מי המכונית הנמכרת בישראל, איזו מיני עושה בית ספר לכולם ומדוע אף אחד כבר לא קונה משפחתיות גדולות?
בסיכום המחצית הראשונה של שנת 2014, שוק הרכב הישראלי קבע שיא חדש של מסירות רכב חדש עם מסירות של135,511 רכבים חדשים, מדובר בגידול משמעותי של כ-21% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. כפי שכבר ציינו בעבר, הסיבה העיקרית לעלייה המטאורית הזו נעוצה בעיקר בעובדה שהריבית במשק אפסית, מה שמאפשר לבנקים בשיתוף עם יבואני הרכב להעניק מימון חסר תקדים בתנאיו, לא פעם בריבית של 0%, זאת לצד מבצעי רכב רבים עם הנחות משמעותיות, בין אם לקהל הרחב או לארגוני הצרכנות השונים.
לאחר שסיכמנו את המכירות לפי יצרנים, הגיע העת לבדוק מי המכונית הכי נמכרת בישראל במחצית הראשונה של 2014, איזו מכונית עירונית אתם העדפתם ועוד.
עשרת המכוניות הנמכרות בישראל 1-6.2014:
דגם | מסירות 1-6.2014 | |
1 | טויוטה קורולה | 8319 |
2 | קיה פיקנטו | 5945 |
3 | 3אזדה 2 | 5179 |
4 | סוזוקי קרוסאובר | 4457 |
5 | פורד פוקוס | 4184 |
6 | יונדאי i20 | 3838 |
7 | סקודה אוקטביה | 3679 |
8 | יונדאי i30 | 3251 |
9 | יונדאי i35 | 3108 |
10 | יונדאי i25 | 2954 |
מכוניות מיני/עירוניות:
כיום זו כבר קלישאה לדבר על הסגמנט שלא היה קיים כמעט בישראל עד לפני מספר שנים מועטות, במיוחד כאשר בשנה שעברה הייתה זו מכונית עירונית שהייתה למכונית הנמכרת בישראל - הפיקנטו של קיה, שנמסרה בשנה שעברה ב-9,659 יחידות וצפויה להימכר עוד יותר בסיומה של שנת 2014. למרות הגעתן של לא מעט מתמודדות אירופאיות חדשות, צמד העירוניות הקוריאניות של יונדאי וקיה נמצאות בליגה משל עצמן בכל הקשור למכירות וכניראה שהגישה התכנונית שלהן לעומת זו האירופאית הקלאסית קולעת יותר לטעם הישראלי המעדיף מכונית רב תכליתית ובמיוחד, כזו עם תיבה אוטו' רגילה.
דגם | מסירות 1-6.2014 | |
1 | קיה פיקנטו | 5945 |
2 | יונדאי I10 | 2660 |
3 | סוזוקי אלטו | 1579 |
4 | שברולט ספארק | 1456 |
5 | פיאט 500 | 991 |
די בקרוב, סגמנט זה יתחדש בשלושה דגמים שהם בבסיסם אותו הדבר רק בעיצוב חיצוני שונה - טויוטה אייגו החדשה, פיג'ו 108 וסיטרואן C1 החדשה. לקראת סוף השנה, תגיע מתמודדת נוספות וחשובה לא פחות, סוזוקי סלריו החדשה שתחליף בסוזוקי את האלטו ובהמשך גם את הספלאש. בעתיד הרחוק יותר אנחנו נפגוש שתי עירוניות חדשות נוספות, ספארק החדשה והמקבילה שלה לבית אופל.
למרות שבסגמנט זה הפרשי המחיר באחוזים בין תיבה ידנית לאוטו' משמעותיים מאוד, עדיין רוב הלקוחות מעדיפים תיבה אוטו'. לדוגמה, רק 546 לקוחות של קיה פיקנטו בחרו באופציה הידנית למרות הפרש מחיר של כ-21%, בחלק מהדגמים המצב פחות חד משמעי: בסקודה סיטיגו (426 מסירות) וסוזוקי אלטו (1579 מסירות) למשל יש חלוקה שווה פחות או יותר בין תיבה ידנית לאוטו'.
ספורמיני ומשפחתיות קומפקטיות:
דגם | מסירות 1-6.2014 | |
1 | יונדאי i20 | 3838 |
2 | יונדאי i25 | 2954 |
3 | קיה ריו | 2729 |
4 | ניסאן מיקרה | 2555 |
5 | מיצובישי ספייס סטאר | 2492 |
אם סגמנט המכוניות העירוניות הוא הסגמנט של הלקוחות הפרטיים ברובו, בסגמנט הסופרמיני/משפחתיות קומפקטיות חברות הליסינג הן אלו שנותנות את הטון (את מחיר המטרה) במיוחד כאשר מדובר בדגמים האוטומטיים. לכן, לא מפתיע לגלות מכוניות ציי רכב קלאסיות בראש הרשימה כגון ה-i20 של יונדאי, קיה ריו וצמד החביבות החדשות של חברות ההשכרה/סוכני מכירות כיום - מיצובישי אטראז' וספייס סטאר.
למעט הפולו 2014 המחודשת שהושקה כאן לאחרונה, הסגמנט הזה לא זכה להתחדש במיוחד במחצית הראשונה של 2014 אך במחצית השנייה של השנה אנחנו צפויים להיחשף למבול של דגמים חדשים בסגמנט, חלקם יגיעו לכאן עוד לפני סוף השנה וחלקם רק בתחילת 2015. ברשימה הלא קצרה הזו נמצא את סקודה פאביה III החדשה, מאזדה 2 החדשה, אופל קורסה החדשה ויונדאי i20 החדשה שתוצג בפריז. הונדה ג'אז החדשה כבר הוצגה די מזמן אך רק בתערוכת פריז אנו נצפה בגרסה האירופאית של הדגם וטויוטה יאריס החדשה/מחודשת שהוצגה לאחרונה לאחר מתיחת פנים, צפויה לנחות כאן עוד לפני סוף השנה. אנחנו לא יודעים לומר עדיין האם בקרוסו מוטורס מתכוונים בסוף לשווק כאן את הנוט החדשה שהוצגה די מזמן.
מכוניות משפחתיות:
דגם | מסירות 1-6.2014 | |
1 | טויוטה קורולה | 8319 |
2 | מאזדה 3 | 5179 |
3 | סוזוקי קרוסאובר | 4457 |
4 | פורד פוקוס | 4184 |
5 | סקודה אוקטביה | 3679 |
כבר מאז שהושקה בשנה שעברה, היא סימנה לנו על כך ששנת 2014 תהיה שנת הקורולה והיא אכן מקיימת זאת כמכונית הנמכרת ביותר בישראל במחצית הראשונה של 2014. למרות מנוע חלש בנפח לא חביב על הישראלי הממוצע אך בזכות גרסאות 2.0 ליטר חזקות ומאובזרות בתמחור תחרותי למדי, השוק הישראלי מקבל בזרועות פתוחות את מאזדה 3 החדשה שתופסת את המקום השני בטבלה. הפתעת השנה היא סוזוקי קרוסאובר, למרות שאם מסתכלים על הדגם עצמו זו לא הפתעה גדולה עם מכונית התפורה ללקוח השמרן הממוצע: מרווחת למשפחה, זולה יחסית לרכישה, תנוחת נהיגה גבוה יחסית, יפנית, מנוע 1.6 פשוט וצפויה לשמור על ערכה – כל מה שישראל ישראלי הממוצע מחפש במכונית משפחתית. וכן, למרות השם ולמרות האופציה להנעה כפולה (60 יחידות בלבד נמכרו), זו מכונית משפחתית לכל דבר ועניין.
זה אולי מפתיע לא לראות את יונדאי במקומות הראשונים בטבלה, אך זה רק בשל העבודה שלא ניתן להתייחס ליונדאי i30 ו-i35 כאל דגם אחד ולא בגלל השם השונה. יחדיו, יונדאי נמצאת במקום השני אחרי טויוטה בסגמנט המשפחתיות עם מסירות של 3,251 יחידות מה-i30 ו-3,108 יחידות מה-i35. האוקטביה של סקודה אמנם לא תכבוש את הפודיום, אך כמשפחתית היותר יקרה בישראל וכמותג שהיה לא פופולרי עד לפני כמה שנים, להחזיק במקום החמישי רק מדגיש שעל איכות, הישראלי מוכן לשלם.
בהמשך השנה ובתחילת השנה הבאה, נפגוש לא מעט משפחתיות חדשות, כולל אופל אסטרה חדשה (גם שברולט קרוז החדשה), יונדאי i30 מחודשת - מתיחת פנים, ניסאן פולסאר החדשה שתגיע עוד לפני סוף השנה, סיטרואן C4 עם מנוע 1.2 טורבו, פיג'ו 308 החדשה, פורד פוקוס החדשה/מחודשת ופולקסווגן ג'טה מחדשת שתוצג בפריז.
קרוסאוברים עירוניים:
דגם | מסירות 1-6.2014 | |
1 | ניסאן ג'וק | 1460 |
2 | שברולט טראקס | 1412 |
3 | פיג'ו 2008 | 444 |
4 | רנו קפצ'ור | 417 |
5 | אופל מוקה | 40 |
עד לפני כשנה, ניסאן ג'וק שהמציא פחות או יותר את הסגמנט הזה היה בודד במערכה. כעת, למרות גילו "המפולג" ולמרות שהג'וק החדש/מחודש כבר הוצג וצפוי להגיע בסוף השנה, הגו'ק עדיין מוכיח שעיצוב מיוחד יחד עם סמל יפני זה מספיק בכדי לעשות את שלו. שברולט טראקס, באמצעות מהלכי שיווק אגרסיביים של שברולט ישראל, תופס יחד עם הג'וק נתח משמעותי מהסגמנט הדי חדש הזה, הרחק משני המתמודדים הבאים ברשימה – פיג'ו 2008 ורנו קפצ'ור. אופל מוקה חדש מידי בכדי שיזכה להתייחסות, מה גם שמחירו ההתחלתי הגבוה מציב אותו במקום אחר.
במהלך השנה הבאה, אנחנו מצפים לראות שני מתמודדים חדשים בסגמנט זה, האחד מקבוצת פולקסווגן והשני מיונדאי.
משפחתיות גדולות/מנהלים:
דגם | מסירות 1-6.2014 | |
1 | מאזדה 6 | 1207 |
2 | סקודה סופרב | 650 |
3 | שברולט מאליבו | 387 |
4 | הונדה אקורד | 350 |
5 | אופל אינסיגניה | 221 |
סגמנט הולך ונעלם, זה מה שאפשר לומר על סגמנט מכוניות המנהלים בישראל כאשר רוב הצרכנים הפרטיים פנו לסגמנט הקרוסאוברים כסמל סטטוס וכיום, עיקר הלקוחות של סגמנט זה הן חברות הליסינג. מאזדה 6 החדשה יחד עם סקודה סופרב מצילות איכשהו את הסגמנט הזה מבושה, אך שאר המתמודדות נמכרות במספרים כל כך נמוכים, מספרים המוכרים מסגמנט רכבי היוקרה בישראל. מצב זה לא צפוי להשתנות בעתיד הקרוב, במיוחד ככל שהרכבים בסגמנט זה הופכים לאיכותיים יותר ויקרים יותר.
בקרוב, סגמנט זה יתעדכון עם פיג'ו 508 החדשה/מחודשת (מתיחת פנים) ובשנה הבאה אנחנו מצפים כבר לראות כאן גם את המונדיאו החדשה שהוצגה כבר לפני שנתיים עבור השוק האמריקאי ותגיע אלינו כבר לאחר מתיחת פנים. גם הונדה אקורד חדשה תנחת בישראל במהלך 2015.
קרוסאוברים בינויים:
דגם | מסירות 1-6.2014 | |
1 | מאזדה CX-5 | 2314 |
2 | מיצובישי אאוטלנדר | 2217 |
3 | קיה ספורטאז' | 1628 |
4 | יונדאי ix35 | 1523 |
5 | ניסאן קשקאי | 1217 |
הסגמנט האחראי לירידה המשמעותית בסגמנט המשפחתיות הגדולות הוא הסגמנט הקרוסאוברים הבינויים, מהלך שהחל כבר לפני כמה שנים, התחזק משמעותית בישראל עם הגעתם של צמד הקוריאנים - יונדאי ix35 וקיה ספורטאז' וממשיך להתעצם גם כיום עם הגעתם של דגמים חדשים כגון מאזדה CX-5. יש לציין שהמגמה הזו מתרחשת גם באירופה וזו ממש לא תופעה ייחודית לישראל.
לא מפתיע לגלות את מאזדה CX-5 מוביל את הסגמנט הזה, מאז שהדגם נחת בישראל בשנה שעברה כחבילה אטרקטיבית של עיצוב, אבזור ותמחור תחרותי יחד עם סמל יפני אהוב בישראל, הוא הפך לקרוסאובר המוביל. מיצובישי אאוטלנדר כמתמודד היחיד בסגמנט עם אופציה ל-7 מושבים, מצליח לרקוד על שתי חתונות גם כקרוסאובר וגם כתחליף למיניוואן קומפקטי וזה חלק מסוד ההצלחה שלו.
בהמשך השנה, ינחת כאן ניסאן קשקאי החדש שצפוי להתחרות על ראשות הסגמנט, הוא יגיע מצויד במנוע 1.6 ליטר טורבו 150 כ"ס ותיבה רציפה או 1.2 טורבו 115 כ"ס עם תיבה ידנית.
מכוניות היברידיות:
דגם | מסירות 1-6.2014 | |
1 | הונדה ג'אז | 1004 |
2 | טויוטה אוריס | 999 |
3 | טויוטה פריוס | 988 |
4 | הונדה אינסייט | 700 |
5 | טויוטה יאריס | 287 |