זה לא סוד שתעשיית הרכב היפנית חושבת שהדרך הנכונה להפחתת פליטות מרכבים צריכה להיעשות בגישה מושכלת יותר באמצעות שימוש במגוון טכנולוגיות הנעה, הם צודקים כמובן אבל זה כבר נושא לדיון אחר. בהתאם לגישה הזו, טויוטה יחד עם מאזדה וסובארו, חושפת דור חדש של מנועי בעירה פנימית אשר תוכננו מראש לשילוב אידיאלי עם סיוע חשמלי (היברידי או פלאג-אין).
המנועים החדשים של טויוטה יהיו קומפקטיים וקטנים יותר מדור המנועים הנוכחי והם ישמשו גם בדגמי בנזין רגילים עבור שווקים מתפתחים ובשווקים מתקדמים יותר הם ישולבו בהנעה היברידית או פלאג-אין כאשר במקרה של הנעה היברידית הסיוע החשמלי יהיה משמעותי יותר, כלומר מנועים חשמליים חזקים יותר וסוללה בקיבולת גדולה יותר.
טויוטה הציגה פיתוח של שלושה מנועים שונים שיהוו את עמוד השדרה של יחידות ההנעה ההיברידיות העתידיות של המותג, מנוע 1.5 ליטר ארבעה צילינדרים אטמוספרי, מנוע 1.5 ליטר ארבעה צילינדרים טורבו ומנוע 2.0 ליטר ארבעה צילינדרים טורבו. מנוע ה-1.5 ליטר האטמוספרי קטן יותר ב-10% ממנוע ה-1.5 ליטר שלושה צילינדרים הנוכחי של החברה, הוא יהיה בעל הספק דומה, כ-130 כ"ס, אך בעל נצילות תרמית גבוהה יותר שתהפוך את המנוע הזה למנוע הבעירה הפנימית בעל הנצילות התרמית הגבוהה בעולם.
מנוע ה-1.5 ליטר טורבו החדש יחליף את מנוע ה-2.5 ליטר האטמוספרי של החברה, זה המשולב כיום בדגמים היברידיים רבים של החברה, כמו בראב4 לדוגמה, ואילו מנוע ה-2.0 ליטר טורבו החדש יחליף את מנוע ה-2.4 ליטר טורבו הנוכחי של החברה, מנוע המיועד בעיקר עבור השוק האמריקאי. מנוע זה יהיה חזק וחסכוני יותר ממנוע ה-2.4 טורבו הנוכחי.
כאמור, המנועים האלו לא תוכננו לעמוד בפני עצמם אלא עבור שילוב אופטימלי עם סיוע חשמלי כך שבתכנון המנועים האלו טויוטה לקחה בחשבון את האופי השונה של מנוע חשמלי ומנוע בעירה פנימית ויחד עם שימוש בסוללה היברידית גדולה יותר, היא תוכל לשפר משמעותית את הנצילות של מערכת ההנעה. אם כיום המערכת ההיברידית של טויוטה מציגה שיפור משמעותי בצריכת הדלק בעיקר בתחום העירוני, המערכת החדש תציג שיפור משמעותי גם בנסיעה בכביש המהיר.
לצד זה, טויוטה מפתחת מערכת הזרקת דלק מתקדמת שתוכל לתמוך גם בשימוש בדלקים ידידותיים לסביבה בעלי פליטת CO2 מאוזנת, כמו דלק סינתטי (e-fuel) או דלק ביולוגי (Biofuel). בתחום זה טויוטה כבר פועלת על הקמת רשת לאספקת דלקים מסוג זה בשוק היפני, בשיתוף עם מיצובישי וחברות מקומיות נוספות בתחום האנרגיה.
מאזדה כבר הציגה בקרוסאובר החשמלי MX-30 שימוש במנוע רוטורי כחלק ממערכת הנעה חשמלית (כמאריך טווח), במסגרת הכנס המשותף היא הציגה מנוע כזה עם רוטור כפול או למעשה שני מנועים רוטוריים מוצמדים. לפי מאזדה המנוע הרוטורי שלה יכול לפעול על כל סוגי הדלק האפשריים, כולל מימן, דלק סינתטי, מתאן ועוד.
מאזדה מציינת כי השילוב של המנוע הזה עם מערכת חשמלית יאפשר לה להשיג הפחתה משמעותית של מעל ל-50% בפליטת מזהמים לעומת דור המנועים הנוכחי. חלק מכך יושג באמצעות שימוש בסוללה עבור חימום מוקדם של מנוע הבנזין והממיר הקטליטי עוד לפני שלב ההתנעה. רכב בעירה פנימית מזהם פי כמה וכמה בחצי הדקה הראשונה לאחר התנעה קרה שכן בזמן זה גם המנוע וגם הממיר טרם הגיעו לטמפרטורת העבודה האופטימלית ובימים קרים במיוחד זה תהליך של דקות רבות, במיוחד עם הנסיעה היא עירונית בלבד. באופן עקרוני, חימום מראש של המנוע והממיר הוא חלק מהדרישות המוקדמות של תקן אירו 7.
סובארו מצידה הציגה את הדור הבא של מערכת ההנעה ההיברידית שלה (e-Boxer) אותה היא תשווק בקרוב עם הקרוסטרק החדש שלה. המערכת ההיברידית החדשה של סובארו תאפשר למנוע הבנזין לשמש גם כגנרטור להפעלת המנוע החשמלי (באמצעות טעינת הסוללה) כסוג של מאריך טווח כאשר מערכת בקרת ההנעה תבחר את הפעולה בעלת הנצילות הגבוהה יותר.