בטר פלייס ללא ספק הקדימה את זמנה. לא נכנס כאן לסיבות שהביאו לקריסתה אך הרעיון שלה להפריד את הבעלות על הסוללה מהרכב ולעשות שימוש בפתרון החלפת סוללה במקום או במקביל לטעינה ציבורית הוא רעיון שמתחיל לצבור תאוצה בשוק הסיני. לאחר NIO, המציעה שירות כזה לבעלי הרכבים שלה בסין, כעת גם חברת CATL הסינית משיקה שירות החלפת סוללה - EVOGO.
עם כל הכבוד -NIO, הכניסה של CATL לשוק הזה היא בשורה משמעותית שכן מדובר ביצרן הסוללות לרכב חשמלי הגדול ביותר בעולם כיום ועם הכוח הזה, זו החברה שיכולה לגרום ליצרני רכב רבים לבחור בפתרון הזה. היום (ב') החברה השיקה 4 תחנות החלפה EVOGO ראשונות בעיר שיאמן (Xiamen), עיר הדומה בגודלה לאזור גוש-דן עם אוכלוסייה המונה כ-4.5 מיליון תושבים. בכוונתה של CATL להגיע לפריסה שתאפשר לכל נהג למצוא תחנת החלפה ברדיוס של 3 ק"מ.
כל תחנה כזו, בגודל של שלושה מקומות חנייה בלבד, מכילה 48 סוללות ומאפשרת החלפת סוללה בזמן של דקה אחת בלבד, זאת במקום להמתין כחצי שעה לטעינה מהירה של 10-80 אחוז. השירות הוא על בסיס מנוי חודשי בעלות בסיסית של כ-200 שקל בחודש, החיוב יעודכן בהמשך בהתאם לשימוש.
קונספט של "השכרת" סוללה או החלפת סוללה הוא לא דבר חדש, אך CATL לוקחת את זה מספר צעדים קדימה ומציעה לצרכנים ובעיקר ליצרנים פתרון כולל. בשביל זה החברה פיתחה מודל סוללה הנקרא Choco-SEB והחידוש כאן הוא שמדובר ביחידה מודולרית כך שניתן לחבר עד שלושה מודלים ברכב אחד. כל מודל מורכב מתאי LFP, הקיבלות של המודל היא 26.5kWh והוא מספיק לפי החברה לטווח נסיעה של כ-200 ק"מ - צפיפות אנרגטית נפחית של 325 Wh/l וצפיפות אנרגטית של 160 Wh/kg. למודל הסוללה תקשורת אלחוטית עם מחשב הרכב לניהול הסוללה כך שהיציאות היחידות במארז של המודל הן חיבורי הקטבים, דבר שמגדיל לפי החברה את האמינות והעמידות של המודל.
לקוח שלא צריך יותר ממודל אחד להתניידות היומית שלו, יוכל לבחור במנוי הבסיסי ורק כאשר יצטרך לצאת לנסיעה ארוכה יותר הוא יוכל להיכנס לעמדת החלפה ותוך דקה אחת לצאת עם שלושה תאים וטווח של כ-600 ק"מ. הפתרון של שימוש במודלים מתחלפים פותר את הצורך בפיתוח טעינה אולטרה מהירה לסוללות, פותר לחלוטין את בעיית הטווח או חרדת הטווח, מייתר את הצורך להמתין חצי שעה לטעינת הרכב (וגם זה לא ל-100%) ובעיקר, מאפשר להגדיל משמעותית את האימוץ של רכב חשמלי לכל מי שאין לו עמדת טעינה פרטית או אפשרות להתקנה של אחת כזו, שזה בעצם מרבית הצרכנים בעולם.
לא פחות חשוב, העיקרון של סוללה מודולרית יכול להפחית משמעותית את הזיהום הרב הנפלט מייצור סוללות שכן בשיטה זו מייצרים למעשה סוללות לפי השימוש בפועל, פחות או יותר. אם לדוגמה ברכב חשמלי מדגם מסוים מותקנת סוללה של 60kWh אך נהג הרכב משתמש רק ב-20 או 30 אחוז מהסוללה בשימוש ממוצע, זה בזבוז משאבים אדיר לייצר מאות אלפי רכבים עם סוללה בקיבלות של 60kWh כאשר אפשר להסתפק בסוללה קטנה יותר.
הקיבולת של כל מודל נבחרה בהתאם לשימוש של הנהג הממוצע. לפי CATL מרבית משתמשי הרכב החשמלי עושים שימוש רק ב-20% מקיבלות הסוללה שברכב בשימוש יומי טיפוסי, המשמעות של זה היא שהם משלמים על סוללה גדולה ויקרה רק עבור אחוז מזערי מהשימוש ברכב. ברור כי הפתרון לא מתאים לתכנון של כל רכב, כמו רכבי ספורט לדוגמה הדורשים פיזור שונה של המשקל, אבל לרוב המוחלט של הרכבים החשמליים? בהחלט שכן.