ידעתם שיש טסלה מודל 3 עם טווח של 151 ק"מ בלבד? סביר להניח שלא שכן הדגם הזה מיועד לשוק הקנדי בלבד ולמרות שרק לקוחות בודדים רכשו את הדגם הזה הוא עלה עד היום למשלם המיסים הקנדי סכום של 115 מיליון דולר (קנדי).
אז מה התרגיל כאן? לכל מדינה מנגנון הטבות שונה לרכב חשמלי ובקנדה נדרש מחיר מקסימום לצרכן של $45,000 בכדי שרכב יהיה זכאי להטבה כזו. במידה וליצרן יש דגם כזה אז גם דגם יקר יותר עד לסכום של $55,000 זכאי להטבה, העומדת בשוק הקנדי על $5,000 לצד הטבות נוספות באגרות שונות.
אז טסלה עשתה? לקחה את דגם מודל 3 SR+, הגבילה אותו באמצעות תוכנה בלבד לטווח של 151 ק"מ כי לחברה ברור שאף אחד כמעט לא ירכוש את הדגם הזה ולכן לא משלם לה לייצר סוללה מיוחדת לדגם הזה, ואם מורידים עוד קצת אבזור כמו מיזוג ומקבלים רק גרסה בסיסית של אוטופיילוט, מקבלים את דגם SR הבסיסי, בלי הפלוס, שמחירו לצרכן עומד על $44,999, דולר אחד בדיוק מתחת לרף הנדרש. בזכות זה, גם דגם SR+ הרגיל שנמכר במחיר של $52,900 זכאי להטבה המלאה לרכב חשמלי.
בשנתיים האחרונות נמכרו בקנדה רק 151 יחידות מדגם מודל 3 SR הבסיסי לעומת 22,983 יחידות מדגם SR+.
התרגיל הזה מלמד אותנו דבר אחד פשוט, על הרגולטור לנצל את כספי המיסים שלנו המופנים לעידוד מעבר לרכב חשמלי לטובת האזרח ולא ככלי משחק של יצרני הרכב להגדלת הרווח שלהם. כבר כתבנו ידיעה בנושא על כך שעל משרד האוצר לאמץ את המודל הבריטי לעידוד רכב חשמלי שכן אין כך סיבה לתת מתנה בשווי של 75,000 שקל לרוכשי רכב בסכום של 250,000 שקל או מיליון שקל רק בגלל שמדובר ברכב חשמלי.