בשנת 2016 שוק רכבי הדיזל באירופה עדיין היווה מעל ל-50% משוק הרכב האירופי ובשנים קצת מוקדמות יותר רכבי דיזל היוו מעל ל-60% מסך שוק הרכב החדש באירופה. הירידה של שוק הדיזל החלה עוד לפני הכניסה של רכבים חשמליים, החלטות רגולטוריות של האיחוד האירופי הובילו למעבר מאסיבי של ציי רכב גדולים מרכבי רכבי דיזל לרכבים עם הנעה היברידית או בנזין.
עד לסוף שנת 2019/תחילת 2020 המעבר היה בעיקר מרכבי דיזל לרכבי בנזין (רגיל או היברידי) כאשר שוק הרכבים חשמליים או פלאג-אין מהווה רק 5% משוק הרכב החדש באירופה. מתקופה זו והלאה המעבר מרכבי דיזל עבר בעיקר לרכבים חשמליים ופלאג-אין למעט פיק בסוף 2020 שמקורו לא ברור בו היה מעבר חד מאוד מרכישה של רכבי בנזין לרכבי "פליטה נמוכה" - פלאג-אין או חשמלי. באוגוסט 2021 זו הפעם הראשונה בה רכבי פליטה נמוכה עברו את המכירות של דיזל באירופה ורשמו נתח שוק של 21% לעומת 20%. לכל זה צריך להוסיף את העובדה שעוד ועוד יצרנים כבר החלו להפסיק לעשות שימוש במנועי דיזל ואלו שעדיין מוכרים רכבי דיזל במספרים גבוהים מצמצמים את ההיצע. יש לציין שעד שלא יהיה פתרון אלטרנטיבי שימושי וזול למסחריות קלות, אלו ימשיכו לעשות שימוש בעיקר במנועי דיזל, אך גם לשוק זה מנועי הבנזין החלו לחדור.
שוק רכבי הבנזין הוא עדיין השוק הדומיננטי ביותר באירופה אך גם הוא רושם ירידה משמעותית משיא של 65% באוגוסט 2019 לנתח שוק של 56% באוגוסט 2021. הנתח הנותר בשוק (3%) שייך לרכבים העושים שימוש בגז או בדלק ממקור צמחי.
האם המעבר לרכב חשמלי באירופה ימשיך להיות מהיר? יש לכך מספר תנאים והם השקה של רכבים חשמליים זולים יותר ושינוי של מבנה התמריצים. אחת הבעיות המשמעותיות כרגע של השוק האירופי היא שהמחיר הממוצע של רכבים חשמליים במרבית מדינות האיחוד הוא כפול מזה של רכבי בנזין (לאחר נרמול). פה ושם אפשר למצוא באירופה רכבים חשמליים במחיר נגיש יחסית כמו רנו זואי, אך מרבית הרכבים החשמליים שיצרני הרכב השיקו בשנים האחרונות פונים לפלח השוק העליון יותר כמו טסלה מודל 3 ופולקסווגן ID.4. בלי רכבים חשמליים זולים יותר השוק האירופי יתקשה להתקדם וימשיך להיות תלוי משמעותית בתמריצים השונים לרכב חשמלי. במדינות שונות באיחוד כבר נשמעים קולות שיש לשנות מהיסוד שיטת התמריצים ליצרנים/צרכנים הנוכחית שלמעשה לא ממש מעודדים את יצרני הרכב לשווק רכבים חשמליים זולים יותר. בכדי לעשות זאת יש להציב מחיר מקסימום כמחיר מטרה ולדחוף את היצרנים להגיע לשם ובמקביל לבנות תוכנית גריטה נדיבה שתשמש לרכישת רכב חשמלי בלבד.
מי הם הרכבים החשמליים הנמכרים ביותר באירופה בשנת 2021 (עד אוגוסט)? טסלה מודל 3 מובילה את השוק עם 74,828 יחידות, מאחוריה נמצא את פולקסווגן ID.3 עם 43,953 יחידות, רנו זואי עם 38,578 יחידות, פולקסווגן ID.4 עם 32,252 יחידות וסקודה אניאק שנמצא רק מספר קטן של חודשים בשוק כבר רשם 21,292 יחידות. גם שתי הקוריאניות עושות חייל בשוק הרכב החשמלי באירופה אך אין בנתונים הפרדה בין גרסאות ההנעה של הדגמים, הקונה שנמכר בעיקר בגרסתו החשמלית או ההיברידית רושם 71,965 יחידות וכך גם הנירו של קיה (בעיקר פלאג-אין או חשמלי) עם 56,201 יחידות.
טסלה עושה חייל עם המודל 3 אך בשוק היוקרה החשמלי באירופה המודל X והמודל S כשלו עם מסירות של 225 ו-127 יחידות בהתאמה, יש לציין כי מדובר בתקופה מעבר לדגם חדש אז יתכן שזו חלק מהסיבה. אודי e-tron מוביל את השוק הזה עם 19,560 יחידות, ב.מ.וו i3 הוותיקה רושמת 14,465 יחידות ומרצדס EQC עם 10,994 יחידות. למרות תג מחיר גבוה של מעל ל-100,000 אירו, אודי e-tron GT המשווקת מזה מספר חודשים רושמת מסירות של 2,820 יחידות והטייקן המקביל והוותיק יותר רושם 8,807 יחידות.
יש לציין שבעוד ששוק הרכב הישראלי שלנו רשם זינוק מטאורי של 45.9% מתחילת השנה לעומת התקופה המקבילה אשתקד, השוק האירופי רושם התאוששות מתונה יותר עם עלייה של 13% בלבד. בחלוקה לקבוצות רכב, קבוצת פולקסווגן מובילה את השוק האירופי עם מסירות של 2,139,118 רכבים חדשים, קבוצת סטלנטיס עם 1,679,542 מסירות, הברית רנו-ניסאן עם 917,184 מסירות, קבוצת יונדאי עם 646,646 מסירות, קבוצת ב.מ.וו עם 587,705 מסירות, טויוטה עם 517,717 מסירות ומרצדס עם 462,394 מסירות.