דבר ידוע הוא כי קיבולת הסוללה יורדת משמעותית בטמפרטורות הנמוכות של החורף, פחות זה הישראלי ויותר זה של צפון אירופה, וזו הסיבה שברכב חשמלי מודרני נוכל למצוא מערכת בקרת טמפרטורה אקטיבית לסוללה עם חימום/קירור של הסוללה כדי שזו תפעל בטווח אידיאלי של טמפרטורות. כאן כמובן נמצא האתגר של יצרני הרכב בתכנון המערכת, איזון ההרכב הכימי של הסוללה ועוד וכפי שמבחן החורף שבוצע בנורווגיה מציג, יש כאלו שעושים את זה טוב יותר ויש כאלו שפחות עד לרמה בה הטווח בחורף התקצר בכ-30% לעומת הטווח המוצהר.
את מבחן החורף למגוון רחב של רכבים חשמליים ערך מגזין הרכב הנורווגי motor, יחד עם התאחדות נהגי הרכב הנורווגית. המבחן נערך בטווח טמפרטורות של 1- מעלות בתחילת המבחן ועד ל- 10- מעלות בסיומו. רק מכונית אחת בלבד, HiPhi Z הסינית, סיימה את המבחן עם טווח שהיה קצר בפחות מ-10% מטווח הנסיעה המוצהר, ב.מ.וו i5 החדשה שבמקום השני כבר רשמה נתון של 12% מתחת לטווח המוצהר.
מסירות רכב חשמלי |
|||
דגם | טווח WLTP (ק"מ) | טווח מבחן (ק"מ) | הפרש |
---|---|---|---|
HiPhi Z | 555 | 522 | 5.9%- |
ב.מ.וו i5 eDrive 40 | 505 | 444 | 12.2%- |
לוטוס Eletre S | 530 | 465 | 12.3%- |
קיה EV9 | 505 | 442 | 12.5%- |
אקספנג G9 Performance | 520 | 452 | 13.1%- |
ניאו EL6 | 529 | 456 | 13.8%- |
ניאו ET5 טורינג | 560 | 481 | 14%- |
מרצדס EQE SUV 350 4MATIC | 491 | 399 | 18.7%- |
BYD Dolphin | 427 | 339 | 20.6%- |
פורד F-150 Lightning | 429 | 337 | 21.4%- |
אודי Q8 e-tron 55 S Line Plus | 533 | 411 | 22.8%- |
MG4 Extended Range | 520 | 400 | 23.2%- |
יונדאי איוניק 6 (RWD) | 614 | 468 | 23.8%- |
יונדאי קונה | 454 | 341 | 24.8%- |
ניסאן Ariya 4WD | 498 | 369 | 25.8%- |
פיג'ו e-308 סטיישן | 409 | 297 | 27.4%- |
ג'יפ אוונג'ר | 395 | 286 | 27.6%- |
אופל אסטרה סטיישן | 413 | 296 | 28.3%- |
פולקסווגן ID.7 Pro | 583 | 414 | 29%- |
טסלה מודל 3 LR 3 | 629 | 441 | 29.9%- |
פולסטאר 2 LR | 614 | 430 | 30%- |
וולוו C40 | 577 | 395 | 31.5%- |
טויוטהפ bZ4X (AWD) | 460 | 314 | 31.8%- |
מהצד השני של הטבלה נמצא רכבים עם טווח שהיה קצר בכ-30% מהטווח המוצהר, טויוטה bZ4X, וולוו C40, פולסטאר 2 וטסלה מודל 3 הם מהרכבים שהציגו את ירידת הטווח המשמעותית ביותר במבחן החורף.
בניגוד לשינוי סגנון נהיגה שיכול להשפיע על הטווח, על פעולת מערכת בקרת הטמפרטורה של הסוללה, כמו על מזג האוויר, אין לנהג כל שליטה. החדשות הטובות הן שהחורף הישראלי נחשב לקיץ לעומת זה של צפון אירופה כך שגם אם תחוו ירידה מסוימת בטווח הנסיעה בחורף, זה לא יהיה מעל ל-10%.