משולש אזהרה רובוטי, מושב בטיחות עם חיווי ומצלמה, תאורה לתקשורת עם הסביבה, מותחן חשמלי לחגורות הבטיחות ועוד, אלו רק חלק קטן משלל החידושים והפטנטים שמרצדס מציגה בתחום הבטיחות.
מרצדס חושפת את הרכב הנסיוני ESF - Experimental Safety Vehicle, המבוסס על מרצדס GLE, אותו תציג החברה בחודש הבא בהולנד במסגרת כנס ESV לבטיחות בתחבורה. הקונספט מציג שלל רעיונות ופטנטים בתחום הבטיחות שאת חלקם עוד נפגוש בדגמי העתיד של מרצדס וחלקם האחר, ישאר כנראה כרעיון בלבד. מרצדס תמיד הייתה חלוצה בתחום הבטיחות והרכב הנסיוני הוא עוד דוגמה למחויבות של החברה בתחום זה.
מבין החידושים שהוצגו בדגם ניתן למצוא תכנון חדש לכריות האוויר, מותחן חגורת בטיחות חשמלי המתחשב במשקל הנוסע, מושבי בטיחות מסתובבים, משולש אזהרה רובוטי, תקשורת עם שאר משתמשי הדרך - כולל הולכי רגל ועוד. שלל הפטנטים נפרשים על פני 76 עמודים כך שנאלץ לספר לכם רק על המעניינים יותר.
הדור הבא של כריות האוויר:
לאחר יכולת הספיגה של שלדת הרכב וחגורות הבטיחות, כריות האוויר ברכב הן אביזר בטיחות מהמעלה הראשונה בחשיבותו, זה ששומר על נוסעי הרכב, והראש במיוחד, ממפגש עם חלקי מתכת קשיחים בזמן תאונה. בתחום זה מרצדס מציגה את הדור הבא של כריות האוויר, כגון כרית אוויר לנהג המתחשבת במשקלו שמותקנת בדשבורד ולא בטבור ההגה, כהכנה לרכבים אוטונומיים בהם גלגל ההגה לא יהיה תמיד בשימוש.
חידוש נוסף הוא כרית צד מרכזית, שכבר פגשנו ביצרנים אחרים, המונעת ממפגש של הנוסע בנהג במקרה של תאונת צד וכרית בגב המושבים להגנה על הנוסעים מאחור. הדוושות בדגם כוללות מנגנון חשמלי המקפל את הדוושות במקרה של תאונה בכדי למנוע פגיעה בגפיים.
מותחן חגורה חשמלי:
מותחן חגורת הבטיחות, הנמצא בכל רכב, מופעל כיום באמצעות מנגנון פירוטכני. המותחן החדש של מרצדס הוא בעל מנגנון חשמלי והוא מעוגן למושב עצמו ולא לשלדה. היתרון העיקרי של מותחן חשמלי הוא האפשרות להתחשב במשקל הנהג בכדי לקבוע את עוצמת המתיחה הנדרשת (המותחן הפירוטכני יכול לפגוע בחזה הנהג). בנוסף, המותחן החשמלי לא יפעל רק במקרה של תאונה אלא ידאג להצמיד את גוף הנהג למושב גם בנסיעה בדרכים עקלקלות או בסיבובים חדים - בהתאם לחיישני תאוצה שברכב.
בכל מותחן מרצדס התקינה תאורה לאיתור קל בחושך וכן שקע USB, אך זה האחרון יפעל רק במידה והנוסע שבמושב חגור. חגורות הבטיחות עצמן, יכללו כרית אוויר ואף חימום.
מושב בטיחות מתקדם:
מושב הבטיחות לפעוטות שמרצדס מציגה מסתובב על צירו כך שניתן להפנות את המושב לכיוון הדלת להושבה נוחה של הפעוט ולאחר מכן יש לסובבו ב-90 מעלות, עם או נגד כיוון הנסיעה. המושב מצויד בצג המספק להורים חיווי חיוני, כגון האם המושב מעוגן כראוי, האם החגורה מכוונת כראוי ועוד. המידע מותג בנוסף במסך המרכזי שברכב. המושב כולל חיישנים המספקים מידע על מדדים חיוניים כגון דופק, חום, נשימה ועוד. מצלמה במושב תאפשר להורים לצפות דרך המסך המרכזי בילדים מאחור.
תקשורת ויזואלית עם שאר משתמשי הדרך:
מבטים מצטלבים הוא הסימן הלא רשמי בין נהג הרכב להולך הרגל שאומר "ראיתי אותך, אתה יכול לחצות בבטחה". למרות זאת, רוב תאונות הדרכים עם הולכי רגל מתרחשות דווקא במעברי חציה ולשם כך, במרצדס פיתחה מערך תאורה לתקשורת ויזואלית בין הנהג לשאר משתמשי הדרך. מרצדס טוענת כי במחקר שערכה נמצא כי צבע טורקיז הוא הצבע המועדף לתקשורת.
מערך התקשורת כולל צג בחזית הרכב, תאורת בגג הרכב ובמראות הצד וכן יחידת הקרנה על השמשה האחורית וכן יחידות תאורה המאפשרות הצגה של הודעות שונות באיכות HD על פני הדרך.
לדוגמה, כאשר הרכב מתקרב לתאונה או לרכב תקוע בצד הדרך, על השמשה האחורית יוצג משולש אזהרה וכאשר הרכב מתקרב למעבר חציה, תאורת הטורקיז תסמן להולכי הרגל כי הנהג הבחין בהם ובהם יכולים לחצות בבטיחות. במקביל על גבי השמשה האחורית יוצג וידאו ממעבר החציה בכדי ליידע את הנהג מאחור על סיבת העצירה ובמידה ורכב עוקף ומסכן את הולכי הרגל, הרכב יזהיר את הולכי הרגל באמצעות התרעה קולית.
משולש אזהרה רובוטי:
כמה פעם יצא לכם לראות נהג שנתקע בצד הדרך והציב משולש אזהרה כמתחייב בחוק? עבור אלו ואחרים, מרצדס פתיחה משולש אזהרה רובוטי. בלחיצה על מתג אורות המצוקה, כאשר הרכב סטטי, רובוט נושא משולש אזהרה נשלף אוטומטית מתחתית הרכב ויציב עצמו מספר מטרים מאחורי הרכב. בנוסף, משולש אזהרה נפתח מגג הרכב ונראה למרחק רב יותר. בסיום, הרובוט ומשולש הגג חוזרים למקומם אוטומטית.
מרצדס מציגה בנוסף מגוון חידושים למערכת הבטיחות האקטיבית שלה, כגון בלימה אוטונומית עם זיהוי הולכי רגל ודו גלגלי גם בזמן סיבוב או הגנה 360 מעלות על הולכי רגל בזמן תמרון חניה.