לאחר 26 שנה וחמישה דורות לדגם, טויוטה ראב4 חוגג 10 מיליון יחידות שנמכרו מהדגם מאז ו עד היום. טויטה RAV4 הוא למעשה הדגם שהמציא את מה שאנו מכנים כיום קרוסאובר כדגם דמוי רכב שטח שהיה מיועד גם לשימוש עירוני והיה מבוסס על פלטפורמה של רכב פרטי ולא על שלדת סולם של רכב שטח. נכון, היו רכבים שניסו את לנסח את הנוסחה הזו לפניו, גולף קאנטרי לדוגמה, אך בעוד שהם כשלו הראב4 הפך לסיפור הצלחה ולדגם שהגדיר את הסגמנט ודגמים רבים שבאו אחריו, כגון הונדה CR-V.
טויוטה RAV4 - Recreational Active Vehicle with 4-wheel drive החל את דרכו כקונספט RAV-FOUR אותו טויוטה הציגה בשנת 1989 בתערוכת טוקיו. בשלב זה היה מדובר בתרגיל בעיצוב בלבד של רכב קומפקטי עם הנעה כפולה אך בעקבות התגובות האוהדות לקונספט ראשי החברה נתנו אור ירוק לפיתוח הדגם בשנת 1991. מנהל הפרויקט של הדגם (Masakatsu Nonaka) סיפר כי גורמים בכירים בחברה לא התחברו לרעיון של לייצר רכב שלא שייך לשום סגמנט קיים ובשלב מסוים אף עצרו את הפרויקט, אך מחלקות השיווק של טויוטה ביפן ובארה"ב דווקא כן התלהבו מהרעיון והצליחו לשכנע את בכירי החברה כי זה בדיוק הזמן לרכב שכזה וכך הפרויקט זכה לחיים חדשים.
ראב4 דור ראשון - 1994-2000:
בשנת 1994 טויוטה חשפה את הדור הראשון של הראב4 שהוצע בתחילה במרכב שלוש דלתות בלבד ועיצוב שובה עין. כשנה לאחר מכן הוצגה גרסת החמש דלתות של הדגם שהייתה גדולה ושימושית הרבה יותר אך נשאה עיצוב גמלוני שנעדר את החמידות של דגם השלוש דלתות. בשנת 1998 הוצגה גרסת הקבריולט לדגם, ללא גג נפתח אך חלקו האחורי של הדגם זכה לכיסוי בד נפתח.
לישראל הגיע הראב4 בדיוק בזמן הנכון, בשנת 1996, העדין בו רכבי הכביש-שטח החלו להפוך לסמל הסטטוס החדש על הכביש (פאג'רו, לנד קרוזר, טרופר ועוד) אך כל אלו היו גדולי מידות, מוסרבלים לשימוש עירוני ויקרים לרכישה ותחזוקה. הראב4 סיפק לרוכשים (רוכשות בעיקר) את כל מה שרוצים מרכב כביש-שטח מבלי לשלם על החסרונות, למעט תג המחיר שהיה יקר לשעתו אך זה לא מה הפריע לדגם להפוך לפריט חובה בדרך לסופר במרכז שוסטר.
הדור הראשון של הראב4 התבסס על פלטפורמה שהיא שילוב של הפלטפורמה של הקורולה והקרינה והוא צויד במנוע 2.0 ליטר בהספק של 121 כ"ס, שבהמשך שודרג 129 כ"ס, בשידוך לתיבת 5 הילוכים ידנית או 4 הילוכים אוטו'. בתקופה זו, הנעה כפולה הייתה סטנדרט אך כאופציה היה ניתן לבחור גם בהנעה קדמית בלבד. בשוק היפני לדגם הייתה גרסה עם מנוע 2.0 ליטר שפותח במשותף עם ימאהה בהספק מרבי גבוה יותר של 180-190 כ"ס, מנוע אשר שרת גם את הסיליקה.
הדור הראשון של הראב4 לא היה רק חלוץ רכבי ה-SUV, הוא גם מחלוצי הרכב החשמלי. משנת 1997 עד שנת 2003 טויוטה שיווקה את הראב4 EV החשמלי עם מנוע בהספק של 67 כ"ס וסוללה בקיבולת של 27kWh שאפשרה לדגם טווח נסיעה מוצהר של 193 ק"מ - קרוב יותר ל-100 ק"מ בתנאי אמת. הראב4 EV שווק ביפן ובקליפורניה בלבד, בגרסת שלוש דלתות בלבד ביפן וחמש דלתות בקליפורניה. את הראב4 EV טיוטה שיווקה במסלול ליסינג בלבד, אך לתקופה קצרה של מספר חודשים ובקליפורניה בלבד טויוטה אפשרה רכישה מלאה של הדגם. במשך תקופה זו רק 1,484 יחידות הוחכרו/נמכרו מהדגם.
ראב4 דור שני - 2000-2005:
בשנת 2000 טויוטה השיקה את הדור השני של הדגם שכבר לא היה חמוד למראה כמו הדור הראשון אך היה איכותי, מודרני ומרווח יותר באופן משמעותי ובעיקר, מכוון יותר לכביש שכן הדור הראשון של הדגם חידד את ההבנה בחברה שהלקוחות פשוט מחפשים את המראה ותנוחת הנהיגה הגבוהה ויכולת שטח היא רק בונוס נחמד. הדור השני שווק במרכב שלוש וחמש דלתות ועם מבחר של ארבעה מנועים: 1.8 ליטר 125 כ"ס עם הנעה קדמית בלבד, 2.0 ליטר 150 כ"ס, 2.4 ליטר 160 כ"ס ולראשונה גם עם מנוע דיזל 2.0 ליטר. גרסה חשמלית לא הוצעו עם הדור השני, אך זו חזרה בדור השלישי עם גרסה שעד היום לא מעט יחידות ממנה נוסעת ברחבי ארה"ב.
ראב4 דור שלישי - 2005-2012:
הדור השלישי של הראב4 הוצג לראשונה בשנת 2005 וחיצונית הוא אולי נראה רק כמו אבולוציה לדור השני, אך עם הדור הזה טויוטה כבר כיוונה את הדגם בעיקר לשוק האמריקאי ולכן הדגם זכה לגידול משמעותי במידות. אם לדגם החמש דלתות הקודם היה אורך של 4.11 מטר, רוחב של 1.73 מטר ובסיס גלגלים של 2.49 מטר, לדור השלישי כבר היה אורך של 4.40 מטר, רוחב של 1.82 מטר ובסיס גלגלים של 2.56 מטר. הדור השלישי היה מצויד במנועי בנזין מודרניים יותר ולאחר מתיחת הפנים לדגם (2009) הוא גם זכה לראשונה לתיבת הילוכים רציפה שמאז הפכה לתיבת ההילוכים העיקרית של הדגם בישראל.
הדור השלישי של הראב4 שווק בישראל עם מנוע 2.0 ליטר 158 כ"ס, הנעה כפולה ותיבת הילוכים רציפה (לאחר מתיחת הפנים כאמור) אך בעולם הוא שווק עם מבחר עשיר יותר של מנועים, כולל מנוע 3.5 ליטר V6 עם 272 כ"ס בשוק האמריקאי.
כאמור, הדור השלישי של הראב4 שווק גם בגרסה חשמלית (החל מ-2012), גרסה שמערכת ההנעה החשמלית שלה פותחה במשותף עם טסלה. לדגם זה כבר הייתה מערכת הנעה חשמלית מודרנית עם מנוע בהספק של 156 כ"ס וסוללת ליתיום-יון בקיבולת גדולה יחסית לאותה התקופה של 41.8kWh ולדגם היה טווח מוצהר של 166 ק"מ לפי תקן EPA. גם דגם זה שווק בקליפורניה בלבד ובמספר מצומצם של 2,600 יחידות. אם תרצו, הראב4 הוא האב הרוחני של טסלה.
ראב4 דור רביעי - 2013-2018:
הדור הרביעי של הראב4 שהוצג בסוף 2012 הציג מהפכה משמעותית בתחום העיצוב ושוב, גידול משמעותי במידות הדגם שהפכו אותו למרווח משמעותית (4.6 מטר אורך ומפסק גלגלים של 2.66 מטר). החידוש המשמעותי ביותר שהוצג בדגם הגיע כאשר טויוטה הציגה את מתיחת הפנים לדגם בתערוכת פרנקפורט 2015, אז הדגם זכה לראשונה במערכת הנעה היברידית על בסיס מנוע 2.5 ליטר ובהספק מרבי של 197 כ"ס.
ראב4 דור חמישי:
את הדור החמישי והנוכחי של הראב4 טויוטה הציגה בשנת 2018 בתערוכת ניו יורק. את העיצוב המחודד של הדור הקודם החליף עיצוב שרירי ובעל נוכחות ואת הפלטפורמה הוותיקה החליפה פלטפורמת TNGA-K המתקדמת. את מערכת ההנעה ההיברידית של הדגם היוצא החליפה מערכת חדשה על בסיס מנוע 2.5 ליטר חדש (Dynamic Force) ועם הספק כולל של 222 כ"ס. לצד המערכת ההיברידית טויוטה מציעה את הראב4 הנוכחי גם עם מנוע 2.0 ליטר 175 כ"ס או 2.5 ליטר 205 כ"ס עם תיבת 8 הילוכים אוטו' עבור השוק האמריקאי.
הדור הקודם היה הראשונה לעשות שימוש במערכת הנעה היברידית, הדור החמישי יהיה הראשון לעשות שימוש במערכת הנעה היברידית פלאג-אין, אותה נפגוש במהלך המחצית השנייה של השנה. לראב4 פלאג-אין מנוע חשמלי נוסף על הציר האחורי שמעלה את ההספק המרבי ל-306 כ"ס, מספיק לנתון תאוצה 0-100 קמ"ש של 6.0 שניות. סוללה גדולה משמעותית לעומת הדגם ההיברידי הרגיל מאפשרת לראב4 פלאג-אין טווח נסיעה חשמלי של 65 ק"מ, מספיק לשימוש היום יומי הממוצע של רוב משתמשי הרכב.