כלמוביל, יבואנית יונדאי בישראל, החלה במכירה מוקדמת של הקרוסאובר ביצועים החשמלי יונדאי איוניק 5N. המחיר, לכמות מצומצמת של יחידות ורק למי שיזדרז לשלם מקדמה, עומד על 399,900 ₪ (כדאי לכם שכן מעבר לכמות הראשונה המחיר יתיקר משמעותית). האיוניק 5N היא לא עוד מכונית חשמלית חזקה עם נתוני תאוצה מרהיבים, אלא מכונית ספורט של ממש עם כל הערכים והיכולות להם מצפים מרכב ספורט.
יונדאי איוניק 5N בקצרה:
- הספק קבוע של 609 כ"ס והספק פיק זמני של 650 כ"ס
- 0-100 קמ"ש ב-3.5 שניות או 3.4 שניות בהתאמה
- כוללת מצב המדמה העברת הילוכים ורעש מנוע
- בולמים אדפטיביים והנמכת מרכב של 20 מ"מ
- הביקורות בעולם משבחות את הדגם
יונדאי איוניק 5N מצוידת במערכת הנעה חשמלית כפולה שפותחה במיוחד עבור הדגם וזה לא רק כדי שתהיה חזקה, עד 650 כ"ס, אלא כדי שתוכלו לנצל את מלוא הביצועים גם בעומס מתמשך של נהיגת מסלול. המנוע החשמלי הקדמי של האיוניק 5N בעל הספק של 225 כ"ס וזה האחורי בהספק של 384 כ"ס ויחדיו הם מייצרים הספק משולב של 609 כ"ס ומומנט מרבי של 75.4 קג"מ, במצב זה לדגם נתון תאוצה 0-100 קמ"ש של 3.5 שניות ומהירות מרבית של 258 קמ"ש.
בהתאם למצב הסוללה, שימוש בבקרת יציאה מהמקום N Launch Control או לחיצה על כפור NGB האדום שעל גלגל ההגה, המערכת תייצר בוסט למשך של 10 שניות שיעלה את ההספק המרבי ל-650 כ"ס ואת המומנט המרבי ל-78.5 קג"מ, במצב זה לדגם נתון 0-100 קמ"ש של 3.4 שניות. בזכות מערכת הקירור המתקדמת שהותקנה בדגם, תוכלו לעשות את זה שוב ושוב מבלי לשמוע תלונות על התחממות מהמנועים או מהסוללה.
למעשה, בממשק בקרת הביצועים N Mode במערכת המולטימדיה תוכלו לבחור מבין שני מצבי קירור/בקרה לסוללה: מצב דראג לתחרויות תאוצה בו המערכת מקררת מראש את הסוללה כדי שזו תהיה מוכנה לתחרות בטמפרטורה האידיאלית למקסימום ביצועים או מצב נהיגת מסלול בו מערכת הקירור תפעל בתפוקה גבוהה יותר לשימוש בעמוס מתמשך. המערכת תציג לנהג את הזמן הנדרש כדי להביא את טמפרטורת הסוללה לנקודה האופטימלית.
האיוניק 5N מצוידת בסוללה חדשה בקיבולת של 84kWh המאפשרת לדגם טווח נסיעה של 450 ק"מ. בזכות שימוש בארכיטקטורת 800V לדגם טעינה אולטרה מהירה המאפשרת טעינה של 10-80% בזמן של 18 דקות בלבד, טעינה ביתית מתבצעת בהספק של עד 11kW כך שטעינה מלאה אורכת כ-8 שעות.
מעבר למערכת ההנעה והקירור מכווני הביצועים, חטיבת N של יונדאי דאגה ליישם בדגם עוד שלל שדרוגים לטובת שיפור היכולות הדינמיות, זה מתחיל בחיזוקי שלדה שונים להגדלת ההתנגדות לפיתול וממשיך לבולמים אדפטיביים וקפיצים קשיחים יותר עם הנמכת מרכב של 20 מ"מ לעומת האיוניק 5 הרגילה, הרבת מספק הגלגלים ב-50 מ"מ לטובת שיפור היציבות הכיוונית, דיפרנציאל מוגבל החלקה נשלט אלקטרונית e-LSD על הציר האחורי, עיגון קשיח יותר למסרק ההגה יחד עם יחס היגוי מהיר יותר, מוטות מייצבים קשיחים יותר, חישוקי "21 קלים, מערכת בלימה משודרגת עם תעלות קירור, קליפרים קדמיים בעלי 4 בוכנות וצלחות בלימה בקוטר ענק של 400 מ"מ, ועוד.
אם כבר הזכרנו את נושא הבלימה, יונדאי ציידה את האיוניק 5N במערכת בלימה רגנרטיבית חזקה במיוחד המסוגלת לייצר בלימה בעוצמה של 0.6G, נתון שהוא פי 2-3 מרכב חשמלי ממוצע. עוצמת הבלימה הגבוהה תורמת להפחתת העומס על מערכת הבלימה המכאנית בנהיגת מסלול כך שבשום שלב לא תגיעו למצב של דעיכה ביכולת הבלימה כתוצאה מהתחממות יתר של הבלמים. בנוסף לכך, מערכת הבלימה מאפשרת בלימה ברגל שמאל כאשר דוושת התאוצה עדיין לחוצה, תרגולת שנהגי מרוץ משתמשים בה כדי לא לאבד זמן במעבר של רגל ימין בין שתי הדוושות. כבר הזכרנו שזו מכונית ספורט אמיתית?!
לצד מגוון שדרוגים מכאניים נמצא גם מגוון רכב של מערכות בקרה ושליטה אלקטרוניות תחת תפריט N Mode במערכת המולטימדיה, זה כולל את מצב N Torque Distribution המאפשר לבחור את חלוקת המומנט בין הציר הקדמי לאחורי - עד 100%, מצב N Pedal למקסימום עצמה לבלימה הרגנרטיבית (0.6G), מצב N Race המייצר מקסימום קירור למנועים ולסוללה לטובת נהיגת מסלול על חשבון צריכת האנרגיה, מצב N Drift Optimizer המאפשר ביצוע דריפט נשלט כאשר מערכות הבקרה מסייעות לשמור על זווית החלקה אידיאלית ומונעות הגעה למצב סבסוב מלא. תחת אותו מסך נמצא גם את מצבי הנהיגה באפיון אישי (שני מצבים) המאפשרים שליטה על ההיגוי, קשיחות הבולמים, תפוקת המנועים ועוד. על גלגל ההגה נמצא את בורר מצבי הנהיגה המאפשר לבחור את שני המצבים האלו בלחיצת כפתור מהירה. בצד הפחות חשוב אבל החביב ביותר, הנהג יכול להפעיל מצב סאונד המדמה את הסאונד של מנוע ה-2.0 ליטר טורבו של ה-i30N כך שהנהג מקבל משוב קולי למהירות ולהאצה ומצב נוסף מדמה העברות הילוכים כמו בתיבת 8 הילוכים DCT של האיוניק i30N עם שינוי של הסאונד המדמה עלייה/ירידה של הסל"ד ואף "קיק" קטן שיורגש במושב המדמה העברת הילוך ספורטיבית.
האיוניק 5N זכתה למנה גדושה של אלמנטים ויזואליים המעניקים לדגם מראה קרבי וספורטיבי יותר לעומת הגרסה הרגילה של הדגם, חלק מאותם אלמנטים מיועדים להגדלת כוח ההצמדה ושיפור זרימת האוויר למערכת הקירור. אווירה הביצועים ממשיכה אל חלל תא הנוסעים עם מושבי N באקט בריפוד עור משולב באלקנטרה, גלגל הגה ספורטיבי עם כפתורי שליטה מהירה על מצבי הנהיגה, מנופים לשליטה על עוצמת הבלימה הרגנרטיבית ועוד, דוושות מתכת ותצוגה ייעודית לדגם ביצועים בלוח המחוונים ובמערכת המולטימדיה. לטובת שיפור התמיכה לנהג, יודאי התקינה קונסולה מרכזית קבועה עליה הנהג יכול להשעין את הברכיים, דבר שלא קיים באיוניק 5 הרגילה.
לצד זה נמצא רשימה עשיר של אבזור נוחות ובטיחות וכמו האיוניק 5 נמצא תא נוסעים גדול ומרווח מאוד המתקבל גם בזכות בסיס הגלגלים הענק של הדגם העומד על 3.0 מטר.