טסלה מודל 3
טסלה מודל 3 SR עוברת לסוללות LFP.
טסלה מודל 3
טסלה מודל 3 SR עוברת לסוללות LFP.

טסלה, טוב לא טסלה אלא אילון מאסק בעצמו דרך חשבון הטוויטר האישי שלו, מודיעה כי כל דגמי הבסיס של טסלה, SR - Standard Range, יעברו לשימוש בסוללות LFP המיוצרות בסין ומשווקת כיום עם דגמי הבסיס של מודל 3 המיוצרים בסין, דגמים אלו לדוגמה משווקים כיום גם באירופה.

 

סוללות LFP - LiFePO4 הן סוללות ליתיום-יון העושות שימוש בברזל ופוספט בקתודה לעומת ניקל בסוללות הליתיום-יון המקובלות והמשמשות בכל דגמי טסלה (ויצרנים אחרים). ביסוד הברזל אין מחסור בעולם ומחירו זול מאוד, ניקל (וקובלט) לעומת זאת נפוץ פחות, יקר יותר לקרייה ולכן גם מחירו מתחילת השנה כבר זינק ב-13% בשל הדרישה ההולכת וגדלה ליסוד הזה, בעיקר עבור רכבים חשמליים כמובן. לפי מאסק המעבר הזה נובע בעיקר בשל חוסר רצון של החברה להיתקל במחסור בסוללות ליתיום-יון העושות שימוש בניקל בקתודה מה שיגרור כמובן עיכוב בייצור ואספקה.

 

טסלה מודל 3
טסלה מודל 3.

סוללות מסוג LiFePO4 מוכרות בשוק כבר שנים רבות כך שלא מדובר בטכנולוגיה חדשה. לסוללות מסוג זה מספר יתרונות לעומת סוללות ליתיום-ניקל (INR), הן נחשבות לסוללות הליתיום הבטוחות ביותר לשימוש וגם במקרה של פריצה תרמית התוצאה אלימה הרבה פחות, הן מאפשרות מספר רב יותר של מחזורי טעינה לפי ירידה משמעותית בקיבולת, רגישות פחות לטעינה מרבית או פריקה מרבית ויש להן יכולות לעמוד בזרמים גבוהים - ביחס לקיבולת.

החסרונות? קיבולת אנרגטית (w/kg) נמוכה יותר מזו של סוללות ליתיום-יון מבוססות ניקל כך שצריך סוללה גדולה וכבדה יותר לקבלת טווח נסיעה זהה, הן בעלות מתח נומינלי נמוך יותר של 3.3V לעומת 3.6-3.7V וטעינה מלאה של 3.6V לעומת 4.2V ובפועל זה אומר צורך לעבוד בזרמים גבוהים יותר המשפיע על חימום של רכיבים שונים. בנוסף, סוללות LFP מתנהגות שונה ביחס לטמפרטורה לעומת סוללות INR, הן עוד פחות מחבבות טמפרטורות נמוכות מה שכמובן פוגע בטווח הנסיעה או דורש שימוש מוגבר במערכת חימום הסוללות המותקנת ברכבים חשמליים כיום.

מה עדיף? קשה לענות על זה שכן טסלה לא מספקת נתונים בנושא אך באופן עקרוני לא אמור להיות שוני מיוחד של ממש עבור דגמי SR, במיוחד במזג האוויר הישראלי. רוכשי מודל 3 SR באירופה, שכאמור מצוידות בסוללות מסוג LFP, התלוננו על טעינה איטית מאוד לעומת שאר דגמי מודל 3 הבכירים יותר, על תצוגה שגויה או לא מדויקת של הטווח הנותר ועל ביצועים פחותים בנסיעה מהירה. ממש לאחרונה טסלה ביצעה עדכון מערכת המיועד לדגמים אלו שאמור לפתור את כל הבעיות הללו. עבור הצרכן הישראלי זה אומר כנראה שמי שיקבל את המודל 3 בדגם SR+ בחודשים יולי/אוגוסט והלאה כבר צפוי לקבל את הדגם עם סוללות LFP.

 

במקרה של טסלה מודל 3 SRּ+ המיוצרת בסין עם סוללת LFP, הסוללות החדשות העלו את משקל הדגם ב-125 ק"ג לכדי משקל כולל של 2135 ק"מ, בכדי לפצות על תוספת המשקל טסלה העלתה את ההספק המרבי בדגמים אלו מ-283 כ"ס ל-325 כ"ס. 

 

ניוזלטר: כל מבצעי הרכב והחדשות ישירות לדוא"ל
  • תגובה

תגובה...
תווים.
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.