איוניק 5 טעינה
1.3 מיליון רכבים חשמליים בישראל עד שנת 2030.
איוניק 5 טעינה
1.3 מיליון רכבים חשמליים בישראל עד שנת 2030.

משרד האנרגיה והתשתיות מפרסם את התחזית לכניסת כלי רכב חשמליים והשפעתה על משק החשמל בעשורים הקרובים. התחזית הזו מבוססת על מגוון הנחות ויעדים כגון עמידה ביעדים להפחתת פליטות בתחום התחבורה, הנסועה השנתית הממוצעת, צריכת האנרגיה והגעה ליעד של 1.3 מיליון רכבים פרטיים חשמליים על הכביש עד שנת 2030. הניתוח כולל את כל אמצעי התחבורה, כלומר לא רק רכב פרטי אלא גם משאיות, אוטובוסים ורכבות. 

 

המודל שנבנה על בסיס הנחות אלו קובע כי בעוד שכיום סקטור התחבורה צורך פחות מאחוז אחד מהביקוש לחשמל במשק, בשנת 2030 צפוי הביקוש לעמוד על כ-6% מהסך הכולל, וכ-15% מהסך הכולל בשנת 2050. נתונים אלו מסתמכים כמובן על הגידול בייצור חשמל במשק הישראלי לפי התוכניות של חברת נגה האחראית על ניהול מערכת החשמל בישראל. מתוך ה-6%, שוק הרכב החשמלי הפרטי יהיה אחראי לכ-4% מסך צריכת החשמל שהם כ-4TWh בשנה.

התפלגות מספר כלי רכב חשמליים – באלפי יחידות – על פי התרחיש המרכזי

  2025 2030 2040 2050
כלי רכב פרטי 210 1,290 4,200 6,000
אוטובוסים 2.9 7.8 27.4 58.1
משאיות עד 3.5 טון 0.7 18.6 152.8 250.4
משאיות 3.6-12 טון 0.08 0.9 41.2 112.9
משאיות מעל 12 טון 0.03 0.2 3.8 11.8

לפי התחזיות, עד לשנת 2050 ינועו על כבישי ישראל כ-6 מיליון רכבים חשמליים, אלה יהוו על פי הערכות של חברת נגה כ-7.5% מתחזית הביקוש לצריכת חשמל בכלל המשק הצפויה באותה שנה, המוערכת בכ-140 טרה וואט שעה (TWh). כיום נעים על כבישי ישראל רק 70,000 רכבים חשמליים וכאמור, לפי התחזית המספק הזה יעמוד על 1.3 מיליון עד סוף העשור הנוכחי כאשר 90% מהרכבים החדשים יהיו חשמליים לפי תרחיש מרכזי, בתרחיש נמוך הצפי הוא לכ-57% מסך שוק הרכב החדש. 

 

לצד סקטור הרכב הפרטי ישנה הערכה שעד לשנת 2030 כ-35% מסך האוטובוסים יהיו חשמליים, כלומר כ-8,000 אוטובוסים, ועד לשנת 2050 המספר הזה כבר יעמוד על 100% כאשר במשרד צופים שחלק מהאוטובוסים יעשו שימוש במימן ולא רק בסוללות. לפי התחזית של משרד האנרגיה לתחום הרכבות, סקטור זה יגיע לצריכה שנתית של כ- 4TWh עד לשנת 2050  כלומר פחות מ-3% מצריכת האנרגיה של כלל המשק. 

התפלגות ביקוש הצריכה לחשמל – ב-TWh/y

  2025 2030 2040 2050
כלי רכב פרטי 0.75 3.98 10.60 13.71
אוטובוסים 0.22 0.56 1.78 3.41
משאיות עד 3.5 טון 0.01 0.12 0.88 1.30
משאיות 3.6-12 טון 0.00 0.02 0.67 1.72
משאיות מעל 12 טון 0.00 0.02 0.32 0.95
רכבות 0.49 0.89 2.51 3.76
סה"כ 1.47 5.59 16.76 24.85

משרד האנרגיה מציין כי הוא פועל להגדיל משמעותית את מספר עמדות הטעינה הציבוריות בישראל עד שנת 2030, אז לפי התחזיות עמדות הטעינה יידרשו להספק כולל של פי 10 ביחס להספק הקיים כיום. לצד הטעינה הציבורית, אגף תחבורה נקייה בחטיבה לאנרגיה מקיימת במשרד האנרגיה והתשתיות פועל להקל ולעודד הקמה של עמדות טעינה פרטיות, בדגש על בניינים משותפים, ובמסגרת זאת מקדם רגולציה תומכת, הנגשת מידע לציבור הרחב, עידוד תחרות, ועוד. 

 

רון אייפר, ראש החטיבה לאנרגיה מקיימת במשרד האנרגיה והתשתיות: "מודל התחזיות שאנו מפרסמים כעת יסייע לשוק ולמשק החשמל להיערך למהפכת התחבורה הנקייה ויהיה כלי מרכזי בידי משרדי הממשלה בקידומו של תחום זה. מעבר לתחבורה חשמלית הוא אחד הצעדים המשמעותיים ביותר במעבר למשק אנרגיה נקי, יעיל ונטול פליטות ולכן זהו צעד מרכזי במאבק במשבר האקלים. אנו נמשיך להאיץ את המעבר לתחבורה חשמלית במגוון היבטים, ובכללם הערכות משק החשמל מכל הבחינות, תמיכה וסיוע בהקמת עמדות טעינה ציבורית במטרה שבשורת הרכב החשמלי תגיע לכלל האוכלוסייה, בכל רחבי הארץ, התאמת ופישוט הרגולציה וקידום תחרות בשוק זה."

 

מודל ביקושים לרכב חשמלי בישראל 2023-2050

ניוזלטר: כל מבצעי הרכב והחדשות ישירות לדוא"ל
  • תגובות 27

תגובה...
תווים.
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.