טויוטה חושפת במסגרת תערוכת שנגחאי את הקונספט bZ4X, קונספט לקרוסאובר חשמלי שמספק לנו הצצה למשפחה של דגמים חשמליים אותם טויוטה תשיק במהלך השנים הקרובות. הקונספט מבוסס על פלטפורמת e-TNGA שהיא פלטפורמה ייעודית לרכבים חשמליים וחלק מהרכבים החשמליים שיתבססו על הפלטפורמה הזו יהיו דגמים בפיתוח משותף עם סובארו.
טויוטה bZ4X מוצג כעת רק כקונספט אך טויוטה מצהירה כי לקראת אמצע 2022 היא תשיק גרסת ייצור של הדגם ולפי מה שאנחנו רואים בתמונות, אל תצפו למשהו שונה במיוחד, אולי למעט גלגל ההגה בסגנון סטיק של מטוסי נוסעים עליו תכף נדבר שכן הוא לא מעוצב בצורה זו רק בכדי להראות מיוחד. מה לא תמצאו בידיעה הזו? לא תמצאו ולו פרט אחד על יחידת ההנעה החשמלית של הדגם, אך לאור העבודה שהשקת הדגם היא רק בעוד כשנה מהיום, למרות שהוא נראה די מוכן לייצור, זה כנראה רומז לנו שטויוטה מתכננת להשיק עם הדגם טכנולוגיה חדשה ופורצת דרך בתחום הסוללות.
העיצוב החיצוני קצת "מבולגן", עם המון משטחים וזוויות, סוג של הכלאה בין הראב4 לטיוטה C-HR. עמדת הנהג מזכירה עמדה של חללית או מטוס לפחות, הסיבה לכך היא שכמו בכלי טייס, גם הקונספט bZ4X מצויד במערכת היגוי אלחוטית (steer-by-wire) ללא קשר מכני בין גלגל ההגה לגלגלים. ההגה הקטום שאתם רואים בתמונות (נקרא Yoke) יגיע לפס הייצור בזכות מערכת ההיגוי האלחוטית המאפשרת שליטה מוחלטת על יחס ההיגוי כך שהנהג לא יאלץ לסובב את ההגה מעל ל-180 מעלות בנסיעה עירונית. השיווק של הגה כזה לא חוקי בכל המדינות ולכן בחלק מהמדינות טויוטה תשווק גלגל הגה עגול ורגיל (בתמונות מטה תוכלו לראות את שני ההגאים).
לוח המחוונים הדיגיטלי שבדגם מותקן נמוך יחסית וזה לפי טויוטה נועד להעניק לו שדה ראיה גדול יותר ותחושה של מרחב. כמו בלא מעט רכבים חשמליים לאחרונה אנחנו פוגשים קונסולה מרכזית צפה גבוהה יחסית ומתחתיה חלל אחסון פתוח וגדול. בניגוד ליצרנים אחרים שמוותרים על עוד ועוד כפתורים פיזיים, כאן נוכל למצוא שליטה פיזית בתחתית מסך המולטימדיה על עוצמת הזה וכיבוי המסך, וגם על פאנל המגע לשליטה על בקרת האקלים וחימום/אוורור המושבים נמצא מקשים פיזיים לשליטה על הטמפרטורה ועוצמת המפוח. על גלגל ההגה נמצא כפתורי שליטה רב תפקודיים יחד עם אפשרות לשליטה מהירה על בקרת השיוט האדפטיבית ומערכת השמירה על מרכז נתיב הנסיעה.
טויוטה לא חושפת את מידותיו של הקונספט אך היא מציינת שבזכות ההנעה החשמלית לדגם שורה שנייה המציעה מרווח מסגמנט המשפחתיות הגדולות או בקיצור, בסיס גלגלים של מעל ל-2.80 מטר.
טויוטה כאמור לא מספקת פרטים על יחידת ההנעה החשמלית של הדגם, אך היא כן מציינת כי בזכות ניסיון של מעל ל-20 שנה בפיתוח סוללות לדגמים ההיברידיים שלה, היא פתיחה עבור הדגם סוללות המספקות אמינות גבוהה, אורך חיים גדול, ביצועים ללא פשרות ושמירה על טווח הנסיעה גם במזג אוויר קר. לדגם תהיה מערכת הנעה כפולה, באמצעות שני מנועים חשמליים, ועל הפיתוח שלה אחראית סובארו בזכות המסורת הארוכה והניסיון הרב של החברה בפיתוח וכיול מערכות הנעה כפולה.
הקידומת bZ היא קיצור ל-"beyond Zero", זה השם שניתן לתוכנית האסטרטגית של החברה הכוללת השקה של 15 דגמים חשמליים עד לשנת 2025, שבעה מתוכם יעשו שימוש בקידומת bZ. טויוטה לא מרחיבה בנושא אך הכוונה היא כנראה להשיק 7 דגמים חשמליים ייעודיים ושאר הדגמים יהיו גרסאות הנעה חשמלית לדגמים מוכרים שישווקו גם עם הנעה היברידית.
עד לשנת 2025 טויוטה צופה כי חלוקת הדגמים של באירופה תהיה 70% של דגמים היברידיים, 10% דגמי פלאג-אין ו-10 נוספים דגמים חשמליים - מבוססי סוללות או תא דלק מימני.