טויוטה פריוס החדשה לא תתגמל אתכם בהנאה מנהיגה, אך יש לה יחידת הנעה מצוינת ובתחנת הדלק תמיד תחייכו.

טויוטה פריוס 2010 דור שלישי

כשעה לפני שהחזרתי את הפריוס, מכונית המבחן לאולם התצוגה בתל אביב, עוד סיימתי כמה השלמות של צילומים שחסרו מיום האתמול. כמה קליקים אחרונים במצלמה וזרקתי את תיק הצילום לתא המטען הנוח להעמסה. התיישבתי במושב הנהג של הפריוס וכן, שוב לחצתי על כפתור ההתנעה בפעם החמישית לאורך המבחן הזה כשהרכב היה למעשה כבר מונע, ככה זה כשיש שקט מופתי ואף טיפת דלק לא מבוזבזת כשהרכב עומד.

 

טויוטה פריוס  - יחידת הנעה היברידית משכנעת שהעתיד לא רעיצאתי לדרך לכיוון הסוכנות ועל כביש 431, נזכרתי שלא בדקתי נתון תאוצת ביניים מסוים. מעיכת הדוושה הימנית, גרמה לכמה עיניים להיות מופתעות מהזריזות של ה-פריוס שרק שניות לפני כן, עוד נסע בנתיב הימני לאט כמצופה ורק המתינה שהנתיב יהיה פנוי ובטוח. אותי, לאחר מאות קילומטרים בחברתה, זה כבר לא הפתיע כלל.

 

כ-15 ק"מ לפני היעד, החל להשתרך לו פקק תנועה איטי של עצור/סע עד לפתח הסוכנות. בנקודה זו, איפסתי את מונה המרחק ואמרתי לעצמי שהנה הזדמנות מצוינת לא להשתעמם מהדרך ולבדוק האם באמת ניתן להתקרב לנתוני היצרן.

 

כשהגעתי לפתח הסוכנות, מחשב הדרך הראה צריכת דלק של 3.3 ליטר ל-100 ק"מ או בתרגום פשוט, 30.3 ק"מ לליטר. זהו למעשה כל סיפורה של טויוטה פריוס, מכונית חסכונית באמת עם יחידת הנעה מצוינת. נכון שנתון צריכת הדלק לאורך המבחן עם רגל ימין כבדה יחסית, עמד על 16.2 ק"מ לליטר, נתון הרחוק מנתוני המעבדה, אך על אותו מסלול ובאותו סגנון נהיגה, רכבים הדומים בגודלם ובביצועיהם בקו ישר, השיגו נתון של 8-10 ק"מ לליטר במקרה הטוב.

 

הכרות טכנולוגית:

הדור השלישי של טויוטה פריוס, שהוצג בתערוכת דטריוט 2009 והגיע אלינו ב-2010, הוא גם הדור המשכנע ביותר וכבר אין משהו שבא על חשבון הנוסעים בשם הטכנולוגיה. הצורה המוזרה במקצת של הדור השני, מוחלפת במכונית מעוצבת בפרופיל מחודד, שאמנם לא יפה במיוחד, אך מעניינן ובולט בשונות שלו למראה ובהחלט מעביר את המסר של "אני ייחודית". הכנף מאחור דרך אגב, לא נועדה לספק כוח הצמדה, אלא להרחיק את המערבולות הנוצרות בעת ניתוק הזרימה מאחורי הרכב ומסייעת לפריוס יחד עם העיצוב האווירודינמי להשיג מקדם גרר נמוך של 0.25.

 

יחידת ההנעה ההיברידית  - הנקודה החזקה של הפריוסרבות כבר נכתב על מערכת ההנעה ההיברידית המקבילית של הפריוס, אז רק נזכיר שאת טויוטה פריוס החדשה משרת מנוע בנפח 1.8 ליטר (מחזור אטקינסון) המספק 99 כ"ס ב-5,200 סל"ד ומומנט מרבי של 14.4 קג"ב ב-4,000 סל"ד, ביחס דחיסה גבוהה מאוד של 13.0:1. היחידה החשמלית (MG2) מבוססת על מנוע בהספק של 82 כ"ס ו-21.1 קג"מ הזמינים מ-0 סל"ד. שתי היחידות יוצרות ההספק מרבי משותף של 136 כ"ס.

 

לפריוס אין תיבת הילוכים רגילה אלא תיבה פלנטרית PSD הדומה בפעולתה לתיבה רציפה, אך בעלת יחס העברה קבוע. התיבה הזו לא רק מאפשרת צריכת דלק משופרת ואמינות גבוהה אלא בעיקר מאפשרת פעולה משותפת ולא מורגשת מבחינת הנהג של מנוע הבנזין ושני המנועים החשמליים MG1 ו-MG2 שהראשון, משמש כגנרטור למילוי המצברים.

 

עוד כמה מילים אחרונות על הפלא הטכנולוגי ונצא לדרך. לפריוס 4 מצבי נהיגה: רגיל, חסכוני,ספורט (POWER) וחשמלי מלא. במצב החסכוני, הפריוס כופה עליכם נהיגה חסכונית, תלחצו על הדוושה הימנית והיא תקבע את קצב ההתקדמות. חסכוני? כן, מעצבן? בוודאי. במצב החשמלי המלא, ניתן לנסוע על בסיס הסוללות בלבד עד למהירות של 45 קמ"ש למרחק של 2 ק"מ. במצב ספורט/Power ניחשתם נכון, תגובת הדוושה מתחדדת והפריוס שוכחת מהחיסכון.

 

תא נוסעים מאובזר ומיוחד - אך הפלסטיקה הקשיחה ואיכות ההרכבה לא מצוינת

 

הכרות אינטימית:

כניסה אל תא הנוסעים מתבצעת באמצעות מפתח חכם הנשאר בכיס. תא הנוסעים של הפריוס החדשה שופר משמעותית מהדגם המוחלף ואי אפשר להתעלם מהקונסולה המרכזית הצפה המקרבת אל הנהג את כל כפתורי התפעול למרחק נגיעה, פשוט הנדסת אנוש במיטבה. החיסרון היחידי הוא שכל הכפתורים דומים מידי, אך מצד שני את רוב הפעולות ניתן לבצע גם דרך כפתורי התפעול שעל ההגה הכוללים שליטה על מערכת בקרת האקלים, מחשב הדרך ומערכת השמע. למרות שתא הנוסעים עצמו נעים לשהייה אי אפשר להתעלם מהפלסטיקה הקשיחה והדקה הבולטת לרעה בתא הנוסעים והמושבים הלא נוחים במיוחד בנסיעות ארוכות.

 

מעבר מהיר לספסל האחורי, וזה מתגלה כנוח למדי עם בסיס רחב ותמיכה טובה. גם גבוהי קומה יחושו בנוח על הספסל האחורי בנסיעות ארוכות. עם רוחב של 1.74 מטר, הנוסע במושב האמצעי, נדרש להציג מידות צנומות. תא המטען בעל נפח של צנוע יחסית בשל המקום אשר תופסות הסוללות, אך נוח להעמסה ועם קיפול המושבים מתקבל משטח העמסה ארוך ושטוח לחלוטין.

 

יוצאים לדרך

לחיצה על כפתור ההתנעה והפריוס מתעוררת בשקט חשמלי. אם חשבתם שרכבים חשמליים שקטים לחלוטין בנסיעה, אז לא, יש פשוט רעש אחר. לחיצה על דוושת הגז והפריוס מפליגה לדרכה על בסיס המנוע החשמלי בלבד עד למהירות של 45 קמ”ש, לחיצה איתנה יותר תצרף גם את מנוע הבנזין.

 

טויוטה פריוס - 4 מצבי נסיעה לבחירהנהיגה בכבישים העירוניים חושפת די מהר שתי נקודות לרעת הפריוס. הראשונה שבהן היא קשיחות המתלים, תוצאה של הצורך באיזון המשקל הנוסף של הסוללות מאחור ועל כך, הפריוס מענישה את הנוסעים ומקפצת על כל תלאי ובור, ובכביש המהיר, זה מתבטא בתנודות מוחשיות בציר האורך על כבישים גליים במהירויות גבוהות. הנקודה השנייה לרעתה, היא איכות ההרכבה שמפתיעה לרעה. אמנם מדובר ברכב הדגמה שעבר כבר כ-20,000 ק"מ של חיים קשים, אך רמת הקרקושים בתא הנוסעים במיוחד מכיוון תא המטען היא פשוט לא לעניין ובטח לא משהו שאנו מצפים מטויוטה.

 

לכולם ברור שהפריוס היא לא מכונת נהיגה וכלל לא מיועדת לכך, או כפי שהשכנה שלי בעלת פריוס דור שני אומרת: “היא באמת מאוד חסכונית אבל אין לה חווית נסיעה". קשיחות המתלים אמנם תורמת לכך שהפריוס בעלת נימוסי כביש יותר מסבירים והאחיזה גובהה, אך משקל הסוללות מאחור, המורגש היטב בכל מקום בו תהיו נמהרים מידי יחד עם הגה חשמלי מנותק לחלוטין ממתנים כל נסיון לנהוג בפריוס מעבר לנסיעה מנהלתית.

 

בנסיעה מנהלתית, רגילה ויום יומית, מתגלה גדולתה והייעוד האמתי של הפריוס, להיות מכונית נוסעים מאובזרת ומרווחת, הן מלפנים והן מאחור ולעשות זאת בחיסכון משמעותי של כ-70% בצריכת הדלק לעומת כל משפחתית רגילה או רכב מנהלים 2.0 ליטר. היא כל כך חסכונית, שבשלב מסוים בזמן המבחן, היכן שרכבים אחרים כבר הראו לי לרוב שכרבע ממיכל הדלק כבר נצרך, חשבתי שישנה תקלה במד הדלק הדיגיטלי של הפריוס, שכן מד הדלק חיווה לי שהמכל עדיין מלא לחלוטין.

 

היברידי זו לא ההפך מביצועים

טויוטה פריוס - עיצוב שמקורו בהנדסה יעילה לפני יופיאת המקום בו הפריוס מצטיינת, השארנו לסוף, וזו כמובן יחידת ההנעה. אמנם הפנייה הראשונה של הרוכשים אל אולם התצוגה היא צריכת הדלק הנמוכה ופליטת המזהמים המועטה של הפריוס, אך יחידת הכוח הזו בקלות משאירה מאחור לא מעט רכבי מנהלים 2.0 ליטר. הספק מרבי של 136 כ"ס על משקל של עצמי של 1390 ק"ג זה לא נשמע הרבה ו-10.4 שניות ל-100 קמ"ש לא יפילו אף אחד מהרגליים, אך כל נהג אמתי יודע שהחיים זה לא 0-100 קמ"ש אלא מה שבאמת חשוב בחיי היום יום, אלו תאוצות הביניים והשילוב מנוע+גיר.

 

עם 21.1 קג"מ הזמינים מידית לכל לחיצה על הדוושה באדיבות המנוע החשמלי, יחד עם 14.4 קג"מ ממנוע הבנזין, תאוצה מ-80 קמ"ש ל-120 קמ"ש מתבצעת בזריזות מפתיע של כ-6 שניות בלבד, נתון שיעמיד אתכם פגוש אל פגוש מול הפסאט החדשה עם מנוע TSI ו-160 כ"ס. התיבה הרציפה תורמת לכך שלא משנה כמה תלחצו אותה, הנסיעה תמיד תהיה חלקה יותר לעומת כל תיבת הילוכים אחרת. מה שכן יטריד אתכם, זה הרעש המוגזם שמנוע הבנזין מייצור והחודר במופגן לתא הנוסעים, בהחלט לא כמצופה מרכב שאמור לייצג משהו ירוק/שקט.

 

סיכום מבחן

לטויוטה פריוס יצאה תדמית של רכב למחבקי עצים, חנונים של הייטק וכל מה שהוא אנטי הנאה מנהיגה, אך במבט מציאותי, מתגלה טויוטה פריוס כמכונית משפחתית/מנהלים טובה לכל דבר ועניין. ה-פריוס מבצעת את מתלות הנהיגה היום יומיות בצורה משכנעת, עם יחידת הנעה מצוינת, רמת אבזור טובה ובטיחות גבוהה שאף בנקודה זו, טויוטה חושבת על הסביבה עם ציון הגנה על הולכי רגל הגבוה ביותר במבחני הריסוק של NCAP וזאת יחד עם העובדה שכ- 95% מחלקי הרכב ניתנים למחזור או שימוש חוזר. על כל זאת, היא מתגמלת את בעל הרכב בהוצאות דלק מופחתות, גם אם סגנון הנהיגה שלו רחוק מלהיות חסכוני.

 

אם אתם מחפשים תחליף לרכב מנהלים/משפחתי שאמנם לא מתגמלת בנהיגה, אך מאוד מתגמלת בכיס, טויוטה פריוס בהחלט צריכה להיות בסל השיקולים ועם למעלה מ-10 שנות נסיון בפועל בהנעה היברידית, המילה הזו כבר לא צריכה לגרום לכם לחשוש מלגשת לאולם התצוגה.

טויוטה פריוס 2011 - 152,000 ש"ח
מנוע בנזין ארבע צילינדרים
נפח 1,800 סמ"ק
הספק 99 כ"ס ב-5200 סל"ד
מומנט 14.4 קג"מ ב-4000 סל"ד
מנוע חשמלי 82 כ"ס ו-21.1 קג"מ
0-100 קמ"ש 10.4 שניות
מהירות מרבית 180 קמ"ש
הנעה קדמית
תיבת הילוכים פלנטרית רציפה עם יחס העברה קבוע
תצורת מרכב האצ'בק 5 דלתות/ 5 מושבים
אורך/רוחב/גובה 4,460 מ"מ/1,745 מ"מ/1,510 מ"מ
בסיס גלגלים 2,700 מ"מ
צמיגים 195/65 R15
משקל 1390 ק"ג
צריכת דלק (יצרן) 25.6 ק"מ לליטר
צריכת דלק מבחן 16.2 ק"מ לליטר
מבחני ריסוק (NCAP) 5 כוכבים
בטיחות 7 כריות אוויר EBD + ABS + VSC + TRC

toyota-prius-201000
toyota-prius-201000
toyota-prius-201001
toyota-prius-201001
toyota-prius-201002
toyota-prius-201002
toyota-prius-201003
toyota-prius-201003
toyota-prius-201004
toyota-prius-201004
toyota-prius-201005
toyota-prius-201005
toyota-prius-201006
toyota-prius-201006
toyota-prius-201007
toyota-prius-201007
toyota-prius-201008
toyota-prius-201008
toyota-prius-201009
toyota-prius-201009
toyota-prius-201010
toyota-prius-201010
toyota-prius-201011
toyota-prius-201011
toyota-prius-201012
toyota-prius-201012
toyota-prius-201013
toyota-prius-201013
toyota-prius-201014
toyota-prius-201014
toyota-prius-201015
toyota-prius-201015
toyota-prius-201016
toyota-prius-201016
toyota-prius-201017
toyota-prius-201017
toyota-prius-201018
toyota-prius-201018
toyota-prius-201019
toyota-prius-201019
toyota-prius-201020
toyota-prius-201020
toyota-prius-201021
toyota-prius-201021
toyota-prius-201022
toyota-prius-201022
toyota-prius-201023
toyota-prius-201023
toyota-prius-201024
toyota-prius-201024
toyota-prius-201025
toyota-prius-201025

הכרות אינטימית:

ניוזלטר: כל מבצעי הרכב והחדשות ישירות לדוא"ל
  • תגובות 9

תגובה...
תווים.
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.