מרצדס ממשיכה לספק לנו פרטים נוספים על מרצדס EQS, ספינת הדגל החשמלית של החברה המקבילה ל-S קלאס, אז לאחר שחשפה בתחילת השבוע את תא הנוסעים המרשים והטכנולוגי של הדגם וכשבוע לפני הופעת הבכורה העולמית של הדגם (15.04), מרצדס חושפת כעת את המפרט הטכני של הדגם, והוא מרשים מאוד.
מרצדס EQS מפרט טכני:
- דגם EQS 450 עם הנעה אחורית 330 כ”ס ו-57.9 קג"מ
- דגם EQS 580 עם הנעה כפולה 520 כ"ס ו- 87.1 קג"מ
- שתי סוללות לבחירה בקיבולת נטו של 90kWh או 107.8kWh
- טווח נסיעה מרבי של 770 ק"מ
- מהירות מרבית מוגבלת של 210 קמ"ש
- בהמשך יהיו דגמי ביצועים חזקים יותר
- עדכוני OTA למערכת ההנעה וכלל מערכות הרכב לכל חיי הרכב
- מטען פנימי: 11kW או 22kW בתוספת תשלום
- תאי ליתיום-יון בצורה ייחודית של מלבן או כיס רך
- טעינה מהירה DC עם 200kW - תוספת של 300 ק"מ ב-15 דקות
- אחריות לסוללה עד 10 שנים או 250,000 ק"מ
- מקדם גרר cd הנמוך ביותר בייצור סדרתי - 0.2
- מידות: 5210 מ"מ אורך ובסיס גלגלים של 3,200 מ"מ
- מצוידת כסטנדרט במתלי אוויר כסטנדרט והיגוי לכל הגלגלים
מרצדס EQS היא כל מה שהייתם מצפים כלקוחות מרצדס לקבל ממרצדס S קלאס, נוחות מופתית, תא נוסעים חרישי, המון טכנולוגיה מתקדמת המשולבת בתא נוסעים איכותי ויוקרתי, מערכות נהיגה סמי-אוטונומיות ועוד, רק עם עיצוב שונה והנעה חשמלית.
EQS היא המכונית הראשונה במותג המשנה החשמלי EQ לעשות שימוש בפלטפורמה המודולרית הייעודית שמרצדס פיתחה עבור משפחת דגמי EQ החשמליים. בזכות הגמישות של הפלטפורמה, והמבנה המודולרי של הסוללה, היא תשמש דגמים ממגוון סגמנטים שונים ודי בקרוב היא תשמש עוד 3 דגמים חשמליים ייעודיים כגון EQE המקבילה למרצדס E קלאס וכן שני דגמי SUV המקבילים ל- GLS ול- GLE, מה שלא ברור הוא איך מרצדס תכנה את דגמים אלו שכן היא די עשתה סלט עם שמות הדגמים החשמליים שלה, כך לדוגמה מרצדס EQA הוא לא גרסה חשמלית למרצדס A קלאס אלא למרצדס GLA ומרצדס EQC הוא לא גרסה חשמלית למרצדס C קלאס אלא למרצדס GLC.
כאמור בתקציר, מרצדס EQS תשווק בשלב הראשון בשני דגמים, דגם EQS 480 עם הנעה אחורית 330 כ"ס ו-57.9 קג"מ או בדגם EQS 580 4MATIC עם הנעה כפולה בהספק כולל של 520 כ"ס ומומנט מרבי של 87.1 קג"מ. צריכת האנרגיה של הדגמים עומדת לפי מרצדס על 19.1-16.0 קוט"ש לכל 100 ק"מ בדגם הבסיס או 20.0-16.9 קוט"ש לכל 100 ק"מ בדגם הבכיר. גרסת הטווח הארוך של הדגם מציעה טווח נסיעה של 770 ק"מ בין טעינות.
מרצדס עושה שימוש במנועים חשמליים מסוג PMSM עם להם מערכת קירור שתאפשר להשיג ביצועים מרביים גם בעומס ממושך. המנועים עטופים בשטיחי קצף לבידוד רעשים ומעוגנים לשלדה בצורה שמבודדת רעידות. בכלל, בשל האופי השקט יותר של מערכת ההנעה החשמלית תחום בידוד הרעשים, רוח וצמיגים בעיקר, זכה להתייחסות משמעותית בדגם ולפי מרצדס זו המכונית השקטה ביותר שלה אי פעם.
מערכת ההנעה הכפולה נקראת גם כאן 4MATIC למרות שאין קשר מכני בין הציר הקדמי לאחורי והמומנט הפועל על הגלגלים בכל ציר נשלט בעיקר באמצעות תוכנה המשנה את המומנט לפי חיישנים הבודקים את המומנט הנדרש 10,000 פעמים בדקה אחת. לרשות הנהג אפשרות בחירה מבין 3 מצבי בלימה רגנרטיבית דרך מנופים על גלגל ההגה. במצב אוטומטי המערכת פועלת לפי מערכת הניווט והמצלמה הקדמית וישנה גם אפשרות לנהיגה באמצעות דוושה אחת.
מרצדס פיתחה עבור הדגם, ושאר דגמי EQ הבאים, סוללות ליתיום-יון חדשות הלוקחות בחשבון גם את הפגיעה המשמעותית לסביבה בשל קריית חומרי הגלם המשמשים לייצור סוללות לרכבים חשמליים. לפי מרצדס, לסוללות החדשות קיבולת אנרגטית גבוהה יותר ביחס למשקל וביצועי טעינה גבוהים יותר. מרצדס לא ממש מרחיבה בפרטים טכניים על תחום אך אחריות ארוכה של 10 שנים, עד 250,000 ק"מ, המכסה תקלה או ירידה של קיבולת הסוללה מתחת ל-70% ממחישה לנו שמרצדס מאמינה שהסוללה שלה תוכל לספק ביצועים אחידים וגבוהים לאורך זמן.
הסוללה של מרצדס היא בארכיטקטורה סטנדרטית של 400V ותאי הליתיום-יון המרכיבים את הסוללה הם בצורה מלבנית כמו סוללה של סלולרי או בצורה של כיס אלומיניום גמיש המזכיר קפסולה של מכונת קפה - אלו תצורות ייחודית שלא פגשנו עד היום ברכבים חשמליים והיא אמורה לאפשר אריזה אידיאלית וחסכונית יותר בנפח של התאים בכל המודלים המרכיבים את הסוללה.
למארז הסוללה מערכת קירור אקטיבית וכן מערכת חימום הדואגת להביא את הסוללה לטמפרטורת עבודה אידיאלית בימים קרים, זו מערכת חשובה שאפשר למצוא כיום בעוד ועוד רכבים חשמליים שכן בטמפרטורה נמוכה טווח הנסיעה יורד משמעותית וכך גם קיבולת הטעינה. כיאה לרכב חשמלי מתקדם, מערכת הניווט לוקחת בחשבון אין ספור נתונים, כגון תוואי הדרך, עומסי תנועה, סוגי עמדות הטעינה והזמינות שלהן ועוד, בכדי לתכנן את נתיב הנסיעה, והטעינה אם נדרשת, באופן אופטימלי. למרצדס 500,000 עמדות טעינה ברחבי העולם, 200,00 מתוכן באירופה, ולקוחות הדגם לא יצטרכו לעשות דבר בזמן הטעינה שכן רישום אחד לאפליקציה והפעלת העמדה והתשלום כבר יתבצעו אוטומטית. מרצדס חברה גם ברשת הטעינה המהירה IONITY של יצרני הרכב הגדולים בעולם, זו כוללת רשת עמדות טעינה בהספקים של עד 350kW ומאפשרת נסיעה בין הערים הגדולות במערב אירופה כך שגם רשת זו תעמוד לרשות לקוחות החברה והדגם.
מרצדס התקינה בדגם מטען פנימי בהספק של 11kW אך לקוחות הדגם יוכלו לשדרג בתוספת תשלום למטען פנימי בהספק של 22kW, התקנה של עמדה ביתית כזו או עמדה ציבורית תאפשר להטעין את הסוללה הגדולה יותר בזמן של כשש שעות. טעינה מהירה DC אפשרית בהספק של עד 200kW, שימוש במטען כזה יאפשר להוסיף טווח של 300 ק"מ בזמן של 15 דקות. כמו כל רכב חשמלי, התוספת הזו אפשרית רק אם הגעתם לעמדת הטעינה עם סוללה ריקה יחסית, 20-30 אחוז קיבולת. שאם תגיעו לעמדה במצב טעינה אחר של 60% לדוגמה, תאלצו להמתין הרבה מעל לשעה בכדי להוסיף 300 ק"מ לטווח. בשוק היפני הדגם ישווק עם יכולת לפעולה הפוכה, כלומר הזנה של רשת החשמל הביתית באמצעות הסוללה שברכב. כמובן שללקוח אפליקציה סלולרית המאפשרת את ניהול הטעינה, הפעלה מרחוק של בקרת האקלים, איתור הרכב, פתיחה/נעילה, תשלום אוטומטי על הטעינה ועוד.
העיצוב הבועתי של הדגם נועד להשיג מקדם גרר נמוך במיוחד העומד בדגם על 0.2 בלבד, הנמוך ביותר כיום לרכב בייצור סדרתי. את הדגם ניתן לקבל עם חישוקי גלגלים בגדלים של "19 עד "22 ולכולם עיצוב ייחודי שנועד להפחית את הגרר.