אקספנג (Xpeng) החלה לשווק בשוק הבית הסיני את הקרוסאובר החשמלי הגדול והחדש שלה אקספנג G9, אותו היא תשווק בשנה הבאה גם באירופה לצד אקספנג P5 ואקספנג P7 המשווקים כיום במספר מצומצם מאוד של מדינות באירופה (נורבגיה, שוודיה, הולנד ודנמרק).
אקספנג G9 הוא הרכב החשמלי הרביעי בלבד של הסטארטאפ הזה לרכבים חשמליים אך בניגוד ליצרנים סיניים אחרים החברה הקטנה הזו החלה כחברה למכוניות חשמליות ולכן כל הרכבים שלה מצוידים בשיא הטכנולוגיה העדכנית. אקספנג G9 לדוגמה עושה שימוש בדור חדש של תאי ליתיום-יון בסוללה הפועלת במתח של 800V ומאפשרת טעינה אולטרה מהירה בהספק של עד 480kW המאפשרת ב-5 דקות טעינה להוסיף 200 ק"מ לטווח הנסיעה.
זו הטעינה המהירה ביותר כיום עבור רכבים חשמליים, הבעיה כמובן היא שמטענים מסוג זה לא ממש קיימים בשוק ולכן החברה נאלצה לפתח מטען מהיר ייעודי. זה מזכיר לנו את האיוניק 5 עם הספק טעינה של עד 350kW המאפשר טעינה של 10 עד 80 אחוז מהסוללה בזמן של 18 דקות רק שנראה אתכם מוצאים מטען כזה בישראל או באירופה, בישראל לדוגמה יש רק אחד כזה והוא בשימוש פרטי של פורשה.
אקספנג G9 מבוסס על פלטפורמת X-EEA 3.0 החדשה של החברה, פלטפורמה מודולרית ייעודית לרכבים חשמליים עם אינטגרציה מאה בין תוכנה לחומרה וקישוריות 5G כך שבאמצעות עדכוני OTA ניתן יהיה לעדכן את כל מערכות הרכב. כך יהיה ניתן לעדכן גם את מערכת הנהיגה האוטונומית המתקדמות של הדגם שכמו בשאר דגמי החברה עדכניים עושה שימוש ב-32 חיישנים שונים, כולל חיישני LiDAR למיפוי מדויק של הסביבה בה הרכב נע.
אקספנג G9 הוא קרוסאובר 5 מושבים גדול ממדים באורך של 4.89 מטר, רוחב של 1.94 מטר, גובה של 1.67 מטר ובסיס גלגלים של 3.0 מטר. לדגם תא מטען קדמי בנפח של 71 ליטר ואחורי ענק בנפח של 660 ליטר עד 1,576 ליטר.
כמו שאר דגמי אקספנג העיצוב החיצוני מוצלח מאוד, מודרני ומנימליסטי ונעים לעין הצופה. הדגם משווק עם שתי יחידות הנעה חשמליות, דגם הנעה אחורי בהספק של 313 כ"ס ומומנט מרבי של 43.8 קג"מ ודגם הנעה כפולה בהספק מרבי של 551 כ"ס ומומנט מרבי של 73.1 קג"מ. לכל הדגמים מהירות מרבית של 200 קמ"ש ונתון תאוצה 0-100 קמ"ש 6.4 שניות או 3.9 שניות בהתאמה.
את דגם ההנעה אחורית ניתן לקבל עם סוללה בקיבולת של 78.2kWh המאפשרת טווח של 570 ק"מ בתקן CLTC הסיני האופטימי או עם סוללה בקיבולת של 98kWh המאפשרת טווח נסיעה של 702 ק"מ. דגם ההנעה הכפולה מצויד בסוללה הגדולה יותר בלבד וכאן טווח הנסיעה עומד על 650 ק"מ. בתרגום לתקן WLTP האירופי מדובר בטווח נסיעה של 460 ק"מ עד 570 ק"מ.
בתא הנוסעים המרווח נמצא מאחורי גלגל ההגה לוח מחוונים דיגיטלי בגודל "10.25 ולצידו שני מסכים בגודל של "15, אחד עבור מערכת המולטימדיה המתקדמת של הדגם והשני עבור הנוסע. לצד זה נמצא שני משטחי טעינה, בקרת אקלים מפוצלת ל-3 אזורים, שקעי USB לכל נוסעי הרכב, כיוון משענת חשמלי לנוסעים מאחור, אפליקציה לשליטה מרחוק ועוד. כמו בדגמי טסלה, את ההילוכים מפעילים באמצעות מוט מצידו הימני של גלגל ההגה. על חווית השמע בתא הנוסעים אחראית מערכת מבית Dynaudio שבגרסתה הבכירה כוללת לא פחות מ-28 רמקולים הפזורים בחלל הרכב .
אקספנג וניאו הם שני מותגים סיניים מסקרנים מאוד שהיינו שמחים לפגוש גם כאן בישראל, הסיבה שהם עדיין לא כאן היא בעיקר כי לשני המותגים פשוט אין את כושר הייצור שיש למותגים גדולים ומבוססים מהשוק הסיני. אקפספנג לדוגמה השיקה בחודש מרץ האחרון את דגם P5 באירופה ולאחרונה היא סגרה את פנקס ההזמנות לדגם שכן אין לה את כושר הייצור לספק את כל הרכבים שכבר הוזמנו.