כ-1,500 רכבים חשמליים נמכרו בישראל בשנת 2020, נתח שוק של פחות מאחוז אחד מכלל הרכבים החדשים שנמכרו בישראל. בנורווגיה לעומת זאת, בשנת 2020 נמכרו 76,789 מכוניות חשמליות מתוך סך של 141,412 רכבים חדשים, כלומר נתח שוק של 54%. הנתון הזה הופך את נורווגיה למדינה הראשונה בעולם בה נמכרים יותר רכבים חשמליים חדשים לעומת רכבים בעלי מנוע בעירה פנימית.
בשנת 2019 נתח השוק של מכוניות חשמליות בנורווגיה עמד על 42% ולפני 10 שנים בלבד, הנתון הזה עמד על 1% בלבד. הנתון הזה לא ממש אמור להפתיע מישהו שכן זו מדינה ששמה לה ליעד להפסיק למכור רכבים בעלי זיהום מקומי עד שנת 2025 ובכדי לעמוד ביעד הזה, רכבים חשמליים זוכים למגוון הטבות שונות לצד השקעות בתשתיות טעינה והפקה נקייה של חשמל.
לפני שנציג את ההטבות השונות להן זכאים רוכשי מכוניות חשמליות, המדינה דאגה ליצור מנגנון מיסוי שלמעשה משווה את מחיר הרכישה של מכוניות חשמליות לאלו עם מנועי בנזין ודיזל, יש מס משמעותי מאוד על פליטת CO2 המעלה את מחיר המכונית בכמה אלפי אירו, שהוא כמובן אפס ברכב חשמלי, יש אפילו מס על משקל הרכב, ממנו רכבים חשמליים פטורים. זה מס שנועד למנוע מאנשים לרכוש סתם רכבים גדולים ומזהמים אך הוא הורחב גם לסתם מכוניות נוסעים רגילות כמו פולקסווגן גולף לדוגמה. יש גם מס על גריטה עתידית, שחל גם על רכבים חשמליים (כ-250 אירו), ואם זה לא מספיק, אז יש גם מע"מ של 25% על רכבים ובטח כבר ניחשתם, הוא לא חל על רכבים חשמליים.
אם ניקח לדוגמה את פולקסווגן גולף 8 החדשה לעומת פולקסווגן ID3 החשמלית, מחירה של הגולף הכי בסיסית עם מנוע 1.0 ליטר 110 כ"ס ותיבת DSG עומד בנורווגיה על 35,300 אירו זאת לעומת 34,900 אירו לפולקסווגן ID3 במהדורת השקה, גרסה עם טווח של 420 ק"מ ומנוע חשמלי בהספק של 204 כ"ס ורמת אבזור עשירה הרבה יותר מזו של הגולף הרגילה הבסיסית.
כאשר מציבים לאזרח ברירה כזו, לא קשה להחליט לבחור ברכב החשמלי. ויש גם הטבות נוספות לרכב חשמלי, כגון הנחה של 50% לפחות בכבישי אגרה, חניונים עירוניים (עד 2017 החנייה הייתה בחינם) ומעבורות, אפשרות לנסוע בנתיבי תחבורה ציבורית, הנחה של 40% על שווי שימוש ברכב חברה (עד 2018 זה עמד על 50%) ועוד. אם בישראל לא ישנו כלום בתחום המיסוי הנוכחי ורק יאפשרו הנחה של 40% בשווי השימוש לרכבי ליסינג חשמליים, אתם יכולים להיות בטוחים שנראה הצפה של רכבים חשמליים גם בישראל, כמובן שיש עוד לשדרג את תשתיות הטעינה, במיוחד זו המהירה, אך זה יקרה כבר במהלך 2021.
אבל נורווגיה היא בהחלט יחידה במינה מבין כל מדינות אירופה שכן נתח השוק של המכוניות החשמליות משוק הרכב החדש באירופה עומד כעת עד 4% בלבד. משפחת דגמי E-TRON החשמליים של אודי מובילה את שוק הרכב החשמלי בנורווגיה עם מכירות של 9,227 יחידות. בזכות הטבות המס בנורווגיה מחיר דגם e-tron 55 עומד על החל מ-270,000 שקל בלבד, מחיר זול יותר ממחיר הרכב בגרמניה וכמובן שזול משמעותית ממחיר הדגם בישראל העומד על החל מ-525,000 שקל לאחר עדכון נוסחת המס הירוק (לפני העדכון עמד המחיר של 393,000 שקל). רשימת הדגמים החשמליים הנמכרים ביותר כוללת בנוסף גם את פולקסווגן ID3 עם מכירות של 7754 יחידות, טסלה מודל 3 עם 7700 יחידות וניסאן ליף עם 5221 יחידות.