כלמוביל, יבואנית מרצדס בישראל, תבצע פיילוט עם אגד במסגרתו יבחן השימוש באוטובוס העירוני החשמלי החדש של מרצדס - מרצדס eCitaro. הפיילוט עם אגד הוא חלק מתהליך ליישום תחבורה עירונית חשמלית לאחריו, במידה ואגד יחליטו לרכוש את האוטובוס, יוכלו לאפיינו ולהכניס בו שינויים אפשריים המותאמים לשוק הישראלי בזכות גמישותה של מרצדס ורצונה להתאים את האוטובוס באופן אישי.
בנוסף, מרצדס מציעה לחברת תחבורה ציבורית מערכת ניהול עבור שקיפות מקסימלית שתסייע להן בניהול יעיל יותר של צי הרכבים החשמליים שלהן. להזכירכם, בשנת 2016 המדינה הציבה יעד של 50% אוטובוסים חשמליים מסך האוטובוסים המשמשים לתחבורה עירונית, בשלב זה אנחנו עדיין רחוקים מאוד מהיעד הזה.
מרצדס eCitaro הוא ההצעה של מרצדס לאוטובוס חשמלי המיועד לשימושים עירוניים, אותו ניתן לקבל במגוון תצורות בהתאם לצרכי הלקוח, כולל גרסה אורכה - מפרקית. כמו מרבית האוטובוסים החשמליים הסוללות מותקנות על הגג ומאחור, היכן שבעבר היינו מוצאים את מנוע הדיזל של האוטובוס. הסוללות מותקנות בצורה של מודלים והחברה המזמינה יכולה לבחור מבין 6 עד 12 מודלים, 4 מותקנים מאחור והשאר על הגג.
מרצדס מציעה בשלב זה שני סוגי סוללות ובעתיד הלא רחוק היא תאפשר גם בחירה בסוללות מצב מוצק. הסוללות הבסיסיות NMC1 מאפשרות לקבל מודלים בקיבולת של כ-24kWh האחד וקיבולת כוללת של עד 288kWh. סוללות מסוג NMC2 מאפשרות קיבולת מודל של 33kWh וקיבולת כוללת של עד 396kWh. כאשר סוללות מצב מוצק יהיו זמינות כל מודל יהיה בקיבולת של כ- 68kWh וקיבולת כוללת של עד 441kWh. טעינת הסוללות הרגילות תהיה אפשרית בהספק של עד 150kW ובזרם של עד 200A. בערים בהן יש תשתית להטענה חשמלית ניתן להשתמש בטעינה מיוחדת על גג האוטובוס. טווח הנסיעה? לדגם טווח נסיעה משולב של 200 ק"מ עם הסוללות הבסיסיות.
ההנעה מתבצעת באמצעות סרן אחורי מפיתוח של חברת ZF המכיל שני מנועים חשמליים. המנועים פועלים בשני מצבים, יציאה מהמקום עם הספק מרבי של 335 כ"ס ובנסיעה במהירות קבועה ההספק יורד ל-167 כ"ס. המומנט המרבי עומד על 98.9 קג"מ והכוח עובר אל הגלגלים דרך תיבת הפחתה ביחס של 23:1, כלומר המומנט הפועל על כל גלגל הוא כ- 1121 קג"מ.
איציק תורג'מן, מנהל חטיבת ההיסעים בכלמוביל מציין כי "בטווח של 5-10 שנים רוב ציי האוטובוסים בערי ישראל יוחלפו לאוטובוסים חשמליים. מרצדס נמצאת כבר שנים ארוכות בחזית הפיתוח ובהתאמה לדרישות השוק העתידי. כמו כן, עוד השנה צפויה מרצדס להציג אוטובוסים חשמליים שהסוללה שלהן מבוססת על מצב-מוצק ולא נוזל דבר אשר יאפשר להגדיל את הטווח בעשרות אחוזים".