמשת את טסלה לפיתוח מערכת הנהיגה האוטונומית המלאה שלה וזו המערכת שבמרכז המהומה. ההבדל המשמעותי לעומת חברות אחרות הוא שבניגוד לחברות אחרות העושות שימוש בנהגים שזו העבודה שלהם, לבחון את המערכת, טסלה עושה זאת באמצעות הלקוחות הנלהבים שלה, כ-100,000 נהגים "זכו" לקבל את גרסת בטא ולנהוג בה בכביש הציבורי, באמצעות המידע המתקבל מכל הנסיעות האלו טסלה מפתחת/ מעדכנת ומשפרת את המערכת שלה. כיום המצב הוא שטסלה, אילון מאקס, מצהירה כי המערכת תהיה מוכנה עד לסוף השנה הנוכחית או ליתר דיוק כדבריו של מאקס "אני אהיה מופתע מאוד אם המערכת לא תהיה מוכנה עד לסוף השנה. 

 

עקרונית, כל יצרן המפתח מערכת נהיגה אוטונומית על הכביש הציבורי בארה"ב מחויב לדווח לרשות לבטיחות (NHTSA) בדוח מסודר על כל פעם בה המערכת התנהגה שלא כצפוי, גרמה לפגיעה או תאונה, התנתקה מפעולה ועוד. התקנה הזו תקפה רק למערכת ברמה אוטונומית 3 ומעלה (יש 5 רמות, 1 עד רמה 5 שהיא נהיגה אוטונומית מלאה). טסלה התחמקה מהדרישה הזו באמצעות טענה כי המערכת שלה היא עדיין מערכת ברמה 2 בלבד, למרות שברור לכולם כי זה לא באמת המצב. 

 

הגישה הזו של ללכת בין הטיפות, לאפשר ניסוי ציבורי מוטל בספק בכל הקשור לבטיחות ולא לשתף פעולה מלאה עם רשויות החוק מהווה מקור לא קטן לביקורת על טסלה שלמעשה עושה ניסוי בבני אדם. אם תרצו, הביקורת על טסלה היא העבודה שכהחלטה עסקית לחלוטין החברה החברה מצאה לקוחות משלמים שהם למעשה חלק בלתי נפרד ממחלקת המחקר והפיתוח של החברה ושאר הציבור על הכביש הוא למעשה בובות הניסוי שלהם.

 

אתם כמובן יכולים להיות בטוחים שצבא המעריצים של טסלה פרסם אין ספור סרטונים חסרי אחריות בו הם עושים שימוש בילדים שלהם בכדי להציג שהמערכת דווקא כן מזהה ילדים. חלקם כבר הסירו את הסרטונים לאור הביקורת בנושא.

ניוזלטר: כל מבצעי הרכב והחדשות ישירות לדוא"ל
  • תגובות 12

תגובה...
תווים.
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.