האיחוד האירופי מציג את הקווים המנחים לתקן הזיהום החדש מכלי רכב, EURO 7, שיכנס לתוקף החל מיולי 2025 עבור רכבי נוסעים ומסחריות קלות והחל מיולי 2027 עבור משאיות ואוטובוסים. לתקן אירו 7, שהוא למעשה האחרון עבור מנועי בעירה פנימית, חשיבות משמעותית שכן לפי האיחוד גם בשנת 2050 כ-20% מרכבי הנוסעים באיחוד יהיו עם מנועי בעירה פנימית ו-50% מסך הרכב הכבד באיחוד. להזכירכם, החל משנת 2035 תיאסר מכירת רכבים עם פליטת מזהמים באיחוד האירופי.
השינויים העיקריים בתקן EURO 7:
- הפחתת זיהום של חלקיקים ממערכת הבלימה
- הפחתת זיהום מצמיגים (חלקיקי גומי זעירים)
- הארכת הצורך לעמוד בתקנים לתקופה ארוכה יותר (10 שנים/200,000 ק"מ במקום 5 שנים/100,000 ק"מ)
- החמרה של פרוטוקול הבחינה לקביעת פליטת מזהמים מרכב מנועי חדש
- החמרה של הדרישות למדידת פליטת מזהמים במבחן בתנאי אמת
- התקנה של חיישנים ברכב למדידת פליטת מזהמים ושמירה של המידע לכל אורך חיי הרכב
- קביעת תנאים לעמידות הסוללה ברכבים חשמליים ופלאג-אין
סעיפים 1 ו-2 תקפים לכל הרכבים, גם לרכבים חשמליים.
לעומת תקן EURO 6 הנוכחי, המטרה של תקן EURO 7 היא להביא להפחתה של 35% בפליטת NOx, הפחתה של 13% בפליטה של חלקיקים נשימים והפחתה של 27% באבק של רפידות הבלימה, לא זה שנצמד לחישוקי הגלגלים ומלכלך אותם אלא זה שלא רואים בעין ונישא באוויר. אם בעבר היו מדדי פליטה שונים לרכבי בנזין ודיזל, בתקן EURO 7 על כל סוגי המנועים לעמוד באותם התנאים. בתחתית הידיעה תמצאו קישור לכל המדדים שנקבעו לתקן EURO 7.
במקרה של רכבים חשמליים או פלאג-אין, התקן קובע דרישות לעמידות הסוללה אך אלו למעשה זהות לאחריות שיצרני הרכב מספקים כיום כך שמדובר בתקן חסר משמעות בשלב זה. התקן קובע כי לאחר 5 שנים או 100,000 ק"מ על הסוללה לשמור על קיבולת מינימום של 80% ולאחר 8 שנים או 160,000 ק"מ על הסוללה לשמור על קבלות מינימום של 70% ומעלה. רכבים מסחריים קלים זוכים כאן להקלה מסוימת, 75% או 65% בהתאמה.
לפי האיחוד האירופי פליטת מזהמים מרכבים אחראית למותם המוקדם של כ-70,000 אנשים בשנה במדינות האיחוד מתוך תמונה כוללת של 300,000 איש כתוצאה מזיהום אוויר. לטענת האיחוד, ניתן לעמוד בתקנות החדשות באמצעות טכנולוגיה קיימת ולכן לפי האיחוד העלות לצרכן תהיה נמוכה יחסית, בין 90-150 אירו לרכב נוסעים ועד 2,600 אירו לרכב כבד. האיחוד מוסיף כי כל אירו שיושקע בתקן אירו 7 יחסוך כ-5 אירו בהוצאות בריאות וסביבה.
ארגון יצרני הרכב של אירופה (ACEA) טוען כי הדרישות לא ריאליות מבחינת תאריך היעד ליישום התקנה לאור כמות הרכבים העצומה אותה צריך להכין לתקנות, גם ארגון יצרני הרכב הגרמני (VDA) הצטרף לטענה כי לא יהיה ניתן ליישם את כל הדרישות של התקנה עד ליולי 2025 שכן מסמך הדרישות הסופי יקבע רק בשנת 2024. קבוצות איכות הסביבה מהצד השני טענות שהדרישות "חלשות מדי" והאיחוד נכנע ללובי של יצרני הרכב. איחוד יצרני המשנה מברך על הדרישות אך טוען כמו יצרני הרכב כי על מסמך הדרישות הסופי להיות מוכן 24 חודשים לפחות לפני כניסת תקן EURO 7 לתוקף.
למי שרוצה לקרוא את הפרטים הקטים, שכאמור עדיין לא סופיים: