רנו הציגה היום את התוכנית האסטרטגית שלה לתחום הרכב החשמלי עד לשנת 2030. התוכנית הזו כוללת הקמה של מפעלים לייצור סוללות ומנועים חשמליים מפיתוח עצמי, 10 דגמים חשמליים עד שנת 2025, כולל שלושה דגמי ספורט חשמליים של מותג אלפין ועוד.
רנו היא אמנם מחלוצות הרכב החשמלי בייצור המוני אך עד היום כל הדגמים החשמליים שלה התבססו על דגמים מוכרים ולא על פלטפורמה ייעודית לדגם חשמליים שתוכננה מראש לשאת ביעילות מערכת הנעה חשמלית, דבר שגורר לדוגמה עלויות ייצור גבוהות שכן לכל דגם צריך לתכנן מחדש את מארז הסוללות. כל זה משתנה כעת כחלק מהאסטרטגיה החדשה של החברה - eWays ElectroPop.
ואלו הן עיקרי התוכנית:
- 10 דגמים חשמליים במגוון סגמנטים ומחירים עד שנת 2025
- שני דגמי רטרו אייקונים: רנו 5 שתעלה 33% פחות מרנו זואי ורנו 4ever שהיא גרסת רטרו לרנו 4 המיתולוגית
- השקת המגאן E החשמלית בתחילת 2022 כדגם שיוביל את המהפכה החשמלית של רנו
- פיתוח וייצור עצמאי של סוללות NMC לרכבים חשמליים בשתי תצורות, לרכבי ביצועים ולרכבים עממיים
- פיתוח אקו-סיסטם לרכב חשמלי בצפון צרפת כולל הקמה של מפעל ענק לפיתוח וייצור מערכות הנעה חשמליות
- פיתוח וייצור מערכות הנעה חשמליות קלות ויעילות עם יעד של 400,000 מנועים חשמליים לשנה עד שנת 2024
- הגעה ליעד מכירות של 65% רכבים חשמליים והיברידיים מסך המכירות עד לשנת 2025 ו-90% עד שנת 2030
- הפחתה של עלות הסוללות ב-60% עד שנת 2030
- פיתוח וייצור סוללות מצב מוצק עד לסוף העשור הנוכחי
כל הדגמים החשמליים של החברה החל משנת 2022 יתבססו על פלטפורמה ייעודית ויחלקו רכבים משותפים רבים, כולל מארז סוללת, מנועים ועוד. הדגמים החשמליים של רנו יתבסס על שתי פלטפורמות מודולריות ייעודיות לרכבים חשמליים, CMF-EV לרכבים היותר גדולים של היצרן, כמו המגאן E החשמלית, ופלטפורמת CMF-BEV שהיא פלטפורמה לדגמים קטנים וזולים יותר כגון רנו זואי או רנו 5 החשמלית. רנו מבטיחה כי הרכבים הגדולים יותר שיתבססו על פלטפורמת CMF-EV יציעו טווח נסיעה של כ-580 ק"מ בתקן WLTP.
שני דגמי הרטרו החדשים של רנו, רנו 4ever ורנו 5, שתשווק כרנו R5 והוצגה לאחרונה כקונספט מרהיב למראה, יתבססו כאמור על פלטפורמת CMF BEV וברנו מבטיחים יחס מחיר לטווח חסר תחרות בשוק, כ-69 אירו לקילומטר, כלומר אם רנו R5 החשמלית תהיה בעלת טווח נסיעה של כ-300 ק"מ מחירה יעמוד על כ-20,700 אירו. רנו אמנם לא מציינת במפורש למי היא משווה אך היא מציגה רכב חשמלי צרפתי עם יחס של 83 אירו/ק"מ ורכב איטלקי עם יחס של 86 אירו/ק"מ, ולא קשה לנחש כי מדובר בפיג'ו e-208 החשמלית ובפיאט 500E. בדגמים הגדולים יותר על בסיס פלטפורמת CMG-EV רוצה מציינת יחס של 76 אירו קילומטר.
לצד דגמי הרטרו רנו תשיק גם רכב מסחרי קל חשמלי (ייעודי) וכן קרוסאובר גדול יותר מהמגאן E. מותג מכוניות הספורט של רנו, אלפין, תשיק החל משנת 2024 שלושה רכבים חשמליים, קופה, הוט האצ' על בסיס אחד מהדגמים החשמליים של רנו וכן קרוסאובר קופה חשמלי.
אחד האתגרים של תעשיית הרכב החשמלי היא מה לעשות עם סוללות בגמר חיי הרכב. יש המון רעיונות בשוק אך זה לא ממש חדש שבכל הקשור למחזור הרעיונות יפים אך היישום בפועל מאוד לוקה בחסר והעלויות לרוב לא משתלמות. רנו מציינת כי כיום עלות המחזור של סוללת רכב חשמלי עומדת על כ-1,000 אירו, עד לשנת 2030 רנו מעריכה כי העלות תהיה קטנה פי 3. באמצעות שיתוף פעולה עם שתי חברות בתחום, רנו מתכננת למחזר כ-95% מסך המתכות שבסוללות. הפחתת עלויות המחזור תגיע באמצעות שימוש בסוללות עבור אגירת אנרגיה בשימושים בעלי צריכת אנרגיה נמוכה יחסית (תאורת רחוב לדוגמה). במילים אחרות, רנו מתכננת להפוך את כל נושא מחזור הסוללות ליחידת רווח בלתי נפרדת.
רנו היא בעלת ברית של ניסאן ומיצובישי, כך שמה שרנו מציגה כעת ישמש את שאר דגמי הברית הזו. ניסאן אריה, הקרוסאובר החשמלי של ניסאן שהוצג עוד ביולי אשתקד, כבר מבוסס לדוגמה על פלטפורמת CMF-EV.