טויוטה קונספט
טויוטה תשיק החל משנת 2026 דור חדש של סוללות.
טויוטה קונספט
טויוטה תשיק החל משנת 2026 דור חדש של סוללות.

בחודש יוני האחרון טויוטה סיפקה לנו הצצה אל הדור הבא של הרכבים החשמליים שלה אותו נפגוש החל משנת 2026, דור שיתבסס על פלטפורמה ייעודית חדשה נשלטת תוכנה יחד עם דור חדש של סוללות המבטיח שיפור משמעותי בטווח הנסיעה ומהירות הטעינה לצד הפחתה בעלויות הייצור. 

 

כעת טויוטה מספקת לנו קצת יותר מידע על הדור הבא של הסוללות שלה עבור רכבים חשמליים וזה יתחיל כאמור בשנת 2026 אז נפגוש לראשונה את סוללות ה- Performance של טויוטה שהן סוללות ליתיום-יון (NMC) רגילות המהוות שיפור לעומת הדור הנוכחי של סוללות הליתיום-יון של החברה, אלו שאנחנו יכולים למצוא כיום בטויוטה bZ4x לדוגמה. 

 

טויוטה מפת דרכים לדור חדש של סוללות
דור חדש של סוללות החל משנת 2026.

סוללות ה- Performance יהיו זולות יותר לייצור ב-20% והן תאפשרנה טעינה מהירה של 10-80% בזמן של 20 דקות או פחות. לפי טיוטה סוללות אלו יאפשרו לה לשווק דגמים חשמליים עם טווח נסיעה של מעל ל-800 ק"מ, שיושג גם בזכות הפלטפורמה החדשה, מערכת ההנעה החשמלית החדשה של טויוטה, תכנון אווירודינמי מופקד עם מקדם גרר נמוך והפחתת משקל. 

 

קצת מאחור יותר (2026–2027) טויוטה תחל לעשות שימוש בסוללות LFP דו-קוטביות (Bipolar). בזכות המבנה הדו קוטבי סוללות ה- LFP של טויוטה יכולות להציג שיפור משמעותי בכל הקשור לצפיפות אנרגטית ומשקל לעומת סוללות LFP הקיימות כיום בשוק - כמו אלו של BYD. 

 

טויוטה bZ4x
טויוטה bZ4x.

עם סוללות אלו טויוטה טוענת כי היא תוכל להשיג טווח נסיעה גדול יותר בכ-20% מזה של טויוטה bZ4x, כלומר מעל ל-600 ק"מ, לצד טעינה מהירה 10-80% בזמן של 30 דקות או פחות והחשוב מכל, הוזלה של 40% בעלות הסוללה, דבר שיאפשר לטויוטה לשווק רכבים חשמליים במחיר נגיש. 

 

הנתונים האלו אולי לא אומרים לכם הרבה, אך הסוללה מבנה דו-קוטבי של טויוטה הוא פריצת דרך של ממש בתחום טכנולוגיית הסוללות והיא מאפשרת לייצר סוללות קטנות, זולות וקלות יותר בזכות צפיפות אנרגטית ונצילות גבוהות יותר שמבנה דו-קוטבי מאפשר. 

 

בשנים 2027-2028 טויוטה מתכננת להשיק את הדור הבא של סוללות הליתיום-יון שלה, סוללות High-Performance שהן סוללות ליתיום-יון NMC במבנה דו-קוטבי. סוללות אלו מאפשרות הוזלה נוספת של 10% בעלות הייצור ולפי טויוטה, רכבים עם סוללות אלו יוכלו לספק טווח נסיעה של מעל ל-1000 ק"מ. לחילופין, סוללות אלו יוכלו לשמש בהתאמה גבוהה יותר רכבי ספורט וביצועים. 

 

טויוטה bZ קומפקט SUV
טויוטה bZ קומפקט SUV.

באותה פרק זמן, פחות או יותר, טויוטה מתכננת להכניס לייצור המוני את סוללות הליתיום-יון מצב מוצק שלה. סוללות מצב מוצק נחשבות מאז ומתמיד "לגביע הקדוש" בתחום הרכב החשמלי עם שלל יתרונות כגון צפיפות אנרגטית גבוהה יותר, טעינה מהירה יותר ועוד, אך עד היום סוללות אלו הציגו אורך חיים קצר יותר מסוללות ליתיום-יון רגילות וזה למעשה האתגר הגדול בפיתוח סוללות מצב מוצק. 

 

טויוטה טוענת כי בזכות פריצת דרך טכנולוגית היא הצליחה להתגבר על המכשול הזה וכעת היא מתמקדת בהבאת סוללות מצב מוצק לייצור המוני, אתגר בפני עצמו. טויוטה שואפת להגיע לייצור מסחרי המוני של סוללות מצב מוצק בין השנים 2027-2028. דרך אגב, טויוטה עובדת כבר לא מעט שנים על הטכנולוגיה הזו - נחשבת למובילה עולמית בתחום זה - ובתחילה היא תכננה שזו תהיה טכנולוגיית הדור הבא של הרכבים ההיברידיים שלה אך כעת כל המאמץ מוקדש לייצור עבור רכבים חשמליים, להם דרישות סוללה שונות מרכבים היברידיים. 

 

טויוטה רכבים חשמליים
חלק מהרכבים בתמונה כבר יעשו שימוש בדור הבא של הסוללות.

הדור הראשון של סוללות מצב מוצק יספק לפי טויוטה טווח נסיעה של מעל ל-1000 ק"מ וטעינה אולטרה מהירה 10-80% בזמן של 10 דקות או פחות. טויוטה למעשה כבר עובדת על פיתוח הדור הבא של סוללות מצב מוצק ואלו כבר יאפשרו טווח נסיעה של מעל ל-1200 ק"מ. 

 

לצד כל זה, טויוטה שואפת להקטין בכ-50% את גובה מארז הסוללות ברכבים שלה וזה כדי להפחית את מקדם הגרר, להנמיך עוד יותר את מרכז הכבוד וכל זה מבלי להתפשר על נוחות הנוסעים. אם יצא לכם לנסוע במושב האחורי ברכב סדאן מודרני, סביר להניח כי הבחנתם שהתקרה קרובה יותר לראש לעומת רכבים דומים משנים קודמות. הסיבה לכך היא הרצון להפחית את מקדם הגרר כדי להפחית את צריכת האנרגיה של הרכב במהירויות גבוהות. 

 

לעומת רכבים עם מנוע בעירה פנימית בהם הרצפה דקה, ברכבים חשמליים ישנה סוללה גבוהה בתחתית המרכב המכתיבה גובה רצפה מינימלי גבוה יחסית ומכיוון שאנחנו עדיין רוצים מקדם גרר נמוך ולא להגביה את התקרה, יצרני הרכב החשמלי נאלצים להתפשר על הנוחות במושב האחורי, בין אם זה מרווח ראש מצומצם עוד יותר, בסיס מושב נמוך ביחס לרצפה או העדר מקום לכפות הרגליים מתחת למושבים הקדמיים. הפחתת גובה הסוללה ל-10 ס"מ, לעומת כ-15 ס"מ כיום, תאפשר מצד אחד לשפר את נוחות הישיבה מאחור מבלי להגביה את התקרה או מצד שני, לייצר רכבים, בעיקר כאלו עם מושב אחורי מזדמן, בעלי מקדם גרר נמוך עוד יותר. בשני המקרים ישנו רווח בתחום הדינאמי באמצעות הנמכה נוספת של מרכז הכובד. 

ניוזלטר: כל מבצעי הרכב והחדשות ישירות לדוא"ל
  • תגובות 50

תגובה...
תווים.
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.