השבוע סיפרנו לכם כי אקספנג (Xpeng) תחל לשווק השנה באירופה את דגם הסדאן החשמלי הבכיר שלה אקספנג P7 שהוא הדגם של החברה המתחרה ישירות במודל 3 של טסלה, אך גדול ומרווח יותר. בחודש אפריל אחרון החברה הציגה את האקספנג P5 כדגם השלישי של החברה, סדאן משפחתית חשמלית, וכעת היא מתחילה בשיווק מכונית הדגם בשוק הבית סיני, מכונית שבשלב מאוחר יותר תשווק גם באירופה תחת תקינה אירופאית מלאה.
האקספנג P5 היא מכונית חשמלית מעניינת שכן מדובר במכונית סדאן משפחתית חשמלית המכוונת ללב ליבו של סגמנט המשפחתיות בנזין, לפחות בכל הקשור לתמחור של הדגם בשוק הסיני, החל מ-$24,549 לדגם הבסיס ועד ל- $34,811 לדגם הבכיר (לאחר תמריצי רכב חשמלי של הממשל הסיני). אבל לא רק המחיר מעניין שכן הדגם מציג מגוון חידושים טכנולוגיים בתחום הנהיגה האוטונומית והוא הרכב הסדרתי הראשון בעולם שמצויד בחיישני לידאר (LiDAR) לנהיגה אוטונומית כחלק ממערכת XPILOT 3.5 החדשה ביותר של החברה.
מערכת XPILOT 3.5 משלבת לא פחות מ-32 חיישנים שונים, כולל כאמור שני חיישני לידאר בחזית הדגם היוצרים מפת 3D של סביבת הרכב באמצעות מדידת מרחק בלייזר, 12 חיישנים אולטרסוניים, 5 חיישני רדאר מילימטרי, 13 מצלמות בהפרדה גבוהה. מערכת XPILOT 3.0 מאפשרת להכניס יעד למערכב הניווט ובכביש המהיר, המערכת תיקח על עצמה את משימת הנהיגה כולל התמודדות עם מחלפים, עקיפות ועוד, מערכת XPILOT 3.5 מוסיפה גם יכולות נהיגה אוטונומיות לנסיעה בעיר. על היכולות בפועל של המערכת, שיעודכנו וישודרגו עם הזמן באמצעות עדכוני OTA, וגם על מה שבכלל יהיה מותר למערכת לבצע מחוץ לסין, עוד נאלץ ללמוד בהמשך. יש לציין כי רק שני הדגמים היותר יקרים מצוידים במערך החיישנים המלא.
האקספנג P5 מבוססת על פלטפורמת ההנעה הקדמית של החברה, בניגוד לאחורית או כפולה בדגם P7, וזה גם חלק ממה שמאפשר לחברה לשווק את הדגם במחיר נגיש. לדגם אורך של 4.81 מטר, רוחב של 1.84 מטר, גובה של 1.52 מטר ובסיס גלגלים של 2.77 מטר, מידות של מכונית משפחתית מרווחת - מקום טוב באמצע בין סקודה אוקטביה לסופרב לדוגמה. נפח תא המטען צנוע יחסית ועומד על 450 ליטר בלבד.
את האקספנג ניתן לרכוש מאחת מבין שישה רמות גימור שונות, כולן מצוידות באותה יחידת הנעה חשמלית ונבדלות בגימור, אבזור, מערכות בטיחות לטווח נסיעה - סוללה בקיבולת שונה. למנוע החשמלי הקדמי שבדגם הספק מרבי של 208 כ"ס ומומנט מרבי של 31.6 קג"מ ולפי החברה זה מספיק לנתון תאוצה 0-100 קמ"ש של 7.5 שניות ולמהירות מרבית של 170 קמ"ש, מספיק בהחלט לכל משפחה ממוצעת.
דגמי הבסיס מצוידים בסוללה בקיבולת של 55.9kWh המאפשרת טווח נסיעה של 460 ק"מ, דגמי הביניים מצוידים בסוללה בקיבולת של 66.2kWh המאפשרת טווח נסיעה של 550 ק"מ ודגם 600P הבכיר מצויד בסוללה בקיבולת של 71.4kWh המאפשרת טווח נסיעה של 600 ק"מ. קחו בחשבון שמדובר בתקן NDEC האופטימי והמיושן (לעומת תקן WLTP האירופאי החדש) כך שאתם יכולים להוריד בין 80-100 ק"מ בכדי לקבל את הטווח בתקן WLTP כך שאנחנו מדברים על טווח של בין 360 ק"מ ל- 520 ק"מ. טעינה מהירה של 30% עד 80% מקיבולת הסוללה דורשת המתנה של 30 דקות עד 38 דקות בהתאמה לקיבולת הסוללה.
בתא הנוסעים נוכל למצוא כסטנדרט לוח מחוונים דיגיטל "12.3 ולצידו מסך אנכי ענק בגודל של "15.6 המופעל באמצעות שבב סנאפדרגון של קוואלקום ומערכת Xmart OS 3.0 העדכנית ביותר של אקספנג. המערכת כוללת תקשורת 4G המאפשרת שליטה מרחוק על הרכב באמצעות אפליקציה, תפעול קול מבוסס AI, חנות אפליקציות ועוד כל מיני "צעצועים" כמו קונסולת משחקים, Sentry Mode, קריאוקי, מפתח דיגיטלי, תקשורת V2X, הפעלה של רחפן ישירות מתא הנוסעים, אבחון תקלות מרחוק ועוד ועוד. עוד במסגרת הגימיקים? אפשר לצייד את הרכב במקרר משקאות מאחורי המשענת המרכזית במושב האחורי או בחבילת קולנוע המאפשר השטחה של המושבים הקדמיים ופריסה של מסך ענק בחלקו הקדמי של תא הנוסעים ליצירת אולם קולנוע פרטי.